Home › Forums › Skador och rehabilitering › Ont i handlederna vid bicepspass.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
23 april, 2008 at 12:19 #73702Anonym anvandareMember23 april, 2008 at 12:19 #584612Anonym anvandareMember
Hej, under gårdagens bicepspass fick jag en mycket intensiv smärta i båda mina handleder. Det gör som aldra ondast när jag precis släppt taget om vikten och skall vrida tillbax händerna till normalpositionen. Det är altså sjävla rörelsen från att handen är fastgripen i den sviktande skivstången till normalpositionen som gör ondast. Detta har aldrig besvärat mig föreut utan förekom endast lite lätt i slutet av passet veckan innan gårdagens.
En annan sak som som kanske skulle kunna vara bra att veta är att jag ökat extremt i biceps vikter. När jag startade fyra månader sedan körde jag på 20kg och tyckte det var tungt, nu kör jag fyra reps på 40kg (utifall att stången väger 10kg)
Tacksam för svar!
Mvh Henke23 april, 2008 at 15:54 #584613Anonym anvandareMemberDet låter som om du kanske tar i lite för mycket. Som du säger så har du lassat på rejält med vikter, kanske lite för snabbt. Släpp viktfixeringen, det finns andra sätt att öka intensiteten. Du ska köra strikt och i hela rörelselängden. Utan att skryta kan jag säga att jag är relativt stark och erfaren gymmare, och kan hantera 40 kilo i stångcurl men inte utan att det är ganska tungt. Att köra dem strikt kräver en hel del. Prova att gå tillbaka till 20 kilo och arbeta med utförandet.
Det kan också gynna dig att prova curlen med rak stång om du kör med den vinklade EZ- varianten eller vice versa.
Just bicepscurl brukar vara nybörjarens favoritövning. Jag kan varmt rekommendera att köra tunga ryggövningar, tex latsdrag och sittande rodd, då får också biceps arbeta. Tunga basövningar för överkroppen är jättebra för armutveckling. Bänkpress och hantelpress tar på triceps. I mitt tycke så är isoleringscurl för biceps tex. helt bortkastat för den relative nybörjaren. De flesta har inte den kroppskännedom som behövs då.
23 april, 2008 at 20:49 #584614Anonym anvandareMemberKör du med rak stång,? pröva med z-stång för att få en annan vinkel för handlederna.
Jag har haft problem själv med handlederna och fick tillslut gå till en ”benbändare” som fick flytta en muskel som kommit i spänn på fel ställe,(ingen skön upplevelse,men nödvändig)24 april, 2008 at 15:33 #584615Anonym anvandareMemberJag använder mig av en z-stång som är något värre än en vanlig rak konstigt nog, hantlar gör också ju ont så jag vet inte om det är placeringen av vikterna som är problemet då jag kör bänkpress och andra bröstövningar utan några som helst problem.
25 april, 2008 at 02:35 #584616Anonym anvandareMemberSitter du ofta vid datorn och under långa tider? Jag fick exakt samma problem som du och det var från mitt datorssittande. För mig kom det av att jag alltid lutade mitten av underarmen mot bordskanten. Efter en tid så dök de problemen du har upp för mig och jag hade samma värk vid just bicepscurlen.
Nu vet jag inte om du sitter mycket vid datorn, men för mig släppte det genom att jag skaffade ett lite lägre bord och att jag började stretcha underarmar/överarmar/axlar och rygg ett par gånger om dagen.
Fick också höra av andra att det kunde vara början till någon sorts inflammation i leden. Nu var det inte det för mig, men det kanske kan vara värt att kolla upp.
Lycka till, och kom ihåg…
Hellre 7 kilo för lite än 14 för mycket!25 april, 2008 at 09:42 #584617Anonym anvandareMembermiss monroe wrote:Kör du med rak stång,? pröva med z-stång för att få en annan vinkel för handlederna.
