Ni som har inflamationer o skador!

Home Forums Skador och rehabilitering Ni som har inflamationer o skador!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author

Jag investerade i en elektrisk muskelstimulering (EMS) CEFAR MYO X2 och det lindrar smärtan väldigt bra och gör så att blodcirkulationen kommer igång.

Jag har inte känt mig så bra i axel o handleder på väldigt länge.

TENS-funktionen på muskelstimulatorer kan användas för smärtlindring. Det finns två sorters TENS-behandlingar. Högfrekvent och lågfrekvent. Högfrekvent TENS fungerar genom gate control teorin, vilket innebär att smärtsignalerna störs ut och därmed inte når medvetendet. Lågfrekvent TENS fungerar genom att den stimulerar kroppen att frigöra endorfiner som i sin tur ger smärtlindring. Vilken variant man använder beror på vilka besvär man har. T.ex fungerar inte högfrekvent TENS om man har nedsatt känsel inom området som ska behandlas.

Har TENS-funktionen någon påverkan på inflammatoriska tillstånd, även kroniska sådana som ärrvävnad förutom ren smärtlindring?

Har TENS-funktionen någon påverkan på inflammatoriska tillstånd, även kroniska sådana som ärrvävnad förutom ren smärtlindring?

Tony wrote:

Nej

Haskan wrote:
    Nej

Borde inte en ökad blodgenomströmning främja läkandet?

Mattias L wrote:
    Borde inte en ökad blodgenomströmning främja läkandet?

Han frågade om TENS. NMES däremot kan främja läkandet ffa genom den breddning av muskeln det åstadkommer med isometriska kontraktioner och som är viktigt i initialskedet för att förhindra att ärrvävnad bildas.

Haskan

Kan man köra EMS/TENS i rehabsyfte efter man tagit kortison? Tog en kortisonspruta för en månad sen mot trochanter bursit men den verkade inte hjälpa så mycket så jag får väl ta en till snart sen ska jag nog även ta en kortisonspruta i axeln, ac-leden, som jag har haft ont i sedan i våras.

Kan man då som sagt använda kanske då främst EMS i rehabsyfte, ökad genomblödning?, i de båda fallen? I ena fallet är det ju frågan om en slemsäck och i det andra en led som ska utsättas för det.

Ska nog i vilket fall inhandla en muskelstimulerare. Kan kanske vara bra i återhämtningssyfte efter träning och även ha som smärtlindring mot eventuella kroniska skador och som behandling i inledningsskedet vid eventuella skador i framtiden.

Steinbach wrote:
    Haskan

Kan man köra EMS/TENS i rehabsyfte efter man tagit kortison? Tog en kortisonspruta för en månad sen mot trochanter bursit men den verkade inte hjälpa så mycket så jag får väl ta en till snart sen ska jag nog även ta en kortisonspruta i axeln, ac-leden, som jag har haft ont i sedan i våras.

Kan man då som sagt använda kanske då främst EMS i rehabsyfte, ökad genomblödning?, i de båda fallen? I ena fallet är det ju frågan om en slemsäck och i det andra en led som ska utsättas för det.

Ska nog i vilket fall inhandla en muskelstimulerare. Kan kanske vara bra i återhämtningssyfte efter träning och även ha som smärtlindring mot eventuella kroniska skador och som behandling i inledningsskedet vid eventuella skador i framtiden.

Det är inget fel att använda TENS och NMES som komplement till andra behandlingar eller som en del i en mer omfattande rehabilitering.

Ok

Vad står NMES för, är det EMS funktionen på apparaten?

Steinbach wrote:
    Ok

Vad står NMES för, är det EMS funktionen på apparaten?

Från Cefars utbildningspärm:

NMES Neuro Muskulär Elektriskt Stimulering. Stimulering av innerverad muskulatur.

EMS Electrical Muscle Stimulation. Direkt aktivering av denerverad muskulatur.
    OBS! Utland: NMES=EMS

:up:

Vars kan man få tag på en muskelstimulator? Är det typ TV-shop eller?

lindrar det bara smärtan eller kan det ha en läkande effekt på t.ex. inflamationer?

Tacksam för svar! Mvh/haze

Mattias L wrote:
    Jag investerade i en elektrisk muskelstimulering (EMS) CEFAR MYO X2 och det lindrar smärtan väldigt bra och gör så att blodcirkulationen kommer igång.

Jag har inte känt mig så bra i axel o handleder på väldigt länge.

Vart köpte du maskinen från och vad var priset?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.