ont i höften, strålar ner i benet

Home Forums Skador och rehabilitering ont i höften, strålar ner i benet

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

För några månader sen fick jag ett s k ryggskott enligt läkaren. Kunde knappt gå men det blev bättre och bättre efter att ha fått Tramadol och Pronaxen mot värken. Fast hade ändå kvar lite värk ett bra tag. Och det yttrade sig så att det ömmar mitt på skinkan ungefär och strålar ner i vadens yttersida (har bara ont på en sida). Det försvann för inte så länge sedan efter att jag börjat stretcha höftböjaren, baksida- framsida lår och gluteus mer seriöst.

Nu har jag ett träningsuppehåll pga förkylning och nu är skiten tillbaka igen! Det enda sättet att få nån sömn på är att ta en värktablett och sova på mage. Det fortsätter att ömma i ena skinkan och stråla ner till vaden.

Läkare har jag varit till och de kan bara en sak: skriva ut recept.
    min erfarenhet av sjukgymnaster är att de heller inte har nån aning om vad problemet är. Men tycker ni det är det bästa alternativet så får jag väl gå. Annars tar jag gärna emot tips.

Det är antagligen ischias, diskbråck.
    Kan du när du ligger ner sträcka ditt ena ben så att det bildar en rät vinkel mot golvet?
    Åkomman kan man drabbas av om man har en stel sätesmuskulatur.
    Gå till en sjukgymnast! Osteopater är jäkligt duktiga och jobbar på ett lite annorlunda vis än övriga kroppsterapeuter.

det är inga problem att ligga ner och sträcka benet. men det är stelt och det är stora skillnader mot min högra sida.

läste om s k ”falsk ischias” där t ex muskelknutor trycker på nerver. Min åkomma blir ju bättre av träning och stretch och jag vet med mig att jag slarvat med just stretch.

Har iaf bokat en tid hos sjukgymnasten till på fredag.

Stretch och rörlighetsträning kommer att hjälpa dig…..

Kanske kan sjukgymnasten även svara på om det är några andra muskler som du är svag eller stel i som gör att besvären kommer tillbaka.

Har själv haft en del ryggproblem/höftproblem och det bottnar i dålig rörlighet och stel muskulatur.

Vissa muskler kan också vara för starka i förhållande till andra…..

Men som sagt…sköter du din stretch så kommer du långt på det. :up:

har varit hos sjukgymnasten. Han är övertygad att det är ett diskbråck. Fick mest en konsultation och tittade på min rörlighet.

Har gått på massage efteråt och fick bort minst sammanlagt 10 muskelknutor i båda gluteus. Efter massagen känns det mycket bättre. Kan göra nästan allt utan att få ont. Blir lite öm om jag sover förlänge på en sida bara.

Så det var det jag själv trodde, stram muskulatur och muskelknutor. Jag längtar efter att få träna igen!

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.