Ont i höften

Home Forums Skador och rehabilitering Ont i höften

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Hej.
    Jag löptränar ganska mycket, ca 4-5 ggr/vecka, och har under ungefär ett år haft ont i höften efter löppassen. För några veckor sedan fick jag väldigt ont i vänster höft, och det ville inte släppa på en hel vecka (annars brukar det gå över på några timmar).

Problemen uppstår när jag belastar höften mer än att bara gå (löpning och liknande) och det gör ont ovanpå höftbenet och precis framför höften(någon magmuskel???). Låter jag bli att springa på några dagar så känns det ingenting, men så fort jag börjar igen så kommer problemnet tillbaka.

Så jag undrar, är det någon som vet vad det kan vara, vad man kan göra för att det skall bli bättre?
    Vem kan man vända sig till för att få hjälp (läkare eller liknande)?

/Terese

Låter som ett fall för en sjukgymnast.

henkebenke wrote:
    Låter som ett fall för en sjukgymnast.

Haha, läste de lite oseriöst;) :frust:
    fick de till en sjukgymnast som ramlar:ph34r:

Men jag håller med, men kanske börja med en vanlig läkare och hör dennes tankar. Sen kanske söka hos en sjukgymnast, om nu inte denne läkaren rådgiver det…

Låter som om det är din höftböjare som är överansträngd. Den används ju rätt flitigt i löpning. Och den är hos de flesta ganska stel och kort, vilket i sin tur medför att du svankar onödigt mycket och belastar fel.
    Värmer du upp innan löpningen, och stretchar du höftböjaren ordentligt efter varje pass? Annars – börja med det genast!!!!!

Men jag håller med, men kanske börja med en vanlig läkare och hör dennes tankar. Sen kanske söka hos en sjukgymnast, om nu inte denne läkaren rådgiver det…[/QUOTE]

:nono: Svenska sjukvårdens läkare är har noll koll på idrottsskador om man inte får en kunnig ortoped, därav ej att rekomendera. Börja med att besöka en sjukgymnast på idrottsklinik, mer erfarenhet av dessa skador.:up:

Finns många anledningar till varför du kan få dessa problem. Kan tom vara så att du inte har en sko som är rätt för dig. Besök tex Löplabbet eller liknande butik för att se över situationen från den sidan också.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.