Ont i biceps (Brachialis)

Home Forums Skador och rehabilitering Ont i biceps (Brachialis)

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 16 through 25 (of 25 total)
  • Author

Hej igen,

ja jag hoppas oxå att biceps snart är igång igen. Som jag tidigare sa kommer jag inte att lägga av helt utan försöka hitta alternativa övningar. Kommer att avbryta så fort jag har känningar.

På torsdag är det 14 dgr sedan sista biceps- passet då jag ådrog mig skadan. Har bara kört 3 pass sedan dess.

Muskeln som avses är musculus brachialis om jag var otydlig med det, se även bilden.

Kör hårt men se upp för skador :emo-thumb

Robert Svensson wrote:
    Det är milt uttryckt helt sjukt.

Vad?

kilroy wrote:
    Hej igen,

ja jag hoppas oxå att biceps snart är igång igen. Som jag tidigare sa kommer jag inte att lägga av helt utan försöka hitta alternativa övningar. Kommer att avbryta så fort jag har känningar.

På torsdag är det 14 dgr sedan sista biceps- passet då jag ådrog mig skadan. Har bara kört 3 pass sedan dess.

Muskeln som avses är musculus brachialis om jag var otydlig med det, se även bilden.

Kör hårt men se upp för skador :emo-thumb

Du är nog på rätt väg. Men det kan ta tid. Ha tålamod, lycka till.

Arne: Du är lite äldre än mig, känns skönt:emo-thumb

rfb wrote:
    Du är nog på rätt väg. Men det kan ta tid. Ha tålamod, lycka till.

Arne: Du är lite äldre än mig, känns skönt:emo-thumb

:)

kilroy wrote:
    Hej, har senaste 14 dagarna haft ont i vänster biceps, det verkar vara i Brachialis.
    Den yttre/ovansidan av de två rödmarkerade på bifogad bild, det är i den nedre delan. Nästan i armvecket. Kanske kan vara muskelfästet också.

Började känna av skadan efter att ha kört rätt hårt i stående skivstångscurl.

Har någon erfarenhet av detta? Kolla upp det här på sjukan eller bara vila som gäller?

[img=http://www.exrx.net/Graphics/BrachialisInside.gif]Mvh Danne

Såg din fråga bara..
    och har inte läst igenom hela inlägget.. din biceps kanske är frisk nu…
    eller nån kanske nämnt detta.. men jag hade liknande problem
    ont i bicepsen när jag tränade biceps.. det var jobbigt.. och jag försökte vila
    bort det.. men det gick ingen vidare.. sedan gick jag till en naprapat..
    han sa att det kom från ryggen/nacken.. tyckte det lät skumt.. men efter
    lite akupunktur på ryggen och strech av biceps så fixade det sig.. så kolla gärna om det kan vara samma…:up:

Har ont på exakt samma ställe, idag när jag körde bröst så fick jag också ont, nån som har något tips om vad man kan göra ?

Har ett liknande eller samma typ av besvär besvären fick jag i början av Maj i år efter ett bicepspass där jag skulle köra bicepscurl sittande med stång,
    -har vilat första gången 2 veckor
    -fått akupunktur
    -har käkat inflammatoriskt diklofernak, arcoxia i två omgångar x 10 dagar
    -har försökt träna men jag har haft mycket ont

för ca 3 veckor sedan så började jag köra lätta skivstångscurl,typ bara stång och en himla massa reps, typ 50reps x 4-6 set
    jag kör också en övning där jag ligger ner, har överarmen längs kroppen och underarmen uppåt fattar tag i en 2-4kg hantel på sidan ( hanteln ska inte fattas i handtaget utan där det är vikt och baksidan av handen utåt ,
    vikt och handflatan inåt mot kroppen och sen så sänker och höjer man vikten ) det tar fint runt fästena på biceps det är ett sätt som jag har gjort för att få bort en hel del av min smärta i biceps,

Var hos skolsköterskan idag, hon konstaterade att jag har en lätt inflamation eller över ansträngning.. hon sa även att detta va väldigt vanligt bland hårt arbetande/tränande folk.

Tips var att stretcha och vila samt smörja med typ tigerbalsam!

Hej,

Hur har det gått med era Brachialisbesvär? Något liknande har dykt upp hos mig som jag har lite svårt att bli av med. Gör inte jätteont men tillräckligt för att misstänka att något inte står rätt till. Som mest känns det när jag borstar tänder konstigt nog – alltså små lätta rörelser med böjd arm med små vridningar – men även vid frivändning (stång) och i början av military press. Väldigt diffus smärta som tycka flytta sig upp och ned i armen men ungefär där man kan tänka sig att Brachialis sitter.

Några nya tankar om detta?

Jag hade samma besvär som i originalposten (höger arm, bicep strax ovanför armbågsleden, utsida om man sträcker ut armen framför sig. Min smärta uppstod då jag körde för hårt med bicepscurls med Z-stång under en period. Jag slutade helt med bicepsövningar, men fortsatte träna rygg fast med lite lättare vikter. Märkte att det inte smärtade lika mycket när jag höll med s.k. hammarfattning vilket man gör vid sittande rodd, pull-ups osv.

Prövade lite hantelcurls med hammarfattning efter någon månad, men smärtan gjorde sig påmind. Sen vilade jag från all isolerad bicepsträning under nästan ett år och idag kan jag köra scottcurls med Z-stång om jag bara tar det lugnt och är bra uppvärmd innan (brukar köra endast den övningen i slutet av mitt ryggpass). Lägger dock inte på några tunga vikter. Tycker att biceps växer och följer med väldigt bra trots att jag knappt kör någon isolerad övning för dem längre.

Viewing 10 posts - 16 through 25 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.