Home › Forums › Skador och rehabilitering › Ont av svankad rygg
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
5 december, 2005 at 10:52 #74377Anonym anvandareMember5 december, 2005 at 10:52 #588691Anonym anvandareMember
Har ett problem. När jag sitter, står eller går så svankar jag ganska ordentligt vilket gör att jag får ont i ryggen. Försöker att hålla ryggen rak men efter ett tag så faller jag dit igen. Finns det några övningar man kan prioritera för att ändra på detta?
5 december, 2005 at 11:30 #588692Anonym anvandareMemberjag har lite samma problem…det du kan g
5 december, 2005 at 13:35 #588693Anonym anvandareMemberDet kan också vara så att du är stel i rumpan, höftböjaren eller låren. Kolla upp det hos en massör eller annan, t.ex naprapat. De kan se var problemet sitter.
5 december, 2005 at 23:58 #588694Anonym anvandareMemberHar samma problem… o i mitt fall e det stela/korta sätesmuskler o höftböjar…
Problemet kommer nämligen tillbaka varje gång som jag blir lat o slarvar med stretching…..Fick oxå väldigt ont i korsryggen av vanliga knäböj då min teknik liknade godmornings… för att komma ifrån detta kör jag nästan uteslutande knäböj med stången frampå axlarna nu mera.. mycke skonsammare för ryggen o får bra drag i framsidan på låret.
16 december, 2005 at 22:34 #588695Anonym anvandareMemberJag har ungefär samma problem som du har. Men i mitt fall så får jag ont av att t.ex. ligga på mage i sängen när jag kollar på tv. Min rygg svankas väldigt mycket när jag gör det. Har frågat runt lite vad det kan bero på, och har fått samma svar av alla. Starkare mage än rygg har jag fått som svar, att träna rygglyft har jag hört ska hjälpa mig. Har inlett mina träningspass med lite rygglyft och har märkt av en skillnad.
/ Jocke23 december, 2005 at 00:39 #588696Anonym anvandareMemberMuskler som ökar svanken är bl.a guadriceps, Iliopsoas, erector spinae. Starka och korta sådana muskler kan öka svanken. Stretcha dessa noga och se till att träna mer baksida, hamstrings, gluteus.
M.V.H/Andreas
23 december, 2005 at 19:54 #588697Anonym anvandareMemberSVARET ÄR:
Bålstabilitetsträning!!!
Var supernoga med hållningen i alla övningar du kör!
+ försök ha en bra hållning annars också, dvs så fort du kommer på dig själv att stå och svanka så wips drar du in magen lite och sträcker på dig lite… efter mycket träning kommer du göra detta automatiskt!!Träning à la ”diktator-Silvia”:up:
23 december, 2005 at 23:36 #588698Anonym anvandareMemberproblem med svanken. Jag har en cp-skada, som b.la gör att sätesmusklerna blir lätt ”överspända” och då är det töjning som gäller.
Vi glömmer lätt, att strecha/ töja musklerna.Försök lägg in detta efter varje träningsdag, just innan du går ut ur gymmet.
Rickard
24 mars, 2008 at 00:28 #588699Anonym anvandareMemberJocke89:
Har jag helt fel om jag säger att det är Magmusklerna som ska bli starkare och inte ryggen? + stretching av ländryggen. Den är lite knepig att stretcha men så som jag strechar är att man ställer sig ganska brett med benen, sen lutar man sig framåt som om man ska stretcha baksida ben, fast man vrider lite på sig och kör ena ”sidan” av ryggen i taget, typ höger arm mot vänster fot, sen se till att man får stretchet i ryggen och inte i benet.. Mixtra lite så hittar du rätt.
Se till att stretcha höftböjarna som någon annan här också sagt (regelbundet)
[http://www.trickstutorials.com/index.php?page=content/flx3#dsf_2a6] Stretchnings guide. tryck ctrl+F och sök på ”Hips and glutes [2]” utan ”” så ser du hur man gör. Ett tips är att inte svanka när du utför den, lätt att man gör det och då hamnar man fel.
Har ett jävla problem själv med svanken. Gammal hockeylirare + cykling varje dag :nono: utan någon som helst stretchning av varken ben elr rygg. Hockeyröven känner vi alla till
tack för mig och godnatt ^^
25 mars, 2008 at 22:13 #588700Anonym anvandareMemberjag har ett jävla jobbigt problem med ryggen… jag körde mark för ja ca 1,5 månader sen och fick skit ont i ryggen, under kvällen efter det passet kunde jag knappt röra mig alls sen på morgonen känndes det bättre… Men jag gick endå till en läkare av något slag för att kolla upp det (vet inte exakt vad han är utbilldad till) han sa att kotorna hade hamnat snätt så han la mig i någon ställning och knäckte till ryggen åt båda hållen… sen sa han att det skulle bli bra tills imorgon men det vart ju inte bra så efter 2 veckor gick jag till en kiropraktor och hon gjorde samma sak knäckte ryggen på samma sätt och där har jag var 2 gånger nu och fått samma behandling men det blir ju aldrig bra… nu har smärtan börjat sprida sig ner i låren (det gör onte i de där 2 ”senorna?” som sitter precis jämte skrevet…
Jag vill ha lite raka svar vad är fel vad kan man göra åt det? Vart ska jag vända mig för en genomförlig undersökning med lite raka svar!?!?!? till en sjukgymmnast eller?
Tacksamm för svar, jag blir väldigt deppad av det här för det förstör hela min vardag då jag har svårt att träna som jag vill..
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.