Ont i musklerna utanför revbenen

Home Forums Skador och rehabilitering Ont i musklerna utanför revbenen

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author

Jag har ont i musklerna på vänstra sidan av ryggen. Det känns som det gör ont precis utanför revbenen. Någon som vet vad det är för något? Det hindrar mig inte så mycket från att träna. Men jag känner av det till och från. Det brukar komma på redan när jag går upp på morgonen. Men vissa dagar så känner jag inte alls.

Tacksam för svar!

Tror vi har samma åkomma.
    Prova sätt dig på en stol, vrid enbart överkroppen så långt åt vänster det går (sträck högeramen bortåt mot vänster som om du skulle sträcka dig efter något).
    Gör det ont?

En läkare sa att det var muskelinflammation till följd av en vanlig förkylning, men efter att ha käkat antiinflammatoriskt en vecka nu kan jag konstatera att det inte är ett dyft bättre. Den smärta som förrut var mestadels kring vänster bröst är nu också på precis ”samma ställe” fast på ryggen också.

Någon av forumets veteraner och/eller skolade som törs gissa vad som är galet?

Japp det gör ont när jag vrider mig som du säger. Jag har ju haft detta problem till och från i nästan 2 månader. Förra veckan kändes det inte alls men nu är det tillbaka igen. :(

Tacksam för svar!

kobp wrote:
    Japp det gör ont när jag vrider mig som du säger. Jag har ju haft detta problem till och från i nästan 2 månader. Förra veckan kändes det inte alls men nu är det tillbaka igen. :(

Tacksam för svar!

Skönt att höra att jag inte är ensam. Dessvärre vet jag inget svar utan överväger själv att snart kolla upp det.

Har du fått dessa problem efter att ha kört marklyft?

Nej! Jag tror jag fick den första gången efter Sverige – Paraguay matchen. När vi segerfirade på stan och det blev några brottningsmatcher kompisar sinsemellan.

Senast fick jag nu i tisdags när jag gick upp på morgonen.

Aha. Då har du kanske ett brutet revben eller två (?)
    Gör det ont när du andas in djupt?

Jag har haft några brutna revben genom mina år, och det luriga är att det ofta kan dröja över en vecka innan smärtan kommer från det ögonblick då du fick smöllen/bröt det eftersom det är först då som det blir svullet.
    Tyvärr så gipsar man ju inte revben;) , så det är bara att vänta ut det och käka antiinflammatoriskt.
    Men givetvis ska du kolla upp detta hos en läkare.
    Jag menar inte att låta som en internetdoktor här nu.
    Jag spekulerar bara.:)

Det kan vara refererad smärta från en diskbuktning i bröstryggen (de har en tendens att stråla framåt utmed revbenen). Kan du framkalla smärtan genom att ta ett djupt andetag?

Skulle det vara en diskbuktning är det väldigt lättbehandlat. En eller två thorakala manipulationer brukar räcka (har haft en handfull sådana patienter genom åren). Tyvärr har dessa besvär en hög återfallsfrekvens.

Vill du försäkra dig om att det inte är något mer allvarligt bör du ta kontakt med en läkare eller en duktig sjukgymnast.

Jag har fått tid hos en sjukgymnast nästa vecka.
    Återkommer efter det och berättar vad som är galet.

Hmmm. Nu gör det inte lika ont längre.

Jag pratade med min sjukgymnast i förrgår och han sa jag kunde träna på som vanligt och åka på semester. Jag skulle återkomma om en vecka ifall det inte var borta. Så jag ska ringa honom om en vecka efter min semester.

Och nej jag kan inte framkalla smärtan genom att dra djupa andetag.

Nu blir det charter till Grekland imorgon. :)

Tack för svaren. :emo-thumb

Thorakala diskbuktningar är rätt lätta att diagnosticera. Efter att man har uteslutit nacken (cervikala diskbuktningar kan referera smärta långt ner i bröstryggen) brukar man ta det på att passiva rotationer i sittande reproducerar smärtan.

FlexMasterMick wrote:
    Jag har fått tid hos en sjukgymnast nästa vecka.
    Återkommer efter det och berättar vad som är galet.

Så var det undersökt. Sjukgymnasten gissade på att det var alltför spända muskler. Orsakade av täning med tunga vikter och bristen på stretching. Lats-muskeln och vänstra bröstmuskeln var väldigt korta.

Nu har jag fått ett kortare stretching att köra varje kväll. Får se om det gör susen.

Hon rekommenderade också att jag istället borde träna många reps med låga vikter istället för att köra tungt. Jag förklarade att muskelbygge innebär att man måste lassa på lite.
    ”Jo det där är ju två olika skolor har jag förstått”, hävdade hon med ett skratt. :)

FlexMasterMick wrote:
    Så var det undersökt. Sjukgymnasten gissade på att det var alltför spända muskler. Orsakade av täning med tunga vikter och bristen på stretching. Lats-muskeln och vänstra bröstmuskeln var väldigt korta.

Nu har jag fått ett kortare stretching att köra varje kväll. Får se om det gör susen.

Hon rekommenderade också att jag istället borde träna många reps med låga vikter istället för att köra tungt. Jag förklarade att muskelbygge innebär att man måste lassa på lite.
    ”Jo det där är ju två olika skolor har jag förstått”, hävdade hon med ett skratt. :)

I Malmö finns det många duktiga sjukgymnaster. Bla på Ortopedmedicinska kliniken och Idrottsmedicinskt center.

FlexMasterMick, gick du till en sjukgymnast som kunde OMT? För det är väl vad Haskan menar ifall de ska kunna diagnosticera problem som beror på låsningar i ryggen.

kobp wrote:
    FlexMasterMick, gick du till en sjukgymnast som kunde OMT? För det är väl vad Haskan menar ifall de ska kunna diagnosticera problem som beror på låsningar i ryggen.

Vad innebär OMT?

Tack för tipsen. Jag har haft i åtanke att den ”diagnos” jag fick kändes lite väl godtycklig och att jag borde se efter någon mer idrottsinriktad sjukgymnast.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.