Home › Forums › Skador och rehabilitering › Ömhet och lite smärta i underarm/armbåge
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
2 september, 2007 at 17:02 #678667Anonym anvandareMemberBashful_Bob wrote:Det är nog bättre att använda voltaren gel eller ibumetin gel (ibuprofen). Verkningsmekanismen är densamma för bägge. Man slipper i stort sett påverkan på övriga kroppen. Det enda som man bör tänka på är eventuell överkänslighet, att inte sola under tiden och att inte använda gelen i kombination med elastisk binda…
Inflammationsdämpande medel är en jättebra lösning eftersom inflammationen hämmas och därmed har lättare att läka ut. Sedan ska man ju vila samtidigt. Och vad är det för fel med att undertrycka symptomen…?
Naturligtvis kan/ska man ju göra det. Tyckte bara att Rodders fick det att framstå som att det bara var att köra på fast lite lättare och att äta tabletter. På kort sikt är det naturligtvis bra av de anledningar du själv nämner, men om orsaken till inflammationen kvarstår återuppstår ju problemet längre fram igen. Då är det knappast en långsiktigt hållbar lösning att äta tabletter.
2 september, 2007 at 18:49 #678668Anonym anvandareMemberUndefined wrote:Naturligtvis kan/ska man ju göra det. Tyckte bara att Rodders fick det att framstå som att det bara var att köra på fast lite lättare och att äta tabletter. På kort sikt är det naturligtvis bra av de anledningar du själv nämner, men om orsaken till inflammationen kvarstår återuppstår ju problemet längre fram igen. Då är det knappast en långsiktigt hållbar lösning att äta tabletter.Jag håller med dig, men ibland behöver kroppen lite hjälp att häva en inflammation.
19 november, 2007 at 18:54 #678669Anonym anvandareMemberHejsan!
Såg precis denna tråden, jag har samma problem verkar det som..Började för ca 1,5 vecka sen när jag körde biceps hårt.
ont i vänstra armen precis vid knölen och det verkar inte släppa som sagt..
det är inte någon ömmhet typ, bara att det gör ont vid träning.
Tycker ni att man ska kolla upp det eller prova någon gel som står ovan i texten ?/MVH Anders
20 november, 2007 at 00:44 #678670Anonym anvandareMemberJag måste stämma in i kören angående Voltaren-gelen.. för 3 veckor sedan fick jag ont armbågen, tror jag översträckte armbågen när jag körde dips.
Smärtan blev bara värre dag för dag men förra veckan började jag tveksamt använda voltaren-gelen och jag måste säga att det funkade för nu har smärtan vänt och det är snudd på över.. Men för stunden kör jag bara ben, mage och en massa spinning. Vila alltså..
Hoppas det löser sig för dig!
Vänligen Nicklas21 november, 2007 at 17:28 #678671Anonym anvandareMemberMunken wrote:Hallå!
I förra veckan drabbades jag av en smärta i högra underarmen…
Den visar sig på så sätt att den ömmar när jag belastar den i obekväma vinklar, samt under vissa rörelsemoment när jag tränar. Det smärtar även en del så snart jag släpper stången jag hållt i.
Även armbågen värker lite ibland, och det är som om någon liten sena eller muskel i armbågen svullnat upp lite, eftersom att den ömmar när jag pressar på den lite försiktigt på en viss punkt. Även underarmen är öm utefter en linje i kanten på muskeln.Skulle gärna vilja veta vad detta kan vara? Är det helt enkelt så att armen är överansträngd pga träning, gitarrspel och datorsittande (tänker då på saker som musarm)?
Någon som vet?Tack på förhand!
Jag ser egentligen tre olika möjligheter till ditt problem. 1. Om smärtan kom akut kan du ha fått en ruptur på en muskel/sena i underarmen. 2. En retning på senor pga långvarigt/ensidigt abrte eller pga överbelastning (kallas lateral epicondyalgia/tendinos) 3. Överbelastning av muskler, men ingen direkt påverkan på senor.
Med tanke på din beskrivning låter det ev som brachioradialis. Jag skulle i alla fall rekommendera aktiv vila, undvikande av smärtsamma rörelser, lätt lätt och gärna excentrisk träning under en tid. Svullnaden du beskriver tyder i vilket fall på en inflammation så de tips du fått bör du också testa/jenny
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.