Home › Forums › Skador och rehabilitering › När ”skadorna” avlöser varandra..
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 november, 2007 at 22:02 #78267Anonym anvandareMember22 november, 2007 at 22:02 #678458Anonym anvandareMember
Hejsan!
Nu är det så här att jag har tränat på gym kanske 1 år. Gick in för en väldig seriös period 1 agusti och allt började flyta på så bra. Ökade kolosalt mycket i vikt på de övningar jag körde och jag kände att kroppen kändes grövre och jag fyllde upp tröjor på ett annat sätt. (Gissar att mycket av detta satt i huvudet då det inte sker något mirakelförändring på ett par månader).
Sen så får jag problem med ryggen, ja i stort sätt så vaknar jag en morgon och kan inte andas utan att det bränner till bakom högra skuldran. Efter diverse sjumgymnast besök och vila så vet jag fortfarande inte vad felet på min rygg är. Ibland är det högra skulderbladet, ibland vänstra, ibland sitter smärtan i svanken.
Det blev bättre ett tag, men lurades in på att börja träna ishockey igen och efter ett par träningar och matcher var smärtan tillbaka. Även en hård smäll på axeln gör nu så att jag inte kan köra varken bänkpress eller axelpress.Jag får aldrig riktigt någon kontroll över ryggen och bestämde mig för att verkligen ta tag i det. Göra det övningar sjukgymnasten bad mig att göra. Värma upp ordentligen. Passa mig för de övningar som sjukgymnasten sa att jag skulle skippa på gymet. Men inget resultat..
Jag vet inte om jag är för ivrig. Att jag inte vågar vila mig frisk. Men det har ju kännts bra det gånger jag har testat att köra lätta pass. Smärtan har inte förvärrats av gympassen heller. Ibland kan det vara helt bra i ett par dagar och man börjar träna. Sen så kommer det och träningen blir helt oregelbunden.
Motivationen åker ner till botten när man verkligen VILL men man inte kan. Jag känner mig slö och lat som inte tränar och det känns som om allt som jag hade börjat byggt upp så fint bara försvinner. Den planerade deffen någon gång i början av 2008 känns så avlägsen då det känns som om jag inte har några muskler kvar…
Någon som har några tips på vad jag kan göra? Ska jag helt enkelt ta ett par veckor off tills det känns att ryggen är back? Jag vill verkligen inte bara sitta still >_
22 november, 2007 at 22:43 #678459Anonym anvandareMemberJag läste goda råd till bänkpressaren Fredrik Svensson från Kåre Lundgren och David Holmberg på Öjeby AKs forum: [http://pub44.bravenet.com/forum/3751415949/fetch/912319/3]
Fredrik har också problem med ryggen, och råden var många och genomtänkta. Dock är det ett gratisforum, så poster försvinner efter ett tag… Mitt råd är att spara konversationen på din egen dator.
Quote:Innan du/ni lägger upp en behandlingsstrategi måste du veta vad som är fel i ryggen Fredrik.Rent generellt kan sägas att det finns många olika strukturer som ger upphov till smärta. Hitintills har man i ryggen identifierat ligament, muskler, disk och facettleder, för att nämna några, men fler strukturer kan säkert orsaka problemen.
Det kan också vara en kombination av dessa strukturer som ger upphov till smärtan. Forskning har exempelvis visat att ryggskott kan orsaka förändrad neuromuskulär aktivitet, vilket leder till ytterligare skador på strukturerna och förstärkt smärtupplevelse då ännu fler strukturer överbelastas. Kort sagt, innan du vet vad som är fel ska du nog vara försiktig på mer än ett sätt.
Mitt tips är att du uppsöker en OMT-sjukgymnast som har gått alla tre stegen, och helst någon med lång yrkeserfarenhet. Denne kan förhoppningsvis efter undersökning säga vad som är skadat och först därefter ska val av behandling göras. Bäst vore det om du kan få undersökningen kompletterad med en magnetröntgenundersökning så att inga tvivel finns om vad som är skadat.
Att kategoriskt säga att ryggsmärta är ryggsmärta och sedan behandla alla patienter likadant är som att sätta om blommorna i nya krukor med en grävskopa och hoppas att det ska fungera. En sådan bedömning är så trubbig att resultatet av behandlingen nästan aldrig blir bra, förutom i undandagsfall då rätt struktur är skadan och den standardiserade behandlingen därför ger resultat.
23 november, 2007 at 09:03 #678460Anonym anvandareMemberTack!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.