Nu kastar jag in handduken!

Home Forums Skador och rehabilitering Nu kastar jag in handduken!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author

Fuck!

Åkte på mitt andra ryggskott sen september. Det förra varade nästan i två månader och nu har jag legat i sängen sen i söndags. Jag lyckades ta mig till närakuten vid tre tillfällen då jag har så extremt ont.

Vid alla tillfällen på sjukan fick jag Ketogan injecerat i ryggen/skinkan mot smärtan och jag har ändå ont.

Nu går jag sen i lördags på [http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19820312000059&DocTypeID=7&UserTypeID=2 Citodon], [http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19930507000075&DocTypeID=7&UserTypeID=2 Ketogan] och [http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19670228000021&DocTypeID=7&UserTypeID=2 Stesolid] och tar mig knappt fortfarande ur sängen. Mår illa, har ont och har svårt att gå.

Alla mina skador jag haft under de år jag styrketränat (knä, axel, armbåge och rygg) har varit som skön massage jämfört med detta.

Vet inte om jag någonsin kommer att våga mig till gymmet mer….mitt hjärta blöder!

Hur lyckas man få ryggskott för övrigt ?

Alm wrote:
    Hur lyckas man få ryggskott för övrigt ?

Extremt mycket och hård styrketräning och mycket löpning. På detta noll stretch….;)

Börja stretcha då ;)

Vad har utredningarna visat då?

Peter.S wrote:
    Börja stretcha då ;)

Ska bli…så fort det är möjligt…..

David_E wrote:
    Vad har utredningarna visat då?

3 st allmänläkare säger att det är ryggskott. Min naprapat tror det är diskbråck så jag ska till en idrottsläkare som får säga sitt. Tills dess….I’m flying high!!!!

Stretching i all ära, men om din naprapat tror att problematiken ligger i en /flera diskar så utgår jag från att han har undersökt dig och grundar sin diagnos på det. Om problemet är diskogent så kommer stretching inte att vara lösningen. Ett tips kan vara att uppsöka en sjukgymnast med MDT/McKenzie utbildning som är en bra metod vid diskogena problem. Förhoppningsvis så kan du då även bekräfta eller förkasta diskbråcks misstanken.
    Allmänläkare behandlar för dina smärtsymptom och har justa droger som sagt, men är problemet diskogent så kommer det att återkomma om det bara behandlas med läkemedel.

Stefan Gorosch wrote:
    3 st allmänläkare säger att det är ryggskott. Min naprapat tror det är diskbråck så jag ska till en idrottsläkare som får säga sitt. Tills dess….I’m flying high!!!!

Självklart är det ryggskott. Ryggskott betyder bara att ryggen har låst sig, det hade du inga problem att räkna ut själv antar jag?:D Antar att de där allmänläkarna säkert skrev det i journal som diagnos :P
    Jag tycker det låter som diskbråck jag med, det är alla gånger diskogent iaf. Försök att propsa på att få en träff med en ortoped som kan fixa en MR. Töj mycket muskulatur runt bäckenet samt träna jobba med bålstabiliteten under tiden!

Lasse Kongo wrote:
    Stretching i all ära, men om din naprapat tror att problematiken ligger i en /flera diskar så utgår jag från att han har undersökt dig och grundar sin diagnos på det. Om problemet är diskogent så kommer stretching inte att vara lösningen. Ett tips kan vara att uppsöka en sjukgymnast med MDT/McKenzie utbildning som är en bra metod vid diskogena problem. Förhoppningsvis så kan du då även bekräfta eller förkasta diskbråcks misstanken.
    Allmänläkare behandlar för dina smärtsymptom och har justa droger som sagt, men är problemet diskogent så kommer det att återkomma om det bara behandlas med läkemedel.

Diskarna påverkas mest av en flekterad ländrygg. Genom att töja muskler som tippar bäckenet bakåt så hamnar ländryggen mer i lordos. Exakt i den positionen som man arbetar med i vissa McKenziegrepp. Så visst kan muskeltöj hjälpa!

Jag är inte vårdutbildad alls, så detta är inget ”medicinskt”, men kan det kanske vara så att du ”bara” tränar bröstryggen och slarvar med korsryggen? Kör du ex vanliga ryggresningar där du rullar upp ”kota för kota”; en övning som ju är jättebra för länden.

David_E wrote:
    Diskarna påverkas mest av en flekterad ländrygg.

Beror helt på vilken riktningspreferens som den aktuella skadan har. Att utgå från att flexion är där problemet är kan göra att exempelvis ett anteriort derangement kan förvärras. Vidare så är det inte nödvändigtvis så att skadan är ett diskbråck, då liknande smärtfynd kan finnas vid ett sk. derangement på grund av diskväggens innervation. Om diskens kärna är displacerad och har trängt ut i, men ej igenom det fibrösa ringbrosket så är det ej ett diskbråck per definition.

Genom att töja muskler som tippar bäckenet bakåt så hamnar ländryggen mer i lordos.

Förvisso, men hur kan du utan att ha undersökt utgå från att problematiken är posterior???

Exakt i den positionen som man arbetar med i vissa McKenziegrepp. Så visst kan muskeltöj hjälpa!

McKenzie är en behandlingsmetod som karakteriseras av egenbehandling och ej huvudsakligen är terapeutstyrd, visst finns det ”grepp”, men patienten själv är den som gör behandlingen det är liksom hela grejen. Man ska kunna påverka sin egen skada efter en bra undersökning och patienutbildning.

Om man ”stretchar” ett derangement eller ett diskbråck i fel riktning så kan det förvärra skadan då det kan trycka ut diskens kärna ytterligare i diskens fissurer varvid man ska vara försiktig med att ge specifika råd angående detta utan att ha gjort en grundlig undersökning. Stretchingen ”kan” hjälpa, men att chansa är något som jag ej kan råda till att göra. Men vafan gör som du vill, spela rysk roulett med ryggen det finns ju alltid rollator om det går åt helvete!

Mitt råd står kvar. Sök hjälp hos någon med MDT/McKenzie utbildning, alternativt någon med OMT utbildning som kan ta behandlingsansvar och kan undersöka din skada ordentligt. Att ge råd utan tillräcklig bakgrundsinformation kan faktiskt vara farligt, speciellt när det gäller ryggen.

[img=http://www3.sympatico.ca/nicklozon/retard.jpg]

HAr aldrig haft en patient som har blivit sämre av att töja muskulaturen runt bäckenet vid ett diskbråck, fast de behöver ju iof inte heller bli bättre av det. Det jag menar är att det inte finns några risker med det.
    Fan vad elak den där är mot handikappade!

David_E wrote:
    HAr aldrig haft en patient som har blivit sämre av att töja muskulaturen runt bäckenet vid ett diskbråck, fast de behöver ju iof inte heller bli bättre av det. Det jag menar är att det inte finns några risker med det.

Då har du kanske aldrig stött på en patient med ett anteriort derangement. För dom blir sämre av det!

Fan vad elak den där är mot handikappade!

:nerd::nerd::nerd::nerd:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.