Home › Forums › Skador och rehabilitering › Ont i axel vid träning, ej vid vila
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
27 juli, 2007 at 21:42 #81728Anonym anvandareMember27 juli, 2007 at 21:42 #756901Anonym anvandareMember
Hejsan
Jag känner smärta i axeln kring baksidan vid vissa övningar. har fått tid hos en doktor om ca 2 veckor, men skulle vilja veta lite mera innan dess.
Om någon kunnig kan ställa en diagnos utifrån detta.
Smärtar vid sidolyft då överarmen närmar sig horisontalt läge. Smärtar vid flyesrörelse då armarna är längst bak i rörelsen. Smärtar vid inåtroration av armen. Smärtat vid sittande hantelpressar med armbågarna ut åt sidan.
Det gör inte ont vid:
Utåtrotation
Frammåtlyft
Sidolyft med hantel till ca kl 10 och 14 (om näsan peker på 12). Dessa gav smärta då hantlarna lyftes åt kl 9 och 15
Sittande hantelpressar med armbågarna frammåt.
Rodd till magen
Latsdrag uppifrån till bröstet med supinerat greppJag har ingen vilosmärta, det smärtar bara vid vissa övningar. Vad kan det betyda, betyder det att en eventuell inflamation är borta nu?
Hoppas att ni duktiga svarar
27 juli, 2007 at 22:09 #756902Anonym anvandareMemberHej hej!
Som sjukgymnast skulle jag råda dig att ta kontakt med en sjukgymnast inriktad på ortopedisk manuell terapi (OMT) för att få en säkrare diagnos. Hoppas du kommer till en bra läkare och inte till nån som skriver ut antiinflammatoriska och ordinerar vila. För att göra en bra bedömning bör en sjukgymnast känna igenom muskulatur samt undersöka nerver.
Tack för mig27 juli, 2007 at 22:41 #756903Anonym anvandareMemberNaturligtvis ska du söka hjälp på annat håll men det har du ju redan på gång – bra. Med all sannolikhet har även du ont i supraspinatus och/eller ac-leden, vilket är mycket vanligt. I många fall beror detta på för mycket pressövningar och/eller axelträning, samt dålig, eller iaf icke optimal teknik.
Jag har skrivit ett inlägg i tråden ”ont i axlarna, stretcha bort eller träna” tror jag den heter. Du ser den tråden i detta forum. Där har jag skrivit ett inlägg mot slutet med några tips om vad som är viktigt med tekniken.
Sök i forumet nästa gång innan du postar då det ligger minst 3 liknande diskussioner nästan överst i skador och rehabiliteringsforumet, för att undvika massor av identiska trådar.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.