Ojämna erector spinae.

Home Forums Skador och rehabilitering Ojämna erector spinae.

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Jag har på senare tid haft allt mer tilltagande besvär med min rygg. Problemet har jag haft i en mindre skala sedan manga år tillbaka. Det är att jag känner mig ”ansträngd” precis höger om ryggraden i höjden strax under skulderbladen. Om någon lyfter upp mig eller jag knycker till min överkropp åt vänster så hör man några knak och problemet är löst…för stunden. Förr behövde jag bara göra så någon/några enstaka gånger om dagen, men nu är det snarare varje halvtimme.
    När jag kollade mig i spegeln här om dagen upptäckte jag att min höger erector spinae och lats är betydligt mer utvecklade än de vänstra musklerna. Vid närmare eftertanke kom jag på att jag ofta brukar känna betydligt mer pump i högra erector spinae än i vänstra när jag kör marklyft.

Givetvis förstår jag att lösningen borde vara att hitta kontakten på vänster sida och träna ikapp den. För latsens del är det inga problem, men det inte är så lätt att isolera ena erector spinae från den andra.
    Gyminstruktören menade t.ex. att jag bör koncentrera mig på att känna att jag har en jämn viktfördelning över benen när jag marklyfter, och kanske stå med en bredare ställning (mer åt sumo-lyft).

Är det någon som har några fler tips?

En hands rodd med relativt låg vikt.
    Försök kontrahera så mkt att rodd handtaget nuddar bröstet, dock utan att svänga bålen allt för mkt.. du kanske förstår hur jag menar?
    Detta bli ju ingen isolation för just erector spinae, men den fokuserar väldigt mycket på ena sidan av ryggen.
    Jag tror att en person som Arne Persson kan ge dig goda råd vad gäller det här. För det är ju trots allt ryggen det handlar om och där bör man nog ha extra stor koll på vad man kan/får göra eller inte göra så att det inte letad till ännu mer problem.

Tack så mycket Hazeblazer!

Just i de banorna har jag själv redan tänkt. Jag körde sittande kabelrodd själv på det viset senast jag tränade. Då använde jag visserligen ett V-handtag för båda händerna men fokuserade i stort sett bara på kontakten med vänstra sidan och lät högerhanden gå med som stabilisering.

Det största problemet är som sagt att försöka hitta jämvikt resp. försöka isolera ena erector spinae så mycket som möjligt från den andre. Den enda hyfsade övningen jag kommer på för det här ändamålet är att köra rygglyft snett åt vardera sida.

Har du anlitat någon naprapat, eller någon annan professionell hjälp?

Nej, har inte fått tummen ur för att göra detta än.: Det har ju aldrig varit någon riktig ”smärta” i det avseendet, bara något som har irriterat mig.

Jag frågade visserligen en läkare för många år sedan (då jag inte styrketränade särskilt regelbundet, men spelade hockey). Han kollade om mina höfter var i jämnhöjd och om min ryggrad var rak. Jag tror han sa att jag hade ett svagt ”S” i den och att det skulle försvinna om jag fortsatte träna. :)

Bäst är ju definitivt att uppsöka en expert (sjukgymnast).
    Annars för att öka styrkan i en sidan av ryggen testa att köra excentrisk träning.
    Kör till exempel rodd med V-handtag. Kontrahera musklerna / dra till dig handtaget, med båda händerna på en vikt som är för tung för endast vänster arm. För sedan tillbaka handtaget med endast vänster arm/rygg. Tänk på att hålla ryggen rak och kör inte så tungt att rörelsen blir okontrollerad. Kämpa emot vikten ordentligt och låt armen sträckas långsamt. Detta kan du till exempel avsluta dina rygg-pass med och kanske köra 2 set x 6 reps. För jag lovar, det tar helt galet! =)
    Jag körde liknande träning efter en skada i knät, som ledde till försvagning av muskulaturen i ena benet. Körde benpress på detta vis och jag kunde knappt gå efter 2/3 x 6 rep. För mig dröjde det ca 2 månader av sådan träning innan min styrka hade ökat från ca 80% till ca 95% av höger bens styrka i vänsterbenet och då var sjukgymnasten nöjd.
    Just för att bygga muskelstorlek / explosiv styrka snabbt är excentrisk träning överlägset, eller det var iaf min sjukgymnast åsikt och det funkade utmärkt för mig.

Jag hoppades på att du skulle se den här tråden Martin. :)

Nu är jag inte bekant med det begreppet du nämnde men när jag var hos kiropraktorn i fredags så upptäckte han mycket riktigt att min höger fot, lika som min höger höft låg längre när än den vänstra. Han masserade till en början på vänster ländrygg för att senare gå mot höger bröstrygg, där jag har besvären. Därefter knäckte han till de besvärande kotorna i bröstryggen (5 stycken satt ”ihop-packade”). Han medgav även att det just är erector spinae som är större på höger bröstrygg och inte latsen något nämnvärt.

Han analyserde problemet som så att det startade i vänster ländrygg och att det försöker att kompenseras i höger bröstrygg, vilket jag har lite svårt att tro på. Jag tror snarare att det är tvärt om. Att höger bröstrygg (där jag har mer muskelmassa) har dragit ihop sig och därefter har vänster ländrygg försökt att kompensera hållningen.

En annan sak han upptäckte var att jag var katastrofalt ovig, och att jag skulle börja stretcha hams. gluts. och psoas helst 3 ggr om dagen. Inte ”vanlig” stretching, utan ett sätt där man drar benet till ett läge där man inte kan dra det längre med lillfingrets kraft, för att därefter statiskt pressa emot det läget. 3×15 sec 3 ggr om dagen.

Det enda rådet annars var att jag skulle börja simma. :)

Låter som du har samma problem som jag har/haft (är på väg att bli bra) nämligen överrörlig SE-led, leden mellan benet och ryggen (kan inte namnen så bra), jag skulle tipsa om att gå till en Naprapat så att han/hon får undersöka dig mer.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.