Ömmande knän?

Home Forums Skador och rehabilitering Ömmande knän?

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Någon som har nån ide över hur man kan träna lår så effektivt som möjligt utan att knäna tar för mycket stryk?

jr20 wrote:
    Någon som har nån ide över hur man kan träna lår så effektivt som möjligt utan att knäna tar för mycket stryk?

Kör benspark och lårcurl för då underviker du direkta belastningar på knäna.
    Du kan undvika knäböj etta tag och kolla hur det känns…

Sen undrar jag, vet du varför du har ömma knän? Kan det vara så att du är dålig på att stretcha fram och baksida låren?? De fäster i knät och är man stel i muskeln så får man just ömma knän.

Beror på varför dina knän ömmar.
    Beror det på korta muskler och broskbildning under knät är det bara att behandla.
    Vilka övningar du ska välja kan jag inte ge dig råd om, eftersom vissa kan köra böj men inte spark osv.
    Att böj är ”dåligt” för knäna och spark ”bra” är en myt som man aldrig ska sluta döda.

[quote=”Bj

jag har haft ont i ena knät över ett år, kunde köra korta reps knäböj men lite djupare så kändes det som man stack in en kniv i underdelen av knäskålen! iaf så gick jag till en homopat och han sa att jag hade en knuta i baksida lår, fick några tabletter för den och nu är knät felfritt!

lånar tråden för en fråga: finns det någon förklaring till at jag fått ont i knäna nu när jag vart på diet (den e slut nu o det började göra ont när jag börja äta som en människa igen, inte haft problem innan).

tax!

Testa med knälindor i benböj och hacklift. Det är ett måste för mig, kan annars inte ens köra 20-30 reppare utan att det gör ont i knäna annars.

ok gammal tråd men dumt o starta en ny för samma sak…
    detta är f.ö första inlägget här ;)

iallafall så har jag också lite små problem i knäna, är nybörjare inom lyftning men har ökat i vikt nåt kopiöst sen jag började träna och nu slutar vågen på 112 kilo, med detta så är det massa fettvikt som jag vill få bort så småningom men just nu vill jag bara bygga o sen ta en deff period runt april-maj nångång.
    min fråga är iallafall om det har med vikten att göra eller tränar jag ben fel? har genetiskt starka ben så tar 120 kilo i benspark som otränad som ingenting, känns knappt, och på benpressen brukar jag köra ungefär 230 kilo, bör jag eventuellt minska vikterna o köra fler reps eller kan det mer bero på att jag väger ganska mycket? eller kanske en blandning av båda sakerna?
    bör också tilllägga att jag har stora ben och rumpa och egentligen inte vill få dem större utan snarare skulpturera dem snyggt så kanske jag tränar fel?

Niprot wrote:
    ok gammal tr
    Björn Ö wrote:
    Om du inte har några problem med knäna sedan tidigare så tycker jag inte att du ska minska just för denna anledning, tror snarare att det är dina ben som håller på att vänja sig dvs. ligament, leder m.m. som inte är vana med belastningen. Det brukar gå över efter några pass på samma vikt.
    Dock så kan du variera och köra tungt och lätt i olika cykler för att se vilket sätt som passar just dig, det finns nog inget recept på vad som är bäst eftersom du kommer att få olika svar beroende på vem du frågar.
    Så prova dig fram och se.

ok, har aldrig haft problem innan så hoppas att det är som du säger. att kroppen håller på att vänja sig, hur lång tid kan detta ta? förresten vet du hur man skall träna för att ben+rumpa skall bli fasta och skulpturerade men inte öka i omkrets? är redan jättestora men behöver formas… kanske är fel forumdel men kan inte skapa nya inlägg från jobbdatan…

Niprot wrote:
    ok, har aldrig haft problem innan s
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.