Ont i axeln vid djupa axelpress!

Home Forums Skador och rehabilitering Ont i axeln vid djupa axelpress!

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Hej för runt 1 vecka sedan så tränade jag axlar och värmde upp med lätta vikter och körde axelpress. Och när jag gick djupt ner med hantlarna för att sedan pressa upp den så gjorde det ont i högra axeln. Det ungefär när jag ska trycka upp den högra hanteln som det gjorde ont.

Några dagar senare(igår) testade jag köra axelpress med hantlarna igen, och körde rätt så tungt, som jag brukar göra. Men problemet var kvar och när jag försökte pressa upp hanteln så gjorde det ont igen. Jag bytte sedan till militärpress i smith sittandes och där kunde jag köra full ROM och gå ner o sedan pressa utan att känna något.
    Avslutade sedan med kabellyft åt sidan och där gjorde det med ont i högra axeln men inte i vänstra. Finns det något samband där, samma skada? Har läst att man kan skada sig om man drar upp den till 90 grader.

Någon som vet vad det är för fel? har det oxå hänt er, samt hur långt tid tog det er att läka den skada?

Tack!

Gå aldrig riktigt djupt i alla press övningar med axlarna även smith.
    Försök att inte gå för högt i alla sid lyft om du inte vet vad du gör.

beciec wrote:
    Gå aldrig riktigt djupt i alla press övningar med axlarna även smith.
    Försök att inte gå för högt i alla sid lyft om du inte vet vad du gör.

Varför ska man inte gå djupt, kan du förklara lite djupare?
    Kan va därför jag skada mig lite vid hantelpressen.

BigSyke wrote:
    Varför ska man inte gå djupt, kan du förklara lite djupare?
    Kan va därför jag skada mig lite vid hantelpressen.

Ja troligtvis. en decimeter med händerna över axlarna. Har du lite vikter på så kan du låta vikten nudda axlarna med. Beror lite på teknik och hur du vill bygga. Typ inget bottenläge med vikterna för fan.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.