Ont i biceps (Brachialis)

Home Forums Skador och rehabilitering Ont i biceps (Brachialis)

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • Author

Hej, har senaste 14 dagarna haft ont i vänster biceps, det verkar vara i Brachialis.
    Den yttre/ovansidan av de två rödmarkerade på bifogad bild, det är i den nedre delan. Nästan i armvecket. Kanske kan vara muskelfästet också.

Började känna av skadan efter att ha kört rätt hårt i stående skivstångscurl.

Har någon erfarenhet av detta? Kolla upp det här på sjukan eller bara vila som gäller?

[img=http://www.exrx.net/Graphics/BrachialisInside.gif]Mvh Danne

Prova ett par andra saker:

*Testa hantelpress istället för bänkpress istället, speciellt om du kör bänken relativt tungt.

*Kör armar med ez-stång eller med enarmsövningar i tex CC i en eller ett par veckor, se om det ger sig…

Sluta inte träna, byt övningar och hitta rätt…

T

Ok, ja jag kör med tigerbalsam nu. Kommer att undvika att köra biceps helt en tid framöver. Kan inte ens köra curls med mkt låga vikter nu.. :(

rfb: Jag kom idag fram till att bänkpress funkar bättre än hantelpress faktiskt, gjorde mkt ont att komma igång. Väl igång funkade det men jag nöjde mig med ett set.

Ska kanske prova lite alternativa övningar, men så ont som jag har nu tror jag inte att det är möjligt.

Kan han inte köra PGA SMÄRTA ska han INTE köra alls, missförstå inte mitt inlägg, det måste få ta tid, men han ska inte sluta träna andra grupper, försök bara hitta övningar som inte tär på biceps eller underarm, jättebra att du provat byta övning, ofta så hjälper det att byta bort bänk mot hantelpress, verkar ju fungera åt andra hållet också :)

Men som sagt, är det sådan smärta, skippa ALLT som belastar denna del, det går inte att ”träna” bort, Vila, ät och vila, om det inte är bättre om 10-14 dagar, vilket det lätt kan ta, så kontakta vård.

Jag har själv haft jätteproblem men identifierat dessa till bänken, och till rak stång i curls, så nu undviker jag dessa och ”vips” är problemet borta. Bänkpress kör jag någon gång ibland, annars bröstpress i maskin med fria vikter alternativt hantelpressar…

Hade ont i ett par månader ibland förut, så låt det vila och hitta vilka övningar som ”pajar” det…

Robert Svensson wrote:
    Tror det är fästet som har tagit stryk. Eftersom Biceps Brachialis inte aktiveras så mycket i stående skivstångscurl. Annars är det nog bara att vila.
    Testa gärna liniment. Brukar göra gott. Så du värmer upp leder och fästen innan du går in och kör dina armpass.

Vilken muskel menar du och varför? M. biceps brachii eller M. brachialis? Eller menar du bägge musklerna?

Robert Svensson wrote:
    Tror det är fästet som har tagit stryk. Eftersom Biceps Brachialis inte aktiveras så mycket i stående skivstångscurl. Annars är det nog bara att vila.
    Testa gärna liniment. Brukar göra gott. Så du värmer upp leder och fästen innan du går in och kör dina armpass.

ursäkta att jag frågar, men menar du biceps brachii eller brachialis? biceps brachii måste ju vara jävligt inblandade i skivstångscurls då underarmen är maximalt supinerad, och brachialis går ju inte att koppla ur.

Erik__ wrote:
    ursäkta att jag frågar, men menar du biceps brachii eller brachialis? biceps brachii måste ju vara jävligt inblandade i skivstångscurls då underarmen är maximalt supinerad, och brachialis går ju inte att koppla ur.

Säg inte det?;) :D

Robert Svensson wrote:
    Jag uttryckte mig klumpigt, menar M. brachialis

M. brachialis Är helt omöjlig att koppla ur pga av att den fäster på armbågsbenet (ulna) och mellan ulna och överarmsbenet (humerus) är det en gångjärnsled om endast kan böja och sträcka.

Arne Persson wrote:
    Säg inte det?;) :D

vafan, vilket del var det jag inte fick till? hatar när man ska verka duktig så strular man till det.

Robert Svensson wrote:
    Svårt att undvika övningar som inte armarna är involverade i.

Svårt att läsa vanlig svenska…?

”försök bara hitta övningar som inte tär på biceps eller underarm”

Tär och involvera skiljer en hel del…eller?

peace.

Arne, du kan ju det här ”på riktigt”, ge grabben tips, jag gav efter min erfarenhet, läs gärna inlägg, då jag känner igen problemet från tidigare år.

T

Robert Svensson wrote:
    Nej jag har inte problem med min svenska. Den är faktiskt helt enkelt den bästa. Den kan nog fan inte bli bättre. Jag skulle nog ha Nobelpriset för min svenska.
    Haha grabben? :O

Jag är TYVÄRR lite äldre än er är jag rädd att erkänna, och inte stolt över det, tänk om man fick vara ung igen.

de flesta här är nog ”grabben” i jämförelse. Dessutom menar jag trådskaparen, inte dig. God kväll.

Hoppas din bicce är i full gång igen snart :up:

rfb wrote:
    Jag är TYVÄRR lite äldre än er är jag rädd att erkänna, och inte stolt över det, tänk om man fick vara ung igen.

de flesta här är nog ”grabben” i jämförelse. Dessutom menar jag trådskaparen, inte dig. God kväll.

Hoppas din bicce är i full gång igen snart :up:

Ja, jag är bara 48 år ung. Ha ha!

Robert Svensson wrote:
    Ja? Du är bara 28 år äldre än mig :p

Och tränat sedan 1970.;)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.