Home › Forums › Skador och rehabilitering › Ont i knän efter löpning
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
2 maj, 2007 at 19:12 #83716Anonym anvandareMember2 maj, 2007 at 19:12 #817133Anonym anvandareMember
Jag har nyligen börjat jogga för att få upp konditionen lite (endast styrketräning tidigare) och har efter ett par veckor med tre pass i veckan fått ont i knäna och kan inte springa längre.
Hur förebygger jag detta?
2 maj, 2007 at 19:18 #817134Anonym anvandareMemberSchampo wrote:Jag har nyligen börjat jogga för att få upp konditionen lite (endast styrketräning tidigare) och har efter ett par veckor med tre pass i veckan fått ont i knäna och kan inte springa längre.Hur förebygger jag detta?
Jag hade samma problem som dig, och har idag varit hos en sjukgymnast…har sprungit en del för cirka tre år sedan och då hade jag inget problem med knäna…Troligen så är det överansträngning..man använder ju kroppen på ett annat sätt när man springer…Jag fick övningar jag skulle göra för att förebygga..å i mitt fall var det att jag inte använde mina fötter rätt, så belastningen kom på knäna ist. Om jag varit som du så hade jag tagit kontakt med en sjukgymnast, de är väldigt duktiga på sin sak:emo-thumb
Lycka till!10 maj, 2007 at 14:22 #817135Anonym anvandareMemberHej!
har du alltid i ont i knät? var i knäet har du ont? hur många veckor exakt har du löptränat? hur länge springer du varje gång? stretchar du ordentligt efter att du har varit ute o sprungit?Om du inte stretchar kan det vara en anledning till att du får ont i knäna. Runt knäna finns det många muskler som fäster. Det du ska göra är att stretcha Djupa sätesmuskeln, M Piriformis, stora sätemuskeln, M Gluteus maximus, och även höftens utsida, tensor fascia latae. Detta för att undvika ont i knäet.
Om inte detta hjälper tycker jag att du ska uppsöka en sjukgymnast.
10 maj, 2007 at 14:31 #817136Anonym anvandareMemberSchampo wrote:Jag har nyligen börjat jogga för att få upp konditionen lite (endast styrketräning tidigare) och har efter ett par veckor med tre pass i veckan fått ont i knäna och kan inte springa längre.Hur förebygger jag detta?
Jag hade samma problem som du i början av min deff, kunde inte jogga eller springa utan att få ont, vad jag gjorde var att vila helt faktiskt och ta lungna promenader istället, nu kan jag springa igen..
Kan nog bero på att man väger mycket så knäna inte pallar? eller nått :p10 maj, 2007 at 18:28 #817137Anonym anvandareMemberSchampo wrote:Jag har nyligen börjat jogga för att få upp konditionen lite (endast styrketräning tidigare) och har efter ett par veckor med tre pass i veckan fått ont i knäna och kan inte springa längre.Hur förebygger jag detta?
Vila ett tag, och byt skor. Ifall du inte redan har gjort det, konsultera företaget ”Löplabbet” angående problemet, provspring där och hitta ett par som funkar bra för dig. Personalen har bra koll.
Ifall de inte funkar så får du hjälp en gång till med att hitta ett par nya skor, du förlorar ingenting på detta ekonomiskt.
Jag har relativt normalt löpsteg, jag pronerar pyttelite och har därför en förhöjd sula i mina… Så det är inga jättemärkvärdiga dojor, de kostade 1300kr. Bara så du har lite grepp om vad det kommer gå på för din del!
Edit; Se även över underlaget du springer på, vissa har känsliga leder och bör därför inte springa på hårda underlag som t.ex. asfalt då mer utav stötdämpningen sker i dina vrister och knän, istället för i underlaget.
10 maj, 2007 at 20:33 #817138Anonym anvandareMemberSkor är superviktigt!
Ta det även lite lugnare tills du kommit in i löpandet och spring inte så ofta i början så knäna hinner vila upp sig.
Jag hade problem med knän i början också, lindade dom med knälindor och hästlinement som fick va på över natten. Funkade ganska bra.
Men som sagt…kolla ut ett par bra skor till att börja med!Hoppas det går bra!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.