O tränad vänstersida på korsryggen (erector spinae)

Home Forums Skador och rehabilitering O tränad vänstersida på korsryggen (erector spinae)

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Tar allt från början.
    Är född med skolios och så vuxit upp med sned rygg.
    För ca 5 år sedan var jag hos läkare och sjukgymnast och konstaterade att mitt högra ben var 2-2,5cm kortare än det vänstra.
    Först började vi med inlägg i höger skon och sedan höjde vi sulan 2cm.
    Kändes bättre och har funkat ok.
    MEN
    Började styrke träna när jag var ca 17. Var inte så seriöst på den tiden men ju mer åren gick så har man lyckats bygga lite muskler.
    Är idag 27 och har nu märkt att min vänster sida av korsryggen (erector spinae) är bara hälften så stor som höger. Försöker att köra marklyft med hantel i vänster hand och rygg resningar där jag fokuserar på vänster sida men jag får inte igång vänster sidan.

Finns det någon här inne som har erfarenhet lr kunskap att hjälpa mig.
    Mvh Kristoffer

Säker på att det var 2,5cm inte millimeter? Finns massa bra övningar du kan göra. Dock fokus på tex ena sidan av ryggen är rätt svårt men att bygga den rätt så jämn så den blir rätt så jämnstark m.m… vad är du ute efter rehabövningar för att bara stärka ryggen eller lite tyngre för att bygga mer kraft?

Yes de va cm =)ska ta kort på mina dojor coh vissa.
    Jag vill bygga upp min vänster sida så den har lika mycket massa som den högra.

Det låter helt sjukt om du gått med 2 cm skillnad utan att att gå till läkare eller ortoped. Redan vid någon millimeter så kan man känna av det. Tvivlar inte på att du kan ha ca 2 cm fel men att du inte gått till läkare redan i bandomen låter helt otroligt.

Var 15 år första gången dom kolla på det. MEn japp jag håller med dig och nu är det som det är.

Det är ganska vanligt med olika bra utvecklade muskelgrupper på ryggen. Även jag har större Erector spinae på höger sida om kotorna. Jag har de senaste månaderna verkligen fokuserat på att dra med vänster (även om högern är den sidan som jag får bäst kontakt i). Jag avslutar alltid alla ryggpass med lite specifika övningar för att träna bara vänstersidan vilket hjälper.

I marklyft t.ex funkar det om jag står lite längre fram med vänster fot, får betydligt bättre kontakt på vänster ryggsida då!

Mina skillnader beror på ca 2cm längdskillnad på fötterna (vänster st43, höger st45) vilket gör att jag har stått lite snett med höften och aktiverat höger sida av kroppen mycket mer (t.ex i knäböj)…

Stå på höger ben och dra upp en hantel med vänster arm och vice versa. Bra stabilitetsövning för hela bålen, aktiverar var sida av Erector bra och ger bra balans med. :)

Tackar !! Kanon tipps som jag verkligen behövde!!

Vaersgo! :)

Testa även att hänga i ett chinsräcke, ha fötterna framför kroppen och för de bakåt samtidigt som du svankar i korsryggen och kontraherar ena sidan av Erector spinae. Lite bökig att förklara övningen men du känner när du hittat rätt. ;)
    Tänk dig att du svankar (hängande) och försöker dra ena skinkan upp mot huvudet. Håll kvar ett par sekunder i slutläget = Jobbigt men ger grymt bra kontakt och trötthet.

Ska försöka helt klart ;)

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.