Nitroglycerin plåster vid axelbesvär?

Home Forums Skador och rehabilitering Nitroglycerin plåster vid axelbesvär?

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Vet att jag på något forum läst om någon som fick utskrivet nitroglycerin plåster för att öka blodgenomströmningen vid axelproblem/inflamation i axel, jag pratade med min läkare idag o han visste inget om det och jag undrar om det är något som fått det utskrivet?

Mattias L wrote:
    Vet att jag på något forum läst om någon som fick utskrivet nitroglycerin plåster för att öka blodgenomströmningen vid axelproblem/inflamation i axel, jag pratade med min läkare idag o han visste inget om det och jag undrar om det är något som fått det utskrivet?

Och jag kan skriva ut en kopp té på recept, hjälper lika bra!:up: :D

Mattias L wrote:

Låter som vansinne. Vaskulariseringen av senor och ligament är såpass dålig ändå så en något ökad blodgenomströmning borde inte kunna påverka blodgenomströmningen på något avsevärt sätt.

värme o aktiv vila, eventuellt någon form av NSAID (ex voltaren) , men det är ju recept på det så sök hos en doktor.

krabban wrote:
    värme o aktiv vila, eventuellt någon form av NSAID (ex voltaren) , men det är ju recept på det så sök hos en doktor.

Nu är jag ute efter alternativa behandlingar då jag haft axelproblem i 2år och gått igenom de NSAID som finns i fass.

Mattias L wrote:
    Nu är jag ute efter alternativa behandlingar då jag haft axelproblem i 2år och gått igenom de NSAID som finns i fass.

I vilken stad bor du?

Annan behandling
    Cortisoninjektion har i det akuta skedet en ibland dramatisk
    effekt. I senare skeden har inte cortison en
    lika säker effekt. Antiflogistika har ofta god effekt i
    det akuta skedet. Nitroglycerinplåster över det ömmaste
    området har visat sig kunna lindra besvären
    vid supraspinatustendinit.

10. Successful treatment of shoulder pain
    syndrome due to supraspinatus tendinitis with
    transdermal nitroglycerin. A double blind
    study.
    Berrazueta JR, Losada A, Poveda J, Ochoteco A,
    Riestra A, Salas E, Amado JA. Pain, 66 (1996) 63–67

Mattias L wrote:
    Cortisoninjektion har i det akuta skedet en ibland dramatisk
    effekt. I senare skeden har inte cortison en
    lika säker effekt. Antiflogistika har ofta god effekt i
    det akuta skedet.

Håller inte riktigt med om de slutsatserna. De verkar inte heller skilja mellan injektion och infiltration och skillnaderna mellan olika kortisonpreparat.

Mattias L wrote:
    Nitroglycerinplåster över det ömmaste
    området har visat sig kunna lindra besvären
    vid supraspinatustendinit.

10. Successful treatment of shoulder pain
    syndrome due to supraspinatus tendinitis with
    transdermal nitroglycerin. A double blind
    study.
    Berrazueta JR, Losada A, Poveda J, Ochoteco A,
    Riestra A, Salas E, Amado JA. Pain, 66 (1996) 63–67

Skulle vara intressant att läsa den studien. Får se om jag beställer den.

Det var Ola wallengren som hade fått det utskrivet av sin ortoped efter att han lagt fram några studier som visat positiva resultat av användning av nitroglycerinplåster. Och han sa även själv att hans axelproblem försvunnit efter att ha använt dom i några månader.

Jag har haft ont i min axel i 6 månader nu och det är någon inflammation eller problem i AC-leden och var hos ortopeden för någon månad sen och hade med mig studierna som Ola mejlat till mig. Han skulle gå igenom studierna med sina kollegor och jag väntar på svar nu när som helst.
    Han ordinerade Zon till mig först men det har givetvis inte hjälpt ett dugg.

Får jag inte plåstrena utskrivet så blir det väl att ta en kortisonspruta även om jag helst slipper har tagit två sprutor i min armbåge för 1,5 år sedan med goda resultat men undviker det helst.

Voltaren salva finns receptfritt nu på apoteket om ni inte visste det.

// patrik

Ja men den eventuella inflammationsdäpade effekten fungerar nog inte när det har gått så lång tid som flera månader eftersom det antaglig inte är någon inflammation längre.

Steinbach wrote:
    Ja men den eventuella inflammationsdäpade effekten fungerar nog inte när det har gått så lång tid som flera månader eftersom det antaglig inte är någon inflammation längre.

Helt korrekt. Den inflammatoriska processen varar bara några dagar. Injicerbart kortison däremot fungerar inte bara inflammationshämmande.

[http://forum.body.se/showthread.php?p=155014#post155014]

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.