Home › Forums › Skador och rehabilitering › Ont i nacke och biceps
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 juni, 2006 at 19:57 #92091Anonym anvandareMember9 juni, 2006 at 19:57 #1004883Anonym anvandareMember
jag får ont i nacken av axelträning, undrar om nån vet ifall det finns nåt jag kan göra för att slippa det. funderar på om jag kanske spänner/anstränger nacken mkt när jag kör axelpressar.
sen har jag problem med bicepspassen, får ont i nedre delen av bicepsfästet lr armvecket, det området iaf. undrar samma där om det finns nåt jag kan göra för att slippa det
9 juni, 2006 at 20:17 #1004884Anonym anvandareMemberKanske du har framåtskjutna axlar pga mycket bröst- och axelövningar?? Har man framåtskjutna axlar kan man få ont i nacken.
10 juni, 2006 at 17:09 #1004885Anonym anvandareMemberFörmodligen spänner du nacken. Det är inget ovanligt problem och det förvärras om du är stel i nackmuskulaturen. Börja stretcha ofta och ordentligt och försök att inte spänna nacken. Hade själv det problemet ett tag och fick nog mer pump i nacken än jag fick i muskeln som skulle tränas
Angående bicepsen kan du börja med att testa stretcha. Är det fästena lär det inte hjälpa däremot. Kan behöva sänka vikterna ett tag.
Svingar du upp vikterna? Är en vanlig orsak till smärta och överbelastning i fästena.
Gör inte ont i andra övningar?11 juni, 2006 at 22:20 #1004886Anonym anvandareMemberLindmark wrote:Förmodligen spänner du nacken. Det är inget ovanligt problem och det förvärras om du är stel i nackmuskulaturen. Börja stretcha ofta och ordentligt och försök att inte spänna nacken. Hade själv det problemet ett tag och fick nog mer pump i nacken än jag fick i muskeln som skulle tränasAngående bicepsen kan du börja med att testa stretcha. Är det fästena lär det inte hjälpa däremot. Kan behöva sänka vikterna ett tag.
Svingar du upp vikterna? Är en vanlig orsak till smärta och överbelastning i fästena.
Gör inte ont i andra övningar?Ska man inte tänka på att dra bak axlarna??
12 juni, 2006 at 07:47 #1004887Anonym anvandareMemberSunnebris wrote:Ska man inte tänka på att dra bak axlarna??Framåtroterade axlar kan orsaka smärta och stelhet i trapzen och axlar men ovanligt att det blir problem med nacken. Om det nu inte är trapzen han menar egentligen. Många kallar ju trapzen för nacken av ngn anledning.
Har han framåtroterade axlar är det självklart att han bör försöka åtgärda problemet men som det lät på hans post att det är nacken som smärtar är det troligare att han antingen är stel i nacken el. spänner nacken.
Det är vanligaste orsaken enligt egen erfarenhet och det har löst problemet för många andra.Skulle det inte fungera kan han även kolla upp ryggen.
Låsningar i bröstryggen el. halskotorna kan orsaka kramper och stelhet i nackmuskulaturen. Det brukar dock vanligen märkas oftare än bara vid träningspass och annan belastning.12 juni, 2006 at 07:58 #1004888Anonym anvandareMemberLindmark wrote:Framåtroterade axlar kan orsaka smärta och stelhet i trapzen och axlar men ovanligt att det blir problem med nacken. Om det nu inte är trapzen han menar egentligen. Många kallar ju trapzen för nacken av ngn anledning.Har han framåtroterade axlar är det självklart att han bör försöka åtgärda problemet men som det lät på hans post att det är nacken som smärtar är det troligare att han antingen är stel i nacken el. spänner nacken.
Det är vanligaste orsaken enligt egen erfarenhet och det har löst problemet för många andra.Skulle det inte fungera kan han även kolla upp ryggen.
Låsningar i bröstryggen el. halskotorna kan orsaka kramper och stelhet i nackmuskulaturen. Det brukar dock vanligen märkas oftare än bara vid träningspass och annan belastning.Ja, det kan vara så som du menar. Väl upplysande!
12 juni, 2006 at 13:40 #1004889Anonym anvandareMemberLindmark wrote:Förmodligen spänner du nacken. Det är inget ovanligt problem och det förvärras om du är stel i nackmuskulaturen. Börja stretcha ofta och ordentligt och försök att inte spänna nacken. Hade själv det problemet ett tag och fick nog mer pump i nacken än jag fick i muskeln som skulle tränasAngående bicepsen kan du börja med att testa stretcha. Är det fästena lär det inte hjälpa däremot. Kan behöva sänka vikterna ett tag.
Gör inte ont i andra övningar?haha, det är i nacken jag får ont inte i trapzen. jag ska testa att slappna av mer och stretcha mer, man brukar fuska ganska mkt med stretching:o
jag kör för det mesta preacher curls och andra övningar där man inte har alternativet att svinga upp en vikt, men jag ska testa att öka repetionerna ett tag
16 juni, 2006 at 17:34 #1004890Anonym anvandareMemberMusarm
17 juni, 2006 at 09:19 #1004891Anonym anvandareMemberLindmark wrote:Framåtroterade axlar kan orsaka smärta och stelhet i trapzen och axlar men ovanligt att det blir problem med nacken. Om det nu inte är trapzen han menar egentligen. Många kallar ju trapzen för nacken av ngn anledning.Har han framåtroterade axlar är det självklart att han bör försöka åtgärda problemet men som det lät på hans post att det är nacken som smärtar är det troligare att han antingen är stel i nacken el. spänner nacken.
Låsningar i bröstryggen el. halskotorna kan orsaka kramper och stelhet i nackmuskulaturen. Det brukar dock vanligen märkas oftare än bara vid träningspass och annan belastning.22 bryggor om dan, skulle kunna vara ett komplement av godo.
Att gå upp i brygga på rätt sätt och lagom många gånger medför
mycket positivt för hela kroppen och inte minst för rygg, skuldror och nacke.
Bryggor antagoniserar framskjutna axlar och ger bra hållning.18 juni, 2006 at 01:12 #1004892Anonym anvandareMemberTove wrote:22 bryggor om dan, skulle kunna vara ett komplement av godo.
Att gå upp i brygga på rätt sätt och lagom många gånger medför
mycket positivt för hela kroppen och inte minst för rygg, skuldror och nacke.
Bryggor antagoniserar framskjutna axlar och ger bra hållning.Hur länge ska man stå i brygga då åt gången?
18 juni, 2006 at 09:01 #1004893Anonym anvandareMemberdunderolga wrote:Hur länge ska man stå i brygga då åt gången?Det finns flera varianter på bryggor men ”grundmodellen” innebär att man andas in medan man ligger ned och sen andas man ut helt och hållet på vägen upp, vänder direkt för att gå ner samtidigt som man andas in helt och hållet och så fort man ligger ner igen så andas man ut samtidigt som man går upp igen och sen går man upp och ner gång efter annan, lugnt och jämnt, och försiktigt. De första 5-10 är att betrakta som uppvärmningsbryggor och därefter kan man göra mera optimala bryggor vartefter kroppen ger med sig.
Säg till om du vill att jag ska beskriva i detalj hur man gör.
Det är flera saker som man bör tänka på för att det ska bli rätt och därmed enkelt. Gör man på fel sätt kommer man att avsky bryggor och i sämsta fall kan man sträcka sig. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.