Nån annan här inne med reumatism`??

Home Forums Skador och rehabilitering Nån annan här inne med reumatism`??

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Vore intressant att höra om nån annan här inne har reumatism också, och om ni kan träna någorlunda normalt??

Jag har alltid pumpat på bra på gymmet och har fått ganska goda resultat(idag 27 år) men förra året började jag få problem med ryggen och andra leder och det visade sig sen att jag hade ärvt bechterews av min far. Ingen höjdare, men jag tränar på ändå och försöker att inte tänka så mycket på smärtan.

Jag har SLE, en bindvävssjukdom som hör till de reumatiska sjukdomarna.

För 7 år sedan hade jag konstant värk och vissa dagar tog jag mig inte ur sängen. När jag för drygt 4 år sedan hade en bättre period började jag träna lite smått. Hade för bråttom några gånger och fick mer värk igen, men skam den som ger sig. Jag tjurade på, ökade sakta och lärde mig lyssna på min kropp. Idag kör jag ca 4 styrkepass/v + cardo och har inte behövt smärtlindring på 3 år då jag sällan har ledvärk. Har dock nedsatt immunförsvar och stör mig lite på att jag lätt får små inflammationer. Men i jämförelse med hur jag har mått och hur många andra har det så är det inte värt att klaga.

Har du kontakt med sjukgymnast? Alltid bra att bygga muskulatur, men akta dig för att ignorera smärtan för mycket. Vattengymnastik är grymt bra träning, helst i varmvattenbassäng. Givetvis inte samma sak som ett hårt pass på gymmet, men ack så skönt att kunna köra slut på kroppen även under sämre perioder.

Kör hårt! ..men lyssna på kroppen!

Jag drog på mig reaktiv artrit -95, slår mot knän, fotleder, axlar och rygg (farsan hade bechterews). Detta hänger i i ca 1-1,5 och sen är jag bra i 3 år innan nästa attack kommer. Det är skit tungt när det smäller eftersom man förlorar allt man byggt upp på 3 år bara rinner av på 3 månader… Men man får aldrig ge upp!

Det jag har märkt är att lederna mår bra av träningen, så så fort det bara går kör jag igång igen.

Det enda bestående men jag har fått är att förlorat rörligheten i fotlederna, så några djupa benböj blir det inte tal om längre… Har precis fått en ny attack och deppar lite… Men jag kommer tillbaka!

Lederna mår bra av träning, och för att förebygga att man stelnar ihop fullständigt bör man ängna sig åt någon form av träning – men du måste lyssna på kroppen. Inflammationer ”äter” på leden och med felaktig belstning kan det bli riktigt jobbigt.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.