Home › Forums › Skador och rehabilitering › Ont i axeln vid hantellyft åt sidan och hantelpress
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 september, 2009 at 23:47 #61247Anonym anvandareMember7 september, 2009 at 23:47 #390699Anonym anvandareMember
Fick för drygt en vecka sen väldigt ont i högra axeln då jag lyfter armen åt sidan eller håller den över huvudet. Jag har läst Martin Löwgrens artiklar om axelskador, [http://axon.blogg.se/category/hall-d…pa-gymmet.html] , och har nu uteslutit i princip all axelträning (hantelpress, hantellyft åt sidan, övningar för baksida axeln) tills smärtan upphör. Jag kan dock köra bänkpress och diverse rygg övningar utan någon smärta i axeln.
Min fråga är då om jag kan fortsätta med tex. bänkpress och andra pressövningar som inte känns i axeln, utan att detta på något sätt stör ”återhämtningen” av den axelskada jag fått. Det sista jag vill är att dra på mig en kronisk skada i axeln. Tilläggas bör också att jag under hela sommaren hade ett jobb där jag arbetade med mestadels högerhanden över huvudhöjd under längre tid. Antar att detta är en bidragande faktor till smärtan i axeln.
Finns det övningar man skulle kunna göra för att förbättra skadan eller är det bäst att inte köra övningar i den riktningen där det gör ont och bara vänta?
Mvh
22 september, 2009 at 20:41 #390700Anonym anvandareMemberOkej, axeln har blivit bättre men jag har fortfarande ont så jag får nog undersöka den för säkerhets skull.
22 september, 2009 at 21:01 #390701Anonym anvandareMemberHäkkinen wrote:Okej, axeln har blivit bättre men jag har fortfarande ont så jag får nog undersöka den för säkerhets skull.Att den känns bättre när du utesluter axelträning betyder inte att den blivit bättre, bara att det inte gör lika ont för stunden.
Som Martin säger, diagnos och rehab, annars blir problemen bara återkommande och förvärrade1 oktober, 2009 at 16:58 #390702Anonym anvandareMemberVar hos en sjukgymnast idag och fick göra diverse övningar. Han kom fram till att jag förmodligen har en ”mild” impingement. Eftersom jag får som mest ont då jag lyfter armen åt sidan vid ca. 90 grader så sa han att det är supraspinatus som är överansträngd.
Jag fick några övningar som jag ska göra varje dag med gummiband. Axelträning samt bänkpress får jag hålla mig undan i minst 5 veckor för att sedan testa med lätta vikter och se om axeln blivit bättre. Jag ska utöver detta även äta Diclofenac som är något slags inflamationsdämapnde medel.
Ni som har bra koll på det här med axelrehabilitering (Martin?) samt någon erfarenhet av Diclofenac får gärna skriva ner era synpunkter om detta.
Mvh
1 oktober, 2009 at 19:32 #390703Anonym anvandareMemberOkej, jag vart lite osäker själv efter att jag läst bipacksedeln om biverkningar. Finns det något annat som du rekommenderar istället för diklofenac eller ska man helt avstå från sådant och bara köra rehab-övningarna +vila?
1 oktober, 2009 at 22:02 #390704Anonym anvandareMemberOk, tack så mycket för svaren. Får överväga om jag ska knapra tabletterna eller inte.
2 oktober, 2009 at 19:10 #390705Anonym anvandareMemberLäser ofta här i Skador och rehabilitering avdelningen om just axelskador.
Dem flesta som skrivit att dem vart och sökt hjälp skriver också att dem fått övningar dem skall utföra med gummiband.
Det jag undrar är om man kan göra dessa övningar också i förebyggande syfte?
Har ett gummiband hemma så varför inte om det nu är effektivt.
Vanligtvis så tränar jag rotator cuffen ihop med axlar och kör då 1-2 set med lätt vikt och många repitioner.Finns det fler bra övningar/stretch att utföra i förebyggande syfte?
Mvh
3 oktober, 2009 at 16:06 #390706Anonym anvandareMemberÖvningarna med gummiband i rehabiliterings syfte ska utföras med väldigt lätt motstånd enbart för att få igång cirkulationen i musklerna. Möjligt att man skulle kunna använda gummibandet i förebyggande syfte om man använde sig av ett gummiband med lite mer motstånd. Dock tror jag att det räcker med att träna rotator cuffen ihop med axlar som du säger. Någon mer insatt får gärna rätta mig om jag har fel.
Mvh
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.