Jag har haft problem själv med handlederna och fick tillslut gå till en ”benbändare” som fick flytta en muskel som kommit i spänn på fel ställe,(ingen skön upplevelse,men nödvändig)EZ stången är skit för handlederna eftersom dom, vilket jag har hävdat i åratal, förkortar just pronatorerna vilket i sin tur innebär att folk får problem med dessa försöker dom köra biceps i supinerat läge (tex med rak stång). Händerna är ju inte supinerade med en EZ-stång vilket innebär att effekten blir sämre på just M. biceps brachii.
EZ-stången är inget annat än en symptomdämpare.25 april, 2008 at 11:43 #584618Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:EZ stången är skit för handlederna eftersom dom, vilket jag har hävdat i åratal, förkortar just pronatorerna vilket i sin tur innebär att folk får problem med dessa försöker dom köra biceps i supinerat läge (tex med rak stång). Händerna är ju inte supinerade med en EZ-stång vilket innebär att effekten blir sämre på just M. biceps brachii.
EZ-stången är inget annat än en symptomdämpare.Nu tror jag inte att killen i just denna tråd har hunnit få förkortade pronatorer. Jag gör en kvalificerad gissning att han inte hunnit vänja sig vid vikterna (fyra månader är inte så lång tid i sammanhanget).
Arne har annars rätt i att rak stång är att föredra vid både biceps och tricepscurl (skallkross/franskpress).
EZ-stången åtnjuter annars en häpnadsväckande popularitet bland mitt gyms gröngölingar. Halva preachercurl med EZ-stången verkar vara favoritövningen, gärna våldsamt överbelastad.
25 april, 2008 at 11:54 #584619Anonym anvandareMemberBashful_Bob wrote:Nu tror jag inte att killen i just denna tråd har hunnit få förkortade pronatorer. Jag gör en kvalificerad gissning att han inte hunnit vänja sig vid vikterna (fyra månader är inte så lång tid i sammanhanget).Arne har annars rätt i att rak stång är att föredra vid både biceps och tricepscurl (skallkross/franskpress).
EZ-stången åtnjuter annars en häpnadsväckande popularitet bland mitt gyms gröngölingar. Halva preachercurl med EZ-stången verkar vara favoritövningen, gärna våldsamt överbelastad.
Dom kan vara förkortade redan från starten. Det krävs god smidighet för att kunna träna styrketräning korrekt, många saknar den smidigheten…
Det är inte så konstigt att den är populär, då den ”hårdlanseras” i diverse byggartidningar och den har ju en ”häftig look..25 april, 2008 at 12:23 #584620Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:Dom kan vara förkortade redan från starten. Det krävs god smidighet för att kunna träna styrketräning korrekt, många saknar den smidigheten…
Det är inte så konstigt att den är populär, då den ”hårdlanseras” i diverse byggartidningar och den har ju en ”häftig look..Det är sant. Jag kom att tänka på den nybörjare jag håller på att träna upp som inte kan utföra benböjen riktigt än. När jag förklarade att det var brist på smidighet som var orsaken så blev han lite förvånad. ”Alla” vet ju att man blir stel och klumpig av styrketräning…
25 april, 2008 at 12:40 #584621Anonym anvandareMemberBashful_Bob wrote:Det är sant. Jag kom att tänka på den nybörjare jag håller på att träna upp som inte kan utföra benböjen riktigt än. När jag förklarade att det var brist på smidighet som var orsaken så blev han lite förvånad. ”Alla” vet ju att man blir stel och klumpig av styrketräning…Det stämmer, kör man coola korta rörelsebanor som många proffs, och proffswannabe’s så är risken mer än uppenbar att man blir stel som ett kylskåp.
25 april, 2008 at 23:14 #584622Anonym anvandareMemberTack för många bra svar :emo-thumb har läst igenom dem och ser direkt vad problemet är… nämligen musarm det gör ont i höger axel samt båda handlederna när jag anstränger dem, och efter många års ”datamissbruk” i slarviga ställningar är det ingen överaskning.
