Olika muskulatur

Home Forums Skador och rehabilitering Olika muskulatur

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Hejsan forumsmedlemmar!

Vet inte om tråden hamnar rätt om jag skriver den i skador och rehabilitering men tror det blir rätt i alla fall!

Saken är den att så länge jag kan minnas (och efter granskning av gamla foton m.m.) så har jag alltid haft en mindre muskulatur på min vänstra sida av kroppen, dom synliga bitarna är biceps, triceps, bröst (kommer bifoga bilder så man enklare ser och förstår problemet).

Sen om det är muskler innuti kroppen som felar har jag ingen aning om eftersom jag inte (än) vänt mig till någon läkare eller liknande.

Grejen är den att jag har väldigt svårt att faktiskt bygga något och att ta tyngre vikter eftersom den vänstra sidan av kroppen efter några repetitioner helt lägger av när jag med den högra sidan känner att jag skulle orka några till.

Irriterande som f-n faktiskt.
    Men jag skulle mest se om någon/några här har någon egen erfarenhet av detta problem och vad som kanske skulle kunna åtgärda det eller tips på folk som kanske har mer info/åtgärder på det.

Har alltid haft problemet så någon sned träning till höger sida av kroppen kan jag nog helt utesluta.

Vill påpeka med att jag föddes med skolios men den är relativt rak nu så men den kanske hann sätta allt lite fel vid tidig ålder?

Som sagt vill gärna ha åsikter och information ifrån folk som kanske vet mer än jag själv!

Tack på förhand med vänliga hälsningar Glenn!

PS: Får återkomma med bilderna för sambon hade tagit med sig kameran någonstans men hoppas att det jag förklarat kanske ger en liten bild av vad som felar!

Jag har inget korrekt svar på din fråga MEN jag upplever själv att min vänster sida är större än höger. Vad som kan hjälpa är väl att köra sidorna försig, hantlar, cc osv!

Ok har fixat hem kameran nu, svårt att få bra bilder när ja e lite kass på att ta :) Men har försökt få de så tydligt som möjligt att visa hur olika det är.

Min sambo sa med att de syns nu tydligare när hon tänker på det.

Ja ja här kommer dom iallafall :)

Tack för att flera av er tagit er tid och svara och titta på tråden iallafall!

PS: Jag tränar båda sidorna lika tungt och med samma repetitioner så snedträning har jag svårt att se att det skulle kunna vara som sagt :)

Kan säga såhär, min högra sida är liiite starkare än vänstra, vad du visar upp är dock helt otroligt. Jag önskar jag kunde hjälpa dig, men tyvärr lär denna skillnad knappast vara träningsrelaterad, alltså mycket svår om inte omöjlig att korrigera.

Själv känner jag ett antal ”gympolare” med problem av olik muskelmassa på kroppen. (speciellt liknande bröst muskulatur), trots jämn träning mellan höger och vänster ”kroppshalva” så har musklerna utvecklats olika.
    Detta beror nog helt enkelt att man föds olika och att man inte är helt symetrisk på höger sida, som på vänster sida. Inget att göra åt?

Ahh där ser man, ja några av er verkar ju ha erfarenhet från vänner eller liknande så skönt att höra nån har lite information :)
    Tråkigt att det verkar vara så att ju mer ja kommer träna ju mer kommer de synas, får helt enkelt prioritera om kanske och inte bygga nått mer utan kanske bara satsa på att jobba med kondition och liknande, bara hålla mig i alldaglig form.
    Se ifall det kommer fler svar och så men tack väldigt för alla svaren som kommit in hitills!

Jag bumpar denna tråd :)

Fortfarande ingen som kanske har nått tips?
    Ska nog dra mig till vårdcentralen och boka tid då kanske :)

whomee wrote:
    Fortfarande ingen som kanske har nått tips?
    Ska nog dra mig till vårdcentralen och boka tid då kanske :)

Ser ut som du har en mildare variant av Polandssyndrom. En medfödd anomali där hela eller delar av bröstmuskeln saknas. Detta ger naturligtvis kompensationer och svårighet att bygga upp muskulaturen på ett balanserat sätt.

jag tror bara du ska köra mer! Kör på! Och hoppas det jämnar ut sig med tiden!

ZekiGhulam wrote:
    jag tror bara du ska köra mer! Kör på! Och hoppas det jämnar ut sig med tiden!

Går inte att träna bort!

Jag bumpar här i alla fall.

O nej som PatrikBergman sa så är det nog ingen idé med just mer mer träning, utan det är ju något fel helt enkelt bara :)

Har tyvärr inte tagit mig i kragen med mina olika problem än, måste även till någonstans och kolla mina ben varför benhinnorna strulat i alla dessa år, och på det min muskulatur på kroppen då.

Tråkigt är det men vad göra, alla föds vi olika, nyaste målet kommer vara att träna bort lite saker på kroppen så inom kort ska jag lägga upp mål och schema här på sidan!

tycker det är väldigt lite skillnad och på bröstbilden så trycker du vänster arm mer inåt än den högra.
    sluta nojja och träna för att må bra som de flesta på body gör.
    muskelfästen och utseende kan man inte göra så mycket åt,ingen är perfekt,bara att acceptera.

Testa att gå till en duktig sjukgymnast eller motsvarande (kanske går få tag i en idrottsintresserad) för bedömning.

Många har osymmetrisk kropp och en del får problem och andra inte så det finns väl ingen exakt vetenskap.

Även om man använder samma vikt på båda sidorna så är det inte säkert musklerna får samma träning pga invanda mönster och rörlighet.

Jag själv tränar olika på höger och vänster sida pga problem men detta skall komma från ”expert” och man måste ha hjälp med uppföljning så det inte blir ”överkompenserat”.

OBS! detta är amatörspekulationer.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.