Home › Forums › Skador och rehabilitering › Ont i knäna!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 juli, 2011 at 22:40 #52301Anonym anvandareMember9 juli, 2011 at 22:40 #128060Anonym anvandareMember
Har börjat känna av mina knän allt mer och mer, efter sista två benpassen hade jag dagen/dagarna efter hyffsat ont under knäskålarna.
Jag är golvläggare sen 4 år tillbaka samt att jag lastat plan på arlanda i tre år vilket är bara knä jobb det med.
Vad är det som kan ha hänt? Utsliten? Är 30 år och känner inte för att börja ha strul redan nu. Har inte fått ont när jag är på jobbet utan det är nästan alltid efter ett benpass, dagen efter. Just nedanför knäskålen som sagt. Funderar själv om det är någon sena där eller har man inte någon typ av ”kudde” mellan lår och vadben som tar upp friktionen eller så.
Kör benböj med skivstång, utfall med skivstång, benpress där man lastar på vikter själv, benspark, baksida lår curl och så vader sittande eller med skivstång.
Om det nu är problem med knäna hur ska man träna dem rätt eller skonsammast? Kan ju inte fortsätta bygga om man ska ha stork ben!
10 juli, 2011 at 20:21 #128061Anonym anvandareMemberTjena är inget proffs men kan va jumpers knee eller slatter som man även kan få i vuxen ålder eller en inflamation har typ samma problem läste att utfall var mindre bra pröva strecha de funkar för mig
11 juli, 2011 at 01:08 #128062Anonym anvandareMemberKan vara lårmuskelns fäste som fäster under knäskålen som har blivit svullet/inflammerat. Hade en uppsvullnad i knäna under min tid i militära. Enligt sjukgymnasten så hade jag tränat för hårt. Då det var springa varje morgon samt att det blev 2 benpass i veckan. Istället för att bygga benen körde jag slut dem. Vila knäna i 2 veckor. Eller besök någon som kan mer om just detta.
11 juli, 2011 at 10:10 #128063Anonym anvandareMemberSom elitidrottande tungviktare har jag haft min beskärda del av onda knän och har kommit fram till ett recept som funkar bra för mig.
På träning (och tävling) så kör jag med Rehband knee-straps som hjälper till att avlasta knäskålen lite och tar bort den mest akuta smärtan under passet. Jag tror inte att det hjälper mot själva grundproblemet, men det gör inte ont på träning i alla fall vilket gör att du kan köra på som vanligt. Spänn dom hårt!!!
[http://www.rehband.com/catalog/product/view/id/5724]
Jag kör även glukosaminm, cissus och omega 3 i höga doser som kosttillskott. Just den kombinationen är oslagbar när det gäller onda leder tycker jag. Jag kör med MM Sports Body Science produkter och de funkar klockrent. Jag dubblar eller tripplar dosen som står på burken. Brukar ge en märkbar förbättring efter någon eller ett par veckor.
Vid akut smärta och inflammation så kör jag med voltaren (både tabletter och salva) i en vecka och det brukar ta bort det mesta onda. Man vill ju dock inte leva på voltaren så det brukar jag bara använda om det gör så ont att jag har problem i vardagen (ont att gå i trappor och så vidare).
Själva grundproblemet är dock troligtvis korta muskler i låren. Se till att sköta din stretching av främst framsidan. Stretcha låren ett par minuter om dagen när det onda börjar komma.
När det gäller övningar så tycker jag benspark och hack-squats är de värst bovarna. Det bästa du kan göra rent träningsmässigt är att köra kinäböj med bra djup (ovansidan låret skall vara minst parallellt med golvet innan du ställer dig upp, gärna djupare). Det låter muskeln jobba i hela sin funktionella längd och förhindrar stelhet i höften och är förutom det den överlägset bästa övningen för att bygga ben.
Jag har varit hos ett antal olika läkare med mina knän. Det har röntgats och magnet-röntgats i olika omgångar och slutsatsen är den samma. Att det gör ont är inte farligt, dock kanske besvärligt. Innan knät är helt trasigt skall man inte ge sig på att göra nått ingrepp. Oftast blir det bara sämre av att ge sig in och skrapa eller pilla i onödan.
Kort och gott:
* Skaffa knee-straps.
* Käka bra kosttillskott som hjälper lederna.
* Stretcha.
* Kör djupa knäböj./peter
11 juli, 2011 at 11:23 #128064Anonym anvandareMemberTack för ditt inlägg Peter! grymt att läsa om hur man ska göra har själv problem med mitt knä.. tack tack
12 juli, 2011 at 17:36 #128065Anonym anvandareMemberTack för infon. kanon! Jag är sjukt ovig vad gäller baksida lår så kanske har dom någon del i detta. ska testa det du skriver. kör först vila en vecka nu, körde lite lätt bara idag… tre övningar bara med halva vikten. Vad gäller för övningar för ben då, vad räker? käns som att man kör så många övningar.
13 juli, 2011 at 12:39 #128066Anonym anvandareMemberIngosen wrote:Vad gäller för övningar för ben då, vad räker? käns som att man kör så många övningar.Jag tycker det räcker med knäböj, frontböj, raka mark och bencurl. Vartannat pass vanlig böj, vartannat pass frontböj. Jag kör raka mark i samband med marklyftsträning och ibland kör jag lite bencurl.
Böjen skall vara tunga och djupa. Tre till fem reps räcker på arbetsvikterna. Kör fler reps på vägen upp till målvikten.
Det räcker och blir över…
2 augusti, 2011 at 05:18 #128067Anonym anvandareMemberBman wrote:Tjena är inget proffs men kan va jumpers knee eller slatter som man även kan få i vuxen ålder eller en inflamation har typ samma problem läste att utfall var mindre bra pröva strecha de funkar för mig:pÄven om jag inte vet vad den specifika orsaken knäsmärta, jag vill bara säga, är det dags att komma ut på en promenad, inte gör extrema sporter, alltid bra.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.