Ömhet efter Marklyft…(?)

Home Forums Skador och rehabilitering Ömhet efter Marklyft…(?)

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Har tidigare inte kört marklfyt överhuvudtaget, men provade på det för drygt två veckor sedan.

När träningsverken lagt sig har jag märkt sedan dess att jag är öm i ”svanken” och delar av ryggslutet…framförallt när jag t.ex. sitter ner och vrider mig åt sidorna. Känner även av det då jag går ner för trappor eller landar efter ett hopp/skutt.

Känns detta igen av någon?
    Är det vila och sedan köra marklyft med låg vikt som gäller?

Mvh,

/Flex

Låter som du att du skulle kunna ha begynnande diskbråcks problematik. Sluta omedelbart med all form av träning där du belastar kotpelaren. Promenera mycket och stretcha framsida lår, höftböjare, baksida lår och säte flera gånger varje dag. När du blir smärtfri så ska du lära dig utföra övningarna rätt om du överhuvudtaget ska fortsätta att göra dessa.

Nuttte wrote:
    Låter som du att du skulle kunna ha begynnande diskbråcks problematik. Sluta omedelbart med all form av träning där du belastar kotpelaren. Promenera mycket och stretcha framsida lår, höftböjare, baksida lår och säte flera gånger varje dag. När du blir smärtfri så ska du lära dig utföra övningarna rätt om du överhuvudtaget ska fortsätta att göra dessa.

…Eller inte alls. Stretching kan dessutom inte hjälpa ett eventuellt begynnande diskbråcks problematik till sin rätt.

Även om jag är rätt övertygad om att han bara är lite öm i korsryggen.

Stretcha inte utan fortsätt som vanligt, tänk över tekniken i marken och använd moderata vikter tills du är säker på att du har rätt teknik.

Dvs lås in egot i garderoben innan markpassen. På mellandagarna kan du köra lite strikta ryggresningar typ 3×15 för lite extra genomblödning.

Clyde wrote:
    …Eller inte alls. Stretching kan dessutom inte hjälpa ett eventuellt begynnande diskbråcks problematik till sin rätt.

Även om jag är rätt övertygad om att han bara är lite öm i korsryggen.

Stretcha inte utan fortsätt som vanligt, tänk över tekniken i marken och använd moderata vikter tills du är säker på att du har rätt teknik.

Dvs lås in egot i garderoben innan markpassen. På mellandagarna kan du köra lite strikta ryggresningar typ 3×15 för lite extra genomblödning.

Då jag utvecklade mitt diskbråck upplevde jag samma som trådskaparen skriver. Jag fortsatte tills det inte gick längre, lumbago med efterföljande ischias. Det enda som fungerade för mig innan det var för sent var just det jag beskrev ovan. Jag vet mycket väl att det är en irreversibel skada, men eftersom du måste lära dig leva med den måste du först göra dig smärtfri. Att initialt fortsätta träna marklyft/knäböj på lägre vikter är ett idiotiskt förslag enligt mig och många med kunskap/erfarenhet av ryggskador. Först när det gått en period utan smärta kan återgång övervägas, även om det inte är något jag någonsin skulle rekommendera. Det går att bygga upp kroppen på säkrare sätt. Träning är för livet och inte för stunden även om många tyvärr glömmer det i jakt på större muskler.

:ph34r: håller med föregående talare.
    det är inte smart att tänka…!”det funkar nog om jag kör LITE lättare”
    f-n det är inte att leka med alls. antar att det gör ont om du bara kör 50kg i mark eller kankse bara stången. isf skulle iaf jag / been there done that/ ta det j-t lugnt till det känns bra.
    visst kan man träna men då är det inte bara att minska´på vikten lite lagom utan köra utan vikt o typ gå på promenad!
    ryggens disker skulle inte jag leka med OM det känns såpass dåligt som jag tycker att det verkar!

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.