Ont i nacken.

Home Forums Skador och rehabilitering Ont i nacken.

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Hej.

Jag körde flyes i kabelmaskinen (bröst) häromdagen, när jag skulle göra den sista repetionen så kom det en konstig smärta i nacken som sträckte sig upp i bakhuvudet.

Nu när jag tränar med tyngre vikter så kommer smärtan tillbaka. Det känns som en lite brännande smärta sen pulserar det i nacken och bakhuvudet.

Vad kan det vara? Kan det vara att en nerv har kommit i kläm eller liknande?

Jag känner smärtan mellan de två gråa markeringarna.

Tacksam för svar.

Ställa distansdiagnoser är inte att rekommendera, tycker du ska söka upp en sjukgymnast. Smärtan kommer gissningsvis från att en eller flera muskler runt skuldran är korta, då blir trapetzius väldigt ansträngd och ger lätt låsningar.
    Har haft likande problem, fick ofta nackspärr av bröstträning. Var pga att Pectoralis Minor var kort vilket gav inåt/nedåtriktade axlar vilket satte hård belastning på mellersta trapetzius. Stretch av Pec Minor och aktivering av Trapsen hjälpte mig. Sök hjälp hos en sjukgymnast så fort som möjligt innan problemet växer sig större

Ok… Tack. Ville ha lite svar från folk så man kan få lite humm om vad det kan vara.

Ska gå till en imorgon

Vincent Qvarfordt wrote:
    Ställa distansdiagnoser är inte att rekommendera, tycker du ska söka upp en sjukgymnast. Smärtan kommer gissningsvis från att en eller flera muskler runt skuldran är korta, då blir trapetzius väldigt ansträngd och ger lätt låsningar.
    Har haft likande problem, fick ofta nackspärr av bröstträning. Var pga att Pectoralis Minor var kort vilket gav inåt/nedåtriktade axlar vilket satte hård belastning på mellersta trapetzius. Stretch av Pec Minor och aktivering av Trapsen hjälpte mig. Sök hjälp hos en sjukgymnast så fort som möjligt innan problemet växer sig större

+1 på det.

*L.R* wrote:
    Hur stretchar man pec minor?

den måste väl ändå vara kraftigt underordnad nedersta traps vad gäller sänkning av skuldran? dessutom underordnad pec major och lats (via humerus iofs) vad gäller innåtroterare??

Pectoralis Minor är svår att stretcha själv, jag låter frugan hjälpa mig.
    Rullar ihop en handduk som jag lägger på golvet.
    Lägger mig så jag får handduken längs ryggraden.
    Frugan trycker axlarna uppåt/bakåt med händerna strax under mina nyckelben.

Tack vare att den är svår att stretcha blir den gärna kort

*L.R* wrote:
    att kör ffa dips men även latsdrag borde i ändläget sträcka ut den?

Din tanke är rätt, men i praktiken är den mycket svår att få bra stretcheffekt på. Men alla är olika. Är man dessutom stel i andra muskler kan dom sätta stopp före den muskel man önskar stretcha

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.