Home › Forums › Skador och rehabilitering › Ni som haft ljumskbråck!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
28 augusti, 2006 at 18:12 #90653Anonym anvandareMember28 augusti, 2006 at 18:12 #977102Anonym anvandareMember
Jag kanske söker svar förgäves, men jag blir inte riktigt klok på alla olika bud angående hur lugnt man ska ta det efter en ljumskbråcksoperation. Givetvis måste ingreppssåret få läka i lugn och ro, det fattar jag. De säger att man kan gå och cykla tillexempel, men inte lyfta. En ssk på uppvaket sa ”Ja men armarna kan du nog träna” när jag frågade om greppträning var okej. Läkaren som opererade sa att ta det lugnt och känn efter. Men hur är det nu, riktar mig till er som haft denna åkomma ljumskbråck, ska man vila HELT från styrketräning ca en månad, eller kan man ”känna efter” och köra lite.
2 september, 2006 at 09:47 #977103Anonym anvandareMemberFerdinand wrote:Jag kanske söker svar förgäves, men jag blir inte riktigt klok på alla olika bud angående hur lugnt man ska ta det efter en ljumskbråcksoperation. Givetvis måste ingreppssåret få läka i lugn och ro, det fattar jag. De säger att man kan gå och cykla tillexempel, men inte lyfta. En ssk på uppvaket sa ”Ja men armarna kan du nog träna” när jag frågade om greppträning var okej. Läkaren som opererade sa att ta det lugnt och känn efter. Men hur är det nu, riktar mig till er som haft denna åkomma ljumskbråck, ska man vila HELT från styrketräning ca en månad, eller kan man ”känna efter” och köra lite.Det där beror nog mest på hur allvarlig ljumskbråck då hade. Sen är det skillnad på vilken fysik man hade innan operationen.
Jämför mig och Lars Berglund- Han kunde träna nästan direkt efteråt o jag var sängliggandes i 6 veckor eller nått…
Han är grymt vältränad o jag hade inte rört fläsket på 6 år… Sen hade jag en allvarligare form av ljumskbråck än honom också…Alltså vad jag vill säga är att det är helt individuellt. Du känner ju redan nu hur pass bra du känner dig men jag rekommenderar att du tar det lugnt med sådan träning som anstränger ljumskarna. Blev inte så många övningar kvar då
Vill du vara helt på den säkra sidan ska du väl ta det lugnt ett tag.
Om du fick ett nät inopererat så är du ju ändå lite säkrare…2 september, 2006 at 15:50 #977104Anonym anvandareMemberja, enl kirurgen var det ”Oj” när han träffade mig innan operationen för att rita streck med tuschpenna. Men tack för ditt svar, klart du har rätt, man får känna efter. Jag trodde att de alltid lade in nät, men nu blir jag fan osäker, och kirurgen har ingen teletid.
Bild på hur det ser ut nu, fem dar efter operationen2 september, 2006 at 17:26 #977105Anonym anvandareMemberditt syns knappt iaf…
2 september, 2006 at 17:38 #977106Anonym anvandareMemberhär syns det lite mer…
2 september, 2006 at 18:13 #977107Anonym anvandareMemberMelixa wrote:här syns det lite mer…En viss skillnad, ditt måste varit bra mycket större då än mitt. Gick du länge med det innan du blev opererad? Själv hade jag besvären ett tag innan jag sökte akut och fick det konstaterat, i början av Juli. Operationen skedde den 28 augusti samma år (i år alltså) Det var nog snabbt, med tanke på att jag hört om dem som fått vänta skitlänge
2 september, 2006 at 19:13 #977108Anonym anvandareMemberJag gick väl ganska länge från det att vi MISSTÄNKE bråck tills det blev konstaterat men så fort det blev konstaterat fick jag operation ganska snabbt då det var mycket mer skadat än dom först trodde… tror det tog 2 veckor från konstaterandet till operation…
2 september, 2006 at 22:58 #977109Anonym anvandareMemberHörde talas om en man som gått med sitt ljumskbråck i flera år. Inte för att han väntar på operation, utan för att han inte bryr sig. han tränar inte eller så iofs, jobbar inte heller.
Men så bra för din del att det gick snabbt när det väl upptäcktes, vilket också är min erfarenhet. Man vill bli av med det fortast möjligt då det bara blir värre med tiden
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.