Home › Forums › Skador och rehabilitering › Ont i rygg och bröstet
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
18 september, 2007 at 15:13 #80297Anonym anvandareMember18 september, 2007 at 15:13 #713225Anonym anvandareMember
Har haft problem med ryggen i nästan ett år nu.
Det går i perioder hur ont jag har, ibland nästan inget alls och ibland gör det riktigt ont.Jag har vart hos naprapat som ”rätta” till problemet, men det kom snabbt tillbaks igen.
Var också hos en kiropraktor, men det hjälpte mej inte heller.
Dock var det bara ett besök vardera hos naprapaten och kiropraktorn.Sist men inte minst så var jag hos en idrottsmassör.
Var hos han 3 gånger och problemet var som bortblåst.
Men har tyvärr kommit tillbaks igen.Symptom
Svullnad och smärta i mellersta och nedre delen av trapezius.
Ont vid djup inandning, när man ”bröstar upp”.
Ont på höger sida av bröstkorgen, smärtan går ”igenom” kroppen.När jag sträcker på mig (ståendes) och för armarna bakåt blir jag yr och dåsig och smärtan ökar ytterliggare.
ibland hörs också ett ”klick/knastrande” i bröstkorgen och jag får en känsla av att en låsning släppt.Sitter jag ner och för hakan mot bröstkorgen blir också smärtan intensivare.
Svullnaden kan ibland och i värsta fall ses med blotta ögat.
Misstänker själv mellersta och nedre delen av trapezius, men utesluter inte att problemet kan sitta i mer djupliggande muskler.Dessa symptom upplever jag när det är som värst.
Måste påpeka att det inte alltid är så här, utan oftast mår jag bra men känner ändå att nått är fel där ”inne”.
Som sagt det kommer i peridoer.Har inte hört någon annan som har samma problem, tänkte höra här om nån känner igen sig.
Eller om det kanske finns nån kunnig här som vet vad det kan bero på.18 september, 2007 at 18:04 #713226Anonym anvandareMemberInget direkt ovanligt problem. YGPM.
18 september, 2007 at 22:58 #713227Anonym anvandareMemberVanligt problem, har haft det själv för ca: 3-4 månader sedan. Receptet för mig var följande;
1. Vilade från träningen tills smärtan försvunnit, kan ta ett par veckor.
2. Besökte en naprapat som fixa till korsryggen.
3. Började träna som vanligt, men kör otroligt strikt.Nu vet inte jag hur allvarligt ditt problem är, har du vilat från träningen, så smärtan försvunnit lr vill den inte försvinna?
19 september, 2007 at 10:10 #713228Anonym anvandareMemberstenis wrote:Vanligt problem, har haft det själv för ca: 3-4 månader sedan. Receptet för mig var följande;1. Vilade från träningen tills smärtan försvunnit, kan ta ett par veckor.
2. Besökte en naprapat som fixa till korsryggen.
3. Började träna som vanligt, men kör otroligt strikt.Nu vet inte jag hur allvarligt ditt problem är, har du vilat från träningen, så smärtan försvunnit lr vill den inte försvinna?
Ok.
Varför korsryggen, känner inte att problemet påverkar korsryggen alls.
Sen, smärtan kommer och går i perioder, ibland kan den vara i 3-4 dagar ibland bara ett par timmar.
Senaste gången jag hade ont var i måndags och idag har jag inga problem alls, känner inte enns av det.Har ditt problem försvunnit helt eller?
19 september, 2007 at 13:48 #713229Anonym anvandareMemberApropå korsryggen – många förväxlar ländryggen för korsrygg, de är inte samma sak. Ni syftar på ländrygg.
19 september, 2007 at 14:30 #713230Anonym anvandareMemberUndefined wrote:Apropå korsryggen – många förväxlar ländryggen för korsrygg, de är inte samma sak. Ni syftar på ländrygg.Jag syftar inte på ländryggen.
Mitt problem sitter i den övre delen av ryggen, i området kring skulderbladen och trapeziuz.
19 september, 2007 at 14:46 #713231Anonym anvandareMemberBudak wrote:Jag syftar inte på ländryggen.Mitt problem sitter i den övre delen av ryggen, i området kring skulderbladen och trapeziