Ont i axeln vid bicepscurl!?

Home Forums Skador och rehabilitering Ont i axeln vid bicepscurl!?

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Tjena,

Första posten här efter att ha blivit rekommenderad detta forumet av en träningspolare. Har tidigare haft problem med (höger)axeln men har gått på rehab och vet nu precis vilka rörelser jag kan köra och inte för att hålla den i bra skick. Börjar den krångla har jag mina rehabövningar (stärka rotatorcuffen bl.a) för att få den okej igen. Den skadan gjorde sig främst påmind vid flyes samt dips.

Nu har det dock uppkommit en konstig skada i samma axel. Det började när jag körde bicepscurl (hantel eller stång spelar ingen roll) och är nu så förbannat obehagligt att jag inte kan köra dessa övningar för biceps. De som funkar är vanlig koncentrationscurl samt lite övningar med kablarna (= boring). Det som sker är att det smärtar långt upp i axlen (vid fästet eller själva ”kulan” som jag känner det) och mot framsidan. För att få en illusion så gör det ont ”i” axeln om ni förstår…

Jag har knappt några problem med detta i övrigt, förutom om jag kör framsidan av axlarna där jag måste köra med jättelåga vikter. Utanför gymmet kan det göra ont om jag gör en rörelse med armen snett framåt/uppåt.

Någon som kan ge en diagnos på vad det kan vara, samt vad för övningar man i sådana fall kan köra som rehab?

Tackar på förhand,

Andreas

Edit: Ska tillägga att det inte spelar någon roll om jag utför en bicepscurl helt korrekt (vilket jag såklart gör). Dvs. kroppen är i en bra position och jag cheatar inte när jag kör övningen.

Inflammation/bristning långa bicepssenan ger exakt det problem du beskriver. Massage ”yttre” biceps mot axeln samt töjningar med armen sträckt och bakåt så du sträcker på långa huvudet samt undvika de övningar som ger mycket smärta, tex dips. Föreslår vila av ren bicepsträning och att du bara ger biceps arbete genom ryggträning med 10+ reps till du är bra för att sedan öka gradvis tillbaka.

Annars gör du som jag och bara kör på så den går av helt istället…

Corleone1 wrote:
    Inflammation/bristning långa bicepssenan ger exakt det problem du beskriver. Massage ”yttre” biceps mot axeln samt töjningar med armen sträckt och bakåt så du sträcker på långa huvudet samt undvika de övningar som ger mycket smärta, tex dips. Föreslår vila av ren bicepsträning och att du bara ger biceps arbete genom ryggträning med 10+ reps till du är bra för att sedan öka gradvis tillbaka.

Annars gör du som jag och bara kör på så den går av helt istället…

Tackar för svar! Med ditt inlägg som bakgrund har jag nu läst lite mer om detta och det känns ganska klockrent att det är just bicepssenan som spökar. Jag skulle tippa på att det hela kan ha sin början i hantelflyes som jag kört med relativt raka armbågar (endast liten böjning).

För ett tag sedan började jag för axlarna köra en övning som innehåller en del statiska moment vilket inte var skönt alls för axeln efter ett tag, så den la jag ner när det gjorde för ont.

Bicepscurl har jag för övrigt inte kört på flera månader eftersom det inte varit behagligt. Provade övningen nu i fredags men det gick helt enkelt inte. Att få upp vikten var inga problem, men smärtan gjorde det obehagligt, och i den excentriska fasen gick det inte att hålla emot vikten utan jag fick ”släppa” ner den i princip.

De övningar det smärtar i att köra är bicepscurl, all form av framsida axlar med vikter över 5 kg, flyes samt dips. Dipsen har fungerat tidigare, men gick inte att genomföra när jag skulle avsluta bröstpasset med dom igår (lätt framåtlutade). Alla dessa övningar kommer jag att utesluta under några veckor framöver, samt enligt din rekommendation helt skippa biceps ett tag.

Man ska lära sig av sina misstag, men jag lär mig hellre av ditt :P Att slita av senan kan inte alls vara någe skönt. Om inte annat lär det stoppa all träning för ett bra tag framöver.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.