Ont i knäna vid benpress

Home Forums Skador och rehabilitering Ont i knäna vid benpress

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Jag har precis börjat köra benpress.
    Anledningen till detta är att jag vill bygga på lite mer kött på mina quads.
    Har kört frontböj 3 dagar i veckan i ngr månader nu och en del halva knäböj men jag tkr ändå att benpressen slår bägge övningarna. Det enda problemet är att jag får ont/värk i knäna under seten i benpressen. Jag kör utan utlåsningar, relativt smalt stance 15cm mellan fötterna kanske och mellan 12-25reps.

Så jag undrar vad jag ska tänka på vid benpress. Inställningar av maskin (lutning av plattan man pressar fötterna mot), höjd placering av fötterna och andra tips..

Ska man pressa knäna inåt eller utåt?
    Tårna ska peka aningen utåt va?

jag kör benpress med många reps för att undvika få ont knäna .. höjer vikterna eftersom…

3set för uppvärming, höjer vikterna för varje set med 40kg

kan se ut så här
    100kgx20
    140×20
    180×20
    220×10 eller så kör jag en högreps x40 (2set) o skippar resten
    260×10
    280×10 eller 300×2-4

tycker denna funkar för min del..

hur man ska placera fötterna .. .. där får du helt enkelt känna efter själv vilket som passar dig,,,,

armas wrote:
    jag kör benpress med många reps för att undvika få ont knäna .. höjer vikterna eftersom…

3set för uppvärming, höjer vikterna för varje set med 40kg

kan se ut så här
    100kgx20
    140×20
    180×20
    220×10 eller så kör jag en högreps x40 (2set) o skippar resten
    260×10
    280×10 eller 300×2-4

tycker denna funkar för min del..

hur man ska placera fötterna .. .. där får du helt enkelt känna efter själv vilket som passar dig,,,,

jag vet hur man värmer upp och stegar vikterna. Det jag undrar är om de e ngr spec saker man bör tänka på.. Finns ju massa guider för marklyft, knäböj, frontböj osv men hittar inget vettigt för benpress.. Kan tillägga att den e en 45graders benpress.

mvh

Brukar hålla mina ben ganska brett isär, axelbrett minst. Sedan har jag fötter och hälar rätt högt upp på tryckplattan så jag inte får tårna under knät i böjen. Tårna lite utåtroterade. Har aldrig problem i den övningen, inte ens innan jag opererade knät.

Martin Löwgren wrote:
    Vart får du ont och hur känns det? Lindras det av något? Känns det i andra övningar?

Det gör ont i knäna, typ en brännande känsla. Svårt o säga exakt vart de gör ont för de bränner så inni hel.. i hela skiten..

Det lindras av om jag låser ut varje rep. då gör de inte ont alls.
    Nej, känns varken när jag kör knäböj, frontböj, halva knäböj eller stepups..

mvh

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.