Home › Forums › Skador och rehabilitering › Ömhet och lite smärta i underarm/armbåge
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
25 augusti, 2007 at 12:31 #678653Anonym anvandareMember
Hallå!
I förra veckan drabbades jag av en smärta i högra underarmen…
Den visar sig på så sätt att den ömmar när jag belastar den i obekväma vinklar, samt under vissa rörelsemoment när jag tränar. Det smärtar även en del så snart jag släpper stången jag hållt i.
Även armbågen värker lite ibland, och det är som om någon liten sena eller muskel i armbågen svullnat upp lite, eftersom att den ömmar när jag pressar på den lite försiktigt på en viss punkt. Även underarmen är öm utefter en linje i kanten på muskeln.Skulle gärna vilja veta vad detta kan vara? Är det helt enkelt så att armen är överansträngd pga träning, gitarrspel och datorsittande (tänker då på saker som musarm)?
Någon som vet?Tack på förhand!
SimonEDIT: Fasen, det verkar ha blivit någon dubbel-post av hela tråden. MODERATOR ta gärna bort någon av dem!
25 augusti, 2007 at 12:31 #78299Anonym anvandareMember25 augusti, 2007 at 15:57 #678654Anonym anvandareMemberSmärtor i underarm/armbåge vid belastning. Låter som överansträngning mycket riktigt. Smärta i underarmen och ömhet precis ovanför armbågsknölen när du böjer handleden uppåt/utåt kan ju vara början till tennisarmbåge/epikondylit. Alldeles oavsett kan du ju behandla med någon receptfri NSAID-gel, tex ibumetin eller voltaren. Fortsätter det att göra ont så ska du vila armen och inte träna.
Se över vilka rörelser som ger smärta och säg gärna mer exakt vilka lägen som gör ont.
25 augusti, 2007 at 19:17 #678655Anonym anvandareMemberProva ismassage – krossa isbitar i handduk och massera ett par gånger om dagen på det ömma området. Dämpar svullnad och inflammation.
26 augusti, 2007 at 00:13 #678656Anonym anvandareMemberIsmassage kan verka lindrande vid smärta, men inflammationshämmande? Tveksamt. Kyla funkar bra (minskar blodflödet) vid den första svullnaden vid ex. en stukning, men det viktigaste då är ju elevation och kompression. Säger dock inte att det inte kan funka. Vissa har haft väldigt bra hjälp av det. Men vi driver från ämnet.
Vill du ha bra smärtlindring och antiinflammationshämning så är det nog ändå NSAID som gäller. Komplettera gärna med lite försiktig massage, med eller utan is. Och vila.
26 augusti, 2007 at 12:53 #678657Anonym anvandareMemberBashful_Bob wrote:Ismassage kan verka lindrande vid smärta, men inflammationshämmande? Tveksamt. Kyla funkar bra (minskar blodflödet) vid den första svullnaden vid ex. en stukning, men det viktigaste då är ju elevation och kompression. Säger dock inte att det inte kan funka. Vissa har haft väldigt bra hjälp av det. Men vi driver från ämnet.Vill du ha bra smärtlindring och antiinflammationshämning så är det nog ändå NSAID som gäller. Komplettera gärna med lite försiktig massage, med eller utan is. Och vila.
Vanlig massage samt värme skall i allmännhet undvikas vid inflammationer som du säkert vet. Is sänker vävnadstemperaturen vilket är positivt vid inflammationstillstånd. Detta är en klassisk behandling vid tex inflammationer i leder.
Det är svårt och dumt att generalisera vid skador då det är beroende på vilken typ av skada det är, i vilket skede det är och individen som sådan. Bäst är naturligtvis att låta någon bedöma skadan och rekommendera en behandling, lämpligen sjukgymnast eller kanske naprapat. Mer kan man läsa på nedan länk, men många fler länkar och studier finns om man söker.
[http://www.arthritis-treatment-and-relief.com/apply-ice-to-inflammation.html Apply ice to inflammation]
26 augusti, 2007 at 15:24 #678658Anonym anvandareMemberJo, det är klart is sänker temperaturen och svullnaden i vävnaden, och det är ju därför som det är lindrande vid inflammationen. Klassikern vid idrottsskador över huvud taget är minnesregeln RICE – rest, ice, compression, elevation. Som jag fått det förklarat är isen det minst viktiga i den här minnesregeln. Det lindrar bara (inte så bara kanske…) men jag är tveksam till nyttan i läkningssynpunkt.
Säger du inte emot dig själv när du säger att värme inte ska appliceras vid inflammationer? Enligt artikeln är det ju helt ok efter akutfasen …
26 augusti, 2007 at 16:30 #678659Anonym anvandareMemberTack för svar!
