Ont i huvudet efter benpress

Home Forums Skador och rehabilitering Ont i huvudet efter benpress

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Körde benpress i lördags. När jag hade gjort min sissta repetion började det göra ont som fan bak i huvudet men släpte efter en stund. Efter i lördags har kännt mig lite små öm i huvudet. Vad kan ha hänt ?

Det hände mig också en gång.Jag tror att jag körde jätte tungt då och försökte köra strikt, darför fick jag en sån spänning i bakhuvudet.Det blir typ som en sträkning fast i bakhuvudet.Vet inte om det är farligt.

Ringde sjukhusrådgvningen och hon tyckte jag kunnde vara lugn. Hon sa att man kunde få tillfällig migrän om man ansträngde sig hårt. Körde riktigt tunga benpress skulle göra 2 mer reps än polaren fast jag var helt jävla färdig på 10 repitionon lyckades jag klämma ut 4 till ijfall. Jaja bra träningsvärk fick jag ijfall. Tack för svaren

Celox wrote:
    Det hände mig också en gång.Jag tror att jag körde jätte tungt då och försökte köra strikt, darför fick jag en sån spänning i bakhuvudet.Det blir typ som en sträkning fast i bakhuvudet.Vet inte om det är farligt.

Det jag fick känndes inte som en sträcking utan det gjorde ont inne i huvudet.

som sagt blodtryck och syrebrist känns inte bra speciellt under en så stor och tung övning som benspress, testa att andas mellan repsen hjälper mig när trycket i hjärnan blir för stort

50cent wrote:
    som sagt blodtryck och syrebrist känns inte bra speciellt under en så stor och tung övning som benspress, testa att andas mellan repsen hjälper mig när trycket i hjärnan blir för stort

Jo så här i efterhand var det nog lite dåligt med andningen. Har ganska stora ben också så det gick väll åt endel syre till dom :D

Martin Löwgren wrote:
    Blodtrycket ökar ju nåt kolosalt och dessutom kör du tillräckligt länge utan syre (anaerobt) så blir det ju en generell syrebrist i kroppen vilket även drabbas hjärnan.

Mvh

Skulle du kunna utveckla det resonemanget lite?

Martin Löwgren wrote:
    Hjärnan känner av den sura miljön i kroppen när laktat bildas vid anaerobt arbete.

Jag hänger inte riktigt med. Det jag undrar över är syrebristen i hjärnan som du nämner.

när musklerna har använt syret i blodet använder de glukos från glykogenlagren och en av slaggprodukterna är mjölksyra(laktat). kapish?

50cent wrote:
    när musklerna har använt syret i blodet använder de glukos från glykogenlagren och en av slaggprodukterna är mjölksyra(laktat). kapish?

Styrketräning utgörs i första hand av anaerobt alaktatiskt arbete. Ju fler repetitioner desto mer laktat blidas, men detta beror inte på arteriell syrebrist.

nja, desto mer repetetioner man utför desto mer typ2fibrer används som ”bränner” glukos och detta händer ungefär samtidigt som syret tar slut

Nej, så är det inte. Läs på först, kommentera sen.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.