Nerv i kläm.

Home Forums Skador och rehabilitering Nerv i kläm.

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Quote:
    Låg i min soffa här om kvällen och helt plötsligt började det stråla från min vänster axeln ner i armbågen.

Vad menar du med ”axeln”? Deltoideus eller trapezius eller skulderbladet?

Quote:
    Jag kan inte tänka mig att det är någont annat än en klämd nerv

Nej, det är inte en klämd nerv. När en nerv är i kläm får man neurologiska symptom (nedsatt grov kraft, förändrade reflexer, parestesier eller domningar) i hela nervens utbredningsområde.

Quote:
    Och det känns verkligen inte som en muskelinflammation.

Det är sällan muskelbukarna som blir inflammerade utan senorna eller fästena och smärtan är då konstant. En inflammation varar inte så länge utan övergår inom några dagar till en irritation.

Quote:
    Jag vet dock inte med säkerhet om det är i armbågsleden som nerven ligger i kläm eller någonstans i axeln.

Smärta refereras nästan alltid distalt (finns bara ett par undantag) så vi kan utgå från att skadan är lokaliserad antingen i nacken eller i axeln.

Är smärtan konstant eller intermittent?

Testa först om en eller flera nackrörelser producerar/reproducerar smärtan (med den informtion du gett hittills är nacken den mest troligaste orsaken).

BIGBOSS wrote:
    Men jag är ingen expert alls, jag bara luftar det hela

Det är därför det finns människor som jag som förhoppningsvis kan hjälpa till lite. 2/3 av mina patienter söker för nacke, rygg eller axlar.

BIGBOSS wrote:
    Deltoideus.

Ingen av nackrörelserna genererar smärta i min vänster sida.

Då kan vi nog utesluta nacken. Kvar återstår antingen axeln eller en kombination av axeln och armbågen. Kan du producera smärtan med några armrörelser?

BIGBOSS wrote:
    gör även ont att knyta handen hårt.

I armbågen?

BIGBOSS wrote:
    Smärtan är som värst vid pump i vänsterarmen, känner mig fysiskt nedsatt under den tid det råder.

Menar du att besvären/smärtan kommer och går?

BIGBOSS wrote:
    Jag tycker det känns orimligt att en iflammation/irritation bara uppstår utan vidare på mer än ett ställe samtidigt, därför drog jag slutsatsen att det troligtvis är en nerv.

Det uppstår inte utan vidare, men ibland kan själva smärtan komma rätt plötsligt.

Gå till en läkare, inte lönt att sitta här och låta folk spekulera vad det kan vara.

akabei wrote:
    Gå till en läkare, inte lönt att sitta här och låta folk spekulera vad det kan vara.

I slutändan måste man oftast söka sjukvård för behandling ja. Läkare ska man söka om man misstänker allvarlig skada/patologi. I det är här fallet skulle jag snarare rekommendera en bra sjukgymnast då det är de som är primär vårdgivare vid sådana här besvär. Att sen hitta en bra sjukgymnast är en helt annan femma. I de flesta landsting är det remissfritt till sjukgymnast.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.