Home › Forums › Skador och rehabilitering › Ömma leder i händerna efter gripträning
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
13 augusti, 2009 at 23:49 #62011Anonym anvandareMember13 augusti, 2009 at 23:49 #396640Anonym anvandareMember
Hej
Har tränat mer eller mindre hårt med grippers ett tag nu. Har för några veckor sedan gått över till CoC grippers. Stänger ettan lätt, tränar med tvåan och har inte haft några problem med detta.
Vid senaste träningstillfället (5 dagar sedan nu) var det något som inte stämde. Efter träning fick jag smärta i högra handen, känns nästan som att smärtan ligger i skelettet på ovansidan, men smärtar inte vid beröring utan enbart när jag stänger handen. Konstigt nog är även vänstern öm sedan det träningstillfället. Smärtan ligger alltså inte alls i någon muskelgrupp, utan någon annanstans runt handlederna eller lite mer mot handen.
Någon idé om vad detta kan vara? Någon idé om varför denna skada uppkom? (Då jag gjorde allt precis som jag brukar, med uppvärmning med lösa grippers, upptrappning, etc)
Någon idé om hur jag bäst ska ta hand om skadan eller hur länge liknande kan hålla i sig?
Någon idé hur jag ska kunna skydda mig mot liknande i framtiden? (Har köpt handleds wrist wraps som någon tipsade, är det rätt åtgärd)?Tackar på förhand.
14 augusti, 2009 at 21:02 #396641Anonym anvandareMemberMusikern wrote:HejHar tränat mer eller mindre hårt med grippers ett tag nu. Har för några veckor sedan gått över till CoC grippers. Stänger ettan lätt, tränar med tvåan och har inte haft några problem med detta.
Vid senaste träningstillfället (5 dagar sedan nu) var det något som inte stämde. Efter träning fick jag smärta i högra handen, känns nästan som att smärtan ligger i skelettet på ovansidan, men smärtar inte vid beröring utan enbart när jag stänger handen. Konstigt nog är även vänstern öm sedan det träningstillfället. Smärtan ligger alltså inte alls i någon muskelgrupp, utan någon annanstans runt handlederna eller lite mer mot handen.
Någon idé om vad detta kan vara? Någon idé om varför denna skada uppkom? (Då jag gjorde allt precis som jag brukar, med uppvärmning med lösa grippers, upptrappning, etc)
Någon idé om hur jag bäst ska ta hand om skadan eller hur länge liknande kan hålla i sig?
Någon idé hur jag ska kunna skydda mig mot liknande i framtiden? (Har köpt handleds wrist wraps som någon tipsade, är det rätt åtgärd)?Tackar på förhand.
Hur ofta körde du greppträningen? Innan du ger dig på 2:an skulle jag se till att du klarar att i flera set reppa på 1:an. Den sista halvcentimetern kan vara en mardröm innan den ger med sig så då är det bättre att bygga lite greppstyrkegrund genom mer volymträning.
Kör du någon antagonistträning? Spänn fast gummisnoddar kring fingrarna så att fingerextensorerna får jobba också. Går även att använda andra handen för manuell belastning.
Hoppas det löser sig!
14 augusti, 2009 at 22:12 #396642Anonym anvandareMemberKörde varannan dag, så runt 3-4 gånger i veckan. Du har nog rätt i att jag kanske ökat för snabbt från ettan till tvåan, då kan det alltså helt enkelt handla om överbelastning trots att jag var uppvärmd?. Hmm, illa.
Har nu testat att med gummiband och andra handens motstånd att belasta varje enskilt finger men skadan verkar inte alls sitta i fingrarna utan just i handleden. Har fortfarande inte blivit märkbart bättre, nästan en vecka sedan nu.. Fan, har klarat mig utan skador hittils och trodde jag var hyffsat safe med noggrann uppvärmning, men tydligen inte..
Har inte alls kört antagonist för händerna eller underarmarna/handlederna. Bra tips, för att få jämnare träning. Men nu önskar jag bara att smärtan försvinner så fort som möjligt så jag kan börja träna igen. Men har inte kört några greppträningar sedan det började göra ont. Bra?
Tack för svaret!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.