Home › Forums › Skador och rehabilitering › Ont i handled!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
24 augusti, 2009 at 00:13 #61790Anonym anvandareMember24 augusti, 2009 at 00:13 #395717Anonym anvandareMember
Tjena allihopa!
Har under några veckors tid haft problem med vänster handled, då speciellt vid bicepsövningar med stång där handleden påfrestas en del, men även andra övningar. Går hyfsat med lätta vikter men när jag ska köra kring 8 reps och lastar på lite mer så går det inte att köra på.
Det känns som att det ilar inuti handleden någonstans, någon som har en aning om vad det kan vara? Smärtan är på insidan mot kroppen när jag håller i en stång med vanligt grepp om ni fattar?
Tacksam för svar!
24 augusti, 2009 at 08:01 #395718Anonym anvandareMemberdu har nog tränat för mycket med z-stång. brukar ta en stund innan man blivit nog rörlig för att kunna köra med rak skivstång då utan smärta. träna lugnt i början
24 augusti, 2009 at 12:04 #395719Anonym anvandareMemberMartin Löwgren wrote:Kan vara stelhet, överbelastning i m. pronator quadratus som du känner av när du kör med rak stång.Det blir extra belastning på den om den är stel och du tränar i fullt supinerat läge.
Börja köra supination/pronations träning genom att hålla i ytterläget på hantel eller metall handtag.
Armbåge i 90° och så roterar du underarmen från ytterläge till ytterläge. Börja med så pass lätt belastning att du gör 8-10st utan större problem, 1-3set. Stretcha ut pronatorerna genom att hålla i en pinne eller liknande och ge tryck med andra handen så att underarmen går ut mot full supination, håll 30-60 sek 1-3ggr.
Varje dag under en period, säg 2-4 veckor. Kör på lättare vikter under en period tills besvären avtar. Undvik EZ-stången i framtiden så blir du ej stel i pronatorerna.
Mvh Axon
Tack så mycket! Ska testas!
24 augusti, 2009 at 20:59 #395720Anonym anvandareMemberFör mig med, jag ”råkade” kör rak stång i lördags. Sedan dess har jag ont onvansidan handleden. Istället för att göra en ny, hur ska jag hjälpa handleden att må bättre? Tryck?,värme eller kyla
31 augusti, 2009 at 21:25 #395721Anonym anvandareMemberHar kört efter dina rekommendationer och jag är nu i princip helt återställd!
Tack än en gång Martin!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.