Nu undrar jag om det finns någon bra stretch för axeln samt handlederna?
Mvh
26 april, 2008 at 10:39 #584623Anonym anvandareMemberHefal wrote:Tack för många bra svar :emo-thumb har läst igenom dem och ser direkt vad problemet är… nämligen musarm det gör ont i höger axel samt båda handlederna när jag anstränger dem, och efter många års ”datamissbruk” i slarviga ställningar är det ingen överaskning.Nu undrar jag om det finns någon bra stretch för axeln samt handlederna?
Mvh
Nja, nu är jag ju ingen expert på stretching, men jag tror att musarmen lättast botas inte genom stretching utan genom att undvika monotont datorarbete och fel arbetsställning. Ta en fem minuters paus varje 45 min framför datorn och rör på dig lite, tänj och sträck i armar och rygg, spreta med fingrarna osv… Låt hela underarmen vila mot bordet, inte bara händer och handleder.
Felfinnaren i mig måste även påpeka att man inte stretchar en led, utan musklerna som förknippas med leden :p
Axelleden är till sin natur instabil och ska behandlas med försiktighet, framför allt om man inte har byggt upp ”det levande ligamentet” rotatorcuffen till bra styrka. Det är lätt att drabbas av axelproblem som man kan se i skadetrådarna här.
28 april, 2008 at 02:12 #584624Anonym anvandareMemberBashful_Bob wrote:Nja, nu är jag ju ingen expert på stretching, men jag tror att musarmen lättast botas inte genom stretching utan genom att undvika monotont datorarbete och fel arbetsställning. Ta en fem minuters paus varje 45 min framför datorn och rör på dig lite, tänj och sträck i armar och rygg, spreta med fingrarna osv… Låt hela underarmen vila mot bordet, inte bara händer och handleder.Felfinnaren i mig måste även påpeka att man inte stretchar en led, utan musklerna som förknippas med leden :p
Axelleden är till sin natur instabil och ska behandlas med försiktighet, framför allt om man inte har byggt upp ”det levande ligamentet” rotatorcuffen till bra styrka. Det är lätt att drabbas av axelproblem som man kan se i skadetrådarna här.
Nja, stretching är tydligen att rekommendera mellan varven. Det blev i alla fall jag rekommenderad och det fick det att släppa. Aldrig sitta långa stunder vid datorn, utan göra små korta pauser var 40:e minut då man rör på sig lite och passar på att stretcha under och överarm. Även nacken, axlarna och vissa ryggövningar blev jag rekommenderad. Allt började släppa inom bara en vecka… Men man bör i alla fall fortsätta ett bra tag efter det. Men jag själv addade även stretchövningar för bröst. Tyckte det var lika bra att dra hela överkroppen när jag ändå skulle göra allt annat.
Men bäst är det givetvis att dra ner på datorsittandet om det inte tillhör ens jobb.
28 april, 2008 at 21:09 #584625Anonym anvandareMemberPeter.S wrote:Nja, stretching är tydligen att rekommendera mellan varven. Det blev i alla fall jag rekommenderad och det fick det att släppa. Aldrig sitta långa stunder vid datorn, utan göra små korta pauser var 40:e minut då man rör på sig lite och passar på att stretcha under och överarm. Även nacken, axlarna och vissa ryggövningar blev jag rekommenderad. Allt började släppa inom bara en vecka… Men man bör i alla fall fortsätta ett bra tag efter det. Men jag själv addade även stretchövningar för bröst. Tyckte det var lika bra att dra hela överkroppen när jag ändå skulle göra allt annat.Men bäst är det givetvis att dra ner på datorsittandet om det inte tillhör ens jobb.
Jo. Skillnad på stretching och ”mjukning” dvs att försiktigt töja musklerna till ytterlägena. Stretching är statisk sträckning i ytterläget. Frågan är vilket som är mest gynnsamt.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.