En närmare beskrivning på vilka rörelser som smärtar:
Framförallt ömmar det om jag håller armbågen böjd i 90 grader och pressar underarmen emot någonting. Då ömm ytter/ovansidan på underarmen…
Ytterst sällan smärtar det då jag böjer handleden uppåt, men det förekommer.Vill gärna bli av med detta så snart som möjligt. Vila och voltaren, är det något som rekommenderas alltså?
Tack!
26 augusti, 2007 at 17:29 #678660Anonym anvandareMember… vila och voltaren är det du kan ta till själv, men jag tycker ändå att du ska ta och konsultera någon som är lite mer insatt i ämnet, tex en sjukgymnast eller någon läkare som är bra på idrottsmedicin, om det inte går över av sig självt. Krya på dig…
Hälsningar från ”syster” Oskar
26 augusti, 2007 at 17:34 #678661Anonym anvandareMemberBashful_Bob wrote:Säger du inte emot dig själv när du säger att värme inte ska appliceras vid inflammationer? Enligt artikeln är det ju helt ok efter akutfasen …Jag säger inte emot mig själv eftersom jag inte hävdat att värme ska appliceras, tvärtom sa jag att värme och vanlig massage generell inte ska appliceras. Artikeln diskuterar nyttan av det i vissa lägen, inte jag.
Det viktigaste vid akut skada bortsett från att inte belasta mer är tryck. RICE är som du säger bästa att ha i bakhuvudet men nu var inte Munken i ett direkt akut läge längre. Du hade redan postat så fint med tips så jag fyllde bara i att is kan vara bra. Har bra erfarenheter av det som behandling vid inflammationsliknande tillstånd i muskler i underarmarna.
26 augusti, 2007 at 20:06 #678662Anonym anvandareMemberBashful_Bob wrote:… vila och voltaren är det du kan ta till själv, men jag tycker ändå att du ska ta och konsultera någon som är lite mer insatt i ämnet, tex en sjukgymnast eller någon läkare som är bra på idrottsmedicin, om det inte går över av sig självt. Krya på dig…Hälsningar från ”syster” Oskar
Okaj, tack för tipsen! Ska prova voltaren och se om det blir bättre snabbt. Blir det inte det, blir det att gå till någon kunnig i ämnet!
Som sagt, tack!
26 augusti, 2007 at 21:43 #678663Anonym anvandareMemberUndefined wrote:Jag säger inte emot mig själv eftersom jag inte hävdat att värme ska appliceras, tvärtom sa jag att värme och vanlig massage generell inte ska appliceras. Artikeln diskuterar nyttan av det i vissa lägen, inte jag.Det viktigaste vid akut skada bortsett från att inte belasta mer är tryck. RICE är som du säger bästa att ha i bakhuvudet men nu var inte Munken i ett direkt akut läge längre. Du hade redan postat så fint med tips så jag fyllde bara i att is kan vara bra. Har bra erfarenheter av det som behandling vid inflammationsliknande tillstånd i muskler i underarmarna.
Ach so, jag förstår. Bra tips f.ö.
31 augusti, 2007 at 10:28 #678664Anonym anvandareMemberHej!
Har precis samma problem. Upplever att armen blir klart bättre då jag har några lättare veckor dvs inte kör så tungt. Har framförallt problem vid bicepsövningar och då jag vrider i övningen.
Min lösning är att träna lätt och äta inflammationsdämpande medel som tex voltaren
31 augusti, 2007 at 14:52 #678665Anonym anvandareMemberRodders wrote:Min lösning är att träna lätt och äta inflammationsdämpande medel som tex voltarenAtt äta inflammationsdämpande medel är ju ingen bra lösning på längre sikt. Det löser inte problemet, undertrycker bara symptomen.
31 augusti, 2007 at 22:22 #678666Anonym anvandareMemberUndefined wrote:Att äta inflammationsdämpande medel är ju ingen bra lösning på längre sikt. Det löser inte problemet, undertrycker bara symptomen.Det är nog bättre att använda voltaren gel eller ibumetin gel (ibuprofen). Verkningsmekanismen är densamma för bägge. Man slipper i stort sett påverkan på övriga kroppen. Det enda som man bör tänka på är eventuell överkänslighet, att inte sola under tiden och att inte använda gelen i kombination med elastisk binda…
Inflammationsdämpande medel är en jättebra lösning eftersom inflammationen hämmas och därmed har lättare att läka ut. Sedan ska man ju vila samtidigt. Och vad är det för fel med att undertrycka symptomen…?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.