Home › Forums › Skador och rehabilitering › Ont i armbågen efter att ha kört armar o rygg
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 februari, 2009 at 21:46 #57987Anonym anvandareMember16 februari, 2009 at 21:46 #325037Anonym anvandareMember
Hej!
Har rätt nyligen börjat träna styrka på gymmet.
Idag körde jag biceps, triceps och diverse ryggövningar och axlar.
Då jag körde ryggrodd kände jag att armbågen knäppte och fick skaka den rätt på tillbakavägen i rörelsen för att kunna räta på armen i varje rep.
Körde tungt på både triceps o biceps.
Nu hemkommen känner jag att jag knappt kan böja armen utan att det gör ont precis ovanför armbågen. Då jag trycker lite känner jag att det gör som mest ont på själva kulans ovansida på mitten… Känns lite bättre då jag mjukar upp, men så fort jag stelnat lite gör det ont att böja armen igen..
Vad har hänt???
Mycket tacksam för hjälp!!!16 februari, 2009 at 21:55 #325038Anonym anvandareMemberJag vet inte vad som har hänt, men var förnuftig och vila nån vecka innan du går på att igen. Förhoppningsvis räcker det med vila sen är du fit for fight igen
17 februari, 2009 at 00:08 #325039Anonym anvandareMemberFör ett år sedan hade jag liknande symptom. Jag körde 5 dagar i veckan och hade lagt extra fokus på mina armar. Började få ont i högra underarmen i en bicepövning men körde på som vanligt ändå (lite ont är väl ingen fara tänkte jag). Sedan fick jag problem i andra övningar, framförallt dragövningar (rygg). Efter en veckas hård träning efter första symptomen tog det totalstopp. Försökte träna lite sporadisk men det gjorde för ont. Lade av med träningen helt i 3 veckor, men det var lika illa (kunde inte växla när jag körde bil). Gick till olika läkare (idrottsmassör, naprapat och slutligen sjukgymnast), som konstaterade att jag hade överbelastat muskelfästet. Det tog flera månader innan jag kunde börja träna något normalt igen (i princip alla övningar spänner ju man underarmen, även ben då man håller fast sig i benspark eller håller i stången då man kör knäböj), ett år efter är jag fortfarande inte riktigt bra och jag har bara hittat en bicepsövning jag inte får ont av, lastdrag är inte att tänka på.
I efterhand tror jag att grundorsaken till att underarmen blev överbelastad var att jag körde men för tung vikt med helt utsträckta armar.
Så mitt råd är: Ta det försiktigt, lyssna på din kropp, vila vid behov. Känner du att det börjar göra ont i en övning sluta direkt och välj en alternativ övning eller muskelgrupp.
17 februari, 2009 at 09:21 #325040Anonym anvandareMemberbörja med lättare vikter.
17 februari, 2009 at 09:23 #325041Anonym anvandareMemberGuybrush wrote:För ett år sedan hade jag liknande symptom. Jag körde 5 dagar i veckan och hade lagt extra fokus på mina armar. Började få ont i högra underarmen i en bicepövning men körde på som vanligt ändå (lite ont är väl ingen fara tänkte jag). Sedan fick jag problem i andra övningar, framförallt dragövningar (rygg). Efter en veckas hård träning efter första symptomen tog det totalstopp. Försökte träna lite sporadisk men det gjorde för ont. Lade av med träningen helt i 3 veckor, men det var lika illa (kunde inte växla när jag körde bil). Gick till olika läkare (idrottsmassör, naprapat och slutligen sjukgymnast), som konstaterade att jag hade överbelastat muskelfästet. Det tog flera månader innan jag kunde börja träna något normalt igen (i princip alla övningar spänner ju man underarmen, även ben då man håller fast sig i benspark eller håller i stången då man kör knäböj), ett år efter är jag fortfarande inte riktigt bra och jag har bara hittat en bicepsövning jag inte får ont av, lastdrag är inte att tänka på.I efterhand tror jag att grundorsaken till att underarmen blev överbelastad var att jag körde men för tung vikt med helt utsträckta armar.
Så mitt råd är: Ta det försiktigt, lyssna på din kropp, vila vid behov. Känner du att det börjar göra ont i en övning sluta direkt och välj en alternativ övning eller muskelgrupp.
Körde biceps tungt igår med utsräckt arm…mycket dragövningar blev det också…
Det känns som att det onda sitter i ett fäste som du säger. Hoppas att det inte är så illa och att jag snart kan träna ordentligt på det. Ska köra ben idag, önska mig lycka till!!130 maj, 2009 at 01:16 #325042Anonym anvandareMemberLite sent inlägg kanske.. men..
jag hade ont i min högra biceps.. kändes som fästet.. ett bra tag.. typ över 1 år.. först gjorde det lite ont.. så ja träna på som vanligt.. men efter ett tag så börja det göra mer och mer ont.. o till slut kunde jag inte ens spänna bicepsen, den bara hängde haha.. så jag besökte en naprapat.. och han sa att orsaken var min rygg.. så jag gick till honom 4 ggr där jag mest fick massage och akupunktur på ryggen, men samtidigt lite streching i bicepsen.. och nu är den frisk…29 mars, 2010 at 15:20 #325043Anonym anvandareMemberHejsan jag har ont!!!
Guybrush wrote:För ett år sedan hade jag liknande symptom. Jag körde 5 dagar i veckan och hade lagt extra fokus på mina armar. Började få ont i högra underarmen i en bicepövning men körde på som vanligt ändå (lite ont är väl ingen fara tänkte jag). Sedan fick jag problem i andra övningar, framförallt dragövningar (rygg). Efter en veckas hård träning efter första symptomen tog det totalstopp. Försökte träna lite sporadisk men det gjorde för ont. Lade av med träningen helt i 3 veckor, men det var lika illa (kunde inte växla när jag körde bil). Gick till olika läkare (idrottsmassör, naprapat och slutligen sjukgymnast), som konstaterade att jag hade överbelastat muskelfästet. Det tog flera månader innan jag börja träna något normalt igen (i princip alla övningar spänner ju man underarmen, även ben då man håller fast sig i benspark eller håller i stången då man kör knäböj), ett år efter är jag fortfarande inte riktigt bra och jag har bara hittat en bicepsövning jag inte får ont av, lastdrag är inte att tänka på.Precis samma sak änder mig nu, tränat i ett halvår utan problem, nu specielt vid biceps curl marklyft å skivstångsrodd känner jag hur det spänner i min vänsta underarm, precis när jag laggt av belastningen ifrån kroppen… under sidan på vänster sida utan undersrmen, där när jag trycker spänner det så in i helvetet, åndet känns att något muskel fäste rör sig när jag trycker där..
I efterhand tror jag att grundorsaken till att underarmen blev överbelastad var att jag körde men för tung vikt med helt utsträckta armar.
29 mars, 2010 at 15:21 #325044Anonym anvandareMembervafan!! Skrev ju ett långt jävla meddelande från telefonen… Om min värk jag ha precis som dig.. Aja
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.