- This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Skador och rehabilitering › Nedkylning av muskler
Hejsan!
Jag såg nu på senaste friidrotts VM att atleterna fick ställa sig i tunnor med massor av is och vatten, för att det skulle kännas bättre i benen och dess muskler.
Jag är själv friidrottare och testade idag att spola mina (grymt slitna) ben med iskalltvatten ca 5-10minuter i duschen. Detta har iaf givit resultat för stunden och benen känns både lättare o ”friskare”.
Min fråga är om någon här inne har koll på VAD det är som händer när man kyler ner musklerna. Och varför det gör det så skönt?
Tack på förhand / Jonas
En muskel kan bara inta 100% stimuli, när du attackerar den med ett annat stimuli (låt oss säga kyla i ditt fall) känns det som om tex en smärta minskar.
Vi kan ta ett exempel
Du har ont i ett ben, du tillför kyla, fördelningen är kanske nu 70% smärta 30% kyla
Mindre smärta brukar oftast resultera i bättre rörlighet = bättre blodgenomströmning (ännu ett annat stimuli ökar) och smärtan kan minska
Detta var bara ett teoretiskt exempel, men det är så det funkar.
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY