Ont i armen efter nystart? Nått jag bör oroa mig för?

Home Forums Skador och rehabilitering Ont i armen efter nystart? Nått jag bör oroa mig för?

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Nu är jag 16 år och har tränat på gym i 5 månader, eller rättare sakt jag tränade i 5 månader innan somaren & sen tog jag en rast på två-tre månader. När jag började gymma så orkade jag gymma med 12 kilo men tränade på 10 för att bygga upp lite muskler och muskelfästen å allt var det kan vara. Sen när jag gjort det i cirka två månader så ökade jag mer och mer och när jag slutade innan sommaren så tränade jag 7×3 på 15 kilo. Det gick finfint.

(Sen kom rasten på 3 månader)

Sen nu för tre dagar så började jag gymma igen men jag tror jag gjorde en tabbe, jag tänkte mig inte för. Jag gick direkt ut på 14 kilo i hantlar … körde 7×3 som vanligt och kände inget speciellt.

Sen dagen efter så hade jag såklart en saftig träningsvärk i armen och nu har jag ganska ont i högerarmen. Antagligen ganska saftig träningsverk!

Är det nått jag bör oroa mig för? Har hört att man kan få problem med muskelfästena osv. så jag vart jäkligt orolig. Hoppas ni kan ge ett svar :)

/mvh Patrik

Det du bör oroa dig för är mer att du får ont ( annat än träningsvärk ) i din unga ålder :)Är man så ung som du är så ska man inte ha ont någonstanns ( om det inte är pga just man har ont som man tränar)

Du bör känna skillnad på träningsvärk och ont?

Vadå bör jag oroa mig? :(

Asså jag fick alltså ont i armen efter träningen. Det gör ont när jag sträcker ut armen.

Nej, du bör antagligen inte oroa dig för just detta. Men det är lite varningsfinger när man i sån ung ålder börjar få ont. I axlar, knän osv. Antagligen är det en sträckning ( inte lätt att veta över nätet) Men be någon se över ditt övningsutförande samt var noga med uppvärming, även om det känns ”lätt”

mm, det kanske kan vara nån sträckning. Slarvade lite med uppvärmningen faktiskt.

Har du träningsvärk i biceps?
    Fästes-senan är en förlängning av muskeln och du kan ha träningsvärk eller tom inflammation om du tagit i mycket när du är ovan. Den går över armavecket och en bit ner på underarmen.
    Det går över med vila, men lär av ditt misstag och ta det lugnt framöver

Vincent Qvarfordt wrote:
    Har du träningsvärk i biceps?
    Fästes-senan är en förlängning av muskeln och du kan ha träningsvärk eller tom inflammation om du tagit i mycket när du är ovan. Den går över armavecket och en bit ner på underarmen.
    Det går över med vila, men lär av ditt misstag och ta det lugnt framöver

Det var precis så som du beskrev. Nu är det finfint :) Men jag gjorde helt fel, en liten fejkad tabbe … jag hjälpte en kompis som aldrig hade tränat på gym förut å så skulle han köra biceps å jag visade lite hur han skulle göra. Å jag skulle också träna biceps å jag hade inte tränat på två månader och innan jag tog rast på två månader så tränade jag på 15 kg i hantlar.

Och jag hade för mig att jag värmt mig upp bara för jag visade en uppvärmning min kompis kunde göra så liksom bara av ren vana så tog jag upp två 15 kg hantlar å började köra (8×3). Tänkte inte på att jag inte hade värmt upp. Senare på dagen käne jag ingenting, fast på morgonen efter när jag vaknade va dom inte på top hehe :D Det vart bara värre å värre. Tre dagar efter så kunde jag knappt använda armarna :what: MEn sen vart det bättre å nu är det sktibra :up:

Så nu har jag tränat en gång imellan. Denna gång var jag grymt noga med uppvärmningen. Jag brukade som sakt träna på 15 kg i hantlar å köra 8 repetioner men nu körde jag med 10 kg i hantlar och 20 repetioner istället (3 set) Dagen efter det hade jag bara vanlig gammal träningsverk.

Ni som läser detta kan väl ta lärdom av detta dumma misstag. Jag vill bli ”stor/muskulös” men jag är samtidigt grymt rädd om min kropp.

Ha det bra
    /Mvh Patrik :up:

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.