Home › Forums › Skador och rehabilitering › nervskada/kraftbortfall
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 januari, 2010 at 23:53 #62436Anonym anvandareMember15 januari, 2010 at 23:53 #409385Anonym anvandareMember
Hej
Har precis blivit röntgad och fått reda på att jag har följande:
Halsrygg r1:
Lätt reduktion av diskhöjden i nivå C V- C VI.I denna nivå finns också dorsala pålagringar som delvis buktar in i intervertebralhålet framför allt på vänster sida och förutsättningar finns för påverkan på C6-nervroten vänster.I övrigt ingen nämnvärd förträngning av intervertebralhål. Inga kotkompressioner.
Ingen spondylolistes. Dens u a.Har visat ortopeden på rygg o ledkliniken röntgen beskedet,och han menar att jag kan träna som vanligt.
Mitt problem e att jag har en triceps/bröst muskel som e typ helt kraftlösa,+ biceps,triceps(får ej bak armen riktigt om man försöker spänna triceps.samt biceps går ej spänna!
går att köra lite biceps men dock inte som förrut.Kan en nervskada påverka så de blir så här??
eller kan jag ha ett muskelfäste som e kass med??Har beslutat själv att jag kör ej överkroppsträning på typ 2 månader till en början.
Kan ej köra pressövningar total kraftlöshet i vänster!kanske aldrig läker o blir bra,om jag inte vilar överkroppen just därför en längre vila!
någon med tips synpunkter?
mvh jonny
16 januari, 2010 at 08:32 #409386Anonym anvandareMemberOm man har inklämningar/skador på vertebralnerver så kan man få symtom som du beskriver. Kolla gärna [http://www.drrobertm.com/Portals/8/images/Vertebral_Subluxation_Nerve_Chart.jpg http://www.drrobertm.com/Portals/8/images/Vertebral_Subluxation_Nerve_Chart.jpg%5D så förstår du nog bättre.
Kan tyvärr inte uttala mig om hurvida man ska träna m.m.
16 januari, 2010 at 11:30 #409387Anonym anvandareMemberJag har själv haft en buktande disk i nacken som tröck mot nervbanan vilket resulterade i att vänster arm från axel och ner delvis blev förlamad, tappade kanske runt 50% av styrkan.
Jag fortsatte iaf träna så gott det gick och efter ett år så var jag i princip återställd, detta var öven den tid min läkare sa åt mig att det skulle ta.30 januari, 2010 at 21:14 #409388Anonym anvandareMemberHar liknande problem. Fast endast på vänster biceps. Den är helt kraftlös. Kör jag med hantlar kanske 10reps så känns det ingenting. Bara att den inte vill nå mer.
31 januari, 2010 at 19:45 #409389Anonym anvandareMemberHeinrich: hur tränade du för att bli bättre?min ortoped sa att jag kan träna som vanligt,men har inte blivit något nämnvärt ättre!
så nu har jag tänkt köra endast ben i 2 månader istället!
frågan e om de e någon ide att gå till en naprapat igen?nu när man vet vilken disk de är,så kanske de går att bryta rätt?
2 februari, 2010 at 11:13 #409390Anonym anvandareMemberKraftbortfall utan smärta handlar oftast om nervpåverkan. Prova med en sjukgymnast som kan nervmobilisering.
3 februari, 2010 at 18:43 #409391Anonym anvandareMembersamt,får ej kontakt med latsen på vänstra sidan kolla bilden så försår ni=
har ringat in detta..4 februari, 2010 at 16:21 #409392Anonym anvandareMemberGissar på att det är thoracodorsala nerven som är påverkad. Den har sin ursprung just i C6 och innerverar lats.
12 februari, 2010 at 14:02 #409393Anonym anvandareMembermartin löwgren: sedan i början av november.
Men har nog varit dum o tränat på som vanligt efter det,har icke tränat överkropp på 1,5 månad nu,testade lite ida om de , 1 set gick.
Sedan e armen totalt död,testade köra triceps med 1 platta(puss down),gick köra 10st men har ju ingen kraftblir less på de mesta just nu!
Och ortopeden fick jag aldrig något riktigt bra svar av tyvärr!(vad jag ska göra åt saken)
Bara att de tar tid att läka.
22 februari, 2010 at 23:09 #409394Anonym anvandareMemberKörde lite lätt axlar idag, och skulle köra axelpress i smith(bakom nacken).
men då e armen helt kraftlös,men köra framför huvudet går bra!Testa köra axelpress i maskin typ denna :[http://www.bodynytt.se/traningsovningar_axlar.htm]
då gick de inte alls !!
det har gått snart 5 månader,o jag vet varken ut eller inn,hur jag ska göra.26 mars, 2010 at 17:39 #409395Anonym anvandareMemberingen som haft samma problem?
26 mars, 2010 at 17:50 #409396Anonym anvandareMemberSjälv tränade jag dom övningar jag kunde köra hyfsat helt enkellt, dumt nog kom kraften tillbaka fortare änn vad känseln gjorde..
Hungrig som jag var körde jag bänkpress så tungt som möjligt vi den tiden.
Kan säga att jag hade problem med värk osv i vänstra axeln när känseln senare kom tillbaka.22 november, 2010 at 18:45 #409397Anonym anvandareMemberDå har man varit på ortopedkliniken!
där sa läkaren att de inte blir operation,en liten lättnad.
Jag hade tydligen en väldigt trång nervkanal!Har blivit lite starkare i armen,men testade o köra hantelpress för bröst,katastrof klara inte ynka 15kg bara dog efter 10st.
Pressövningarna e största problemet,speciellt för bröst.
Någon mer som haft trång nervkanal som det heter?(har ju fått en nervinklämmning i nacken( kota 5,6
Är ju svagare på vänstra sidan av kroppen(överkroppen)
Biceps och triceps bättrar sig,latsen lite bättre27 januari, 2011 at 18:24 #409398Anonym anvandareMemberNu har man kunnat börja köra lite tynge smithpressar för axlar.
Och nu finns de en del presskänsla,men när jag pressar som fan så tar jag i så huvudet vill vrida sig i sidleds och fastna lite i det läget,försvinner efter en liten stund.
Men fan va obehagligt det är. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.