- This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Skador och rehabilitering › Ont i axeln, rörlighetsproblem
Hej Alla, är ny på både träning och detta forum. Jag har trots det redan lyckats dra på mig en skada och börjat rehabba. Skadan beskrivs ungefär så här:
Jag har tränat i ca sex månader och har kört väldigt mycket bröst och axlar men inte mycket rygg och baksida axlar.
Detta har resulterat i att vänster axel nu sagt ifrån. Det är en smärta som kommer från framsidan ”faktist” oftast efter jag tränat. I början kände jag det även i bottenlägen och framförallt i bänkpress. Det känns tydligt när man tar på sig en tröja och man vinklar handflatan uppåt för att dra ner den. Även om man för bak armbågen och sen vinklar armen lite utåt från kroppen.
Jag tog uppehåll från träningen i två månader och begav mig till en sjukgymnast som ordinerade att träna mycket rygg, baksida axlar, tränk på hållningen osv.
Sagt och gjort.
Jag känner idag nästan inte av smärtan längre och har börjat så nätt med bänkpress osv.
Men till min faktiska fråga, det som jag upptäckte nyligen var att om jag sätter mig på en bänk med ryggstöd och skall köra hantelpress för axlar så kommer jag inte lika långt bak med vänster underarm som med höger? Jag testade även att ställa mig med ryggen mot en vägg och simulera en stående hantelpress. Här fattas jag nästan 10 cm till väggen med min underarm, medans jag med höger lätt som en plätt får in underarmen mot väggen.
Då jag inte är 100% symptomsfri och önskar köra hantelpress för axlar igen vill jag ha samma utgångsläge på armarna så jag inte felbelastar dem.
Har ni tips på hur jag kommer till bukt med detta problem?
Tackar vänligast för svar.
//O
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY