Home › Forums › Skador och rehabilitering › Ont i lederna
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 mars, 2011 at 08:19 #61324Anonym anvandareMember14 mars, 2011 at 08:19 #392113Anonym anvandareMember
Hej,
(vänligen ursäkta min totala okunskap)
Jag får så hemskt ont i lederna efter att jag har varit på mitt ”tyngdlyftningspass”. Alltså inte så ont under själva passet men efteråt i ca 4 dagar gör det så ont att jag har problem att gå i trappor, sätta mig ned osv. Känner mig som en gammal gumma.
Dvs när jag lyfter stången med vikterna går det ganska bra. Det är lite vingligt ibland kanske. Jag tar så många vikter på metallstången som ledaren har sagt är lagom och jag tycker själv också att det är lagom tungt.
Jag har en liten och en mellanvikt och ungefär i mitten tar jag av den lilla vikten (det här säger väl er ingenting förstås).
Jag började gå på det här passet för att jag tyckte namnet lät kul och upptäckte sen att det var någon sorts bodybuildning kurs. Men det är roligt och jag vill inte behöva sluta!
Tack på förhand
14 mars, 2011 at 13:31 #392114Anonym anvandareMemberTycker att du borde vila dej ett tag och sluta lyfta så tungt.
det är din kropps sätt att säga ifrån att nu räcker det.
glucosamin är jättebra för onda leder
14 mars, 2011 at 14:08 #392115Anonym anvandareMemberHur ser ditt fettintag ut?
14 mars, 2011 at 17:46 #392116Anonym anvandareMemberLägg dig på 15-20g Omega 3 i 10-14 dagar och se hur du känner dig efter det.
14 mars, 2011 at 19:38 #392117Anonym anvandareMemberHej, tack för era fina svar!
Biccen : har vilat ca hela mitt liv… nä, men jag vill ju inte sluta träna nu, det är ju min nya hobby! men ja, ska börja välja dom lättare vikterna – tack för tipset! Så kan jag lägga på fler eftersom när jag känner att jag inte har ont?
Tommy : Mitt fettintag? Jag vet inte, jag kalkylerar inte vad jag äter och så. Du menar att du tror att det är högt eller lågt för att det gör ont?
Jag skulle gissa på att det är mer högt än lågt… Kanske jättehögt om man ser vad jag totalt äter.Kocken : jag brukar äta fisk kanske fyra dagar i veckan, borde inte det räcka? det känns lite konstigt att börja proppa vitaminer när jag redan äter fisk – det är väl också som är rekommenderat att äta 3-4 gånger i veckan?
Jag blir glad att ni tagit er tid!
14 mars, 2011 at 19:44 #392118Anonym anvandareMemberAnimal Flex har hjälpt mig väldigt mycket. Körde först Body Science CIssus som hjälpte ganska bra, men Animal Flex är riktigt bra och har tagit bort min värk helt. Ganska dyra dock men man behöver inte ta varje dag.
Självfallet bör man så klart först se över kost och vila osv.
14 mars, 2011 at 20:46 #392119Anonym anvandareMemberOm fisken du äter är av fetare slag såsom lax, makrill, strömming är det nog lugnt på den fronten!
Jag var lite orolig ifall du höll ett för lågt fettintag men det verkar som om det är ok. Testa en period med lite lättare träning eller påbörja supplementering med glukosamin, cissus eller liknande ledsmörjande preparat som fungerar bra!
15 mars, 2011 at 17:54 #392120Anonym anvandareMemberSen får du också tänka på att odlad lax inte innehåller något Omega 3. Att äta fet fisk 3-4ggr per vecka är vad man rekomenderar alla att göra men du som har ont i lederna kan prova att öka omega 3 till 15-20 gram per dag extra för det är antiinflamatoriskt. Vad har du att förlora, det kan bara bli bättre
Anders
15 mars, 2011 at 18:26 #392121Anonym anvandareMemberkocken wrote:Sen får du också tänka på att odlad lax inte innehåller något Omega 3. Att äta fet fisk 3-4ggr per vecka är vad man rekomenderar alla att göra men du som har ont i lederna kan prova att öka omega 3 till 15-20 gram per dag extra för det är antiinflamatoriskt. Vad har du att förlora, det kan bara bli bättreAnders
Innehåller inte odlad lax Omega-3? det står ju till och med på vissa förpackningar som säljknep.
visst påverkar det vad laxen får för foder men att det skulle sakna omega-3 tror jag inte på.
15 mars, 2011 at 21:50 #392122Anonym anvandareMemberGober wrote:Innehåller inte odlad lax Omega-3? det står ju till och med på vissa förpackningar som säljknep.visst påverkar det vad laxen får för foder men att det skulle sakna omega-3 tror jag inte på.
fisk innehåller inte omega-3 om de inte har fått det via sin kost. Det är plankton och alger som innehåller omega-3 och som fisken får i sig genom att äta dessa.
Så det beror på vad dom får för foder.
16 mars, 2011 at 18:54 #392123Anonym anvandareMemberHej allesammans!
Tack för era svar.
Jag vet inte vad min fisk får för foder så att säga, men jag blir ju väldigt förvånad när jag hör detta. Fisk ska väl vara källan till omega 3…
Får se till att leta upp ej odlad fisk. Måste ju gälla all fisk och inte bara laxen.
Men det känns typ som att det inte är sant det där?Usch, jag tycker det är lite tråkigt att läsa att jag borde ta det lite lugnt. Men man kan ju öka med tiden. Så det är nog det bästa. Och sen det där med fisken…
Får börja lära mig fler fisksorter på franska nu. Le saumon (lax) och le thon (tonfisk) räcker med andra ord inte längre…
16 mars, 2011 at 20:24 #392124Anonym anvandareMemberDet är OMEGA-3 i odlad fisk, man har testat detta och det var visserligen variation, tror att ICA hade bra mängd omega-3. Men visst är det bättre om man köper vildfångad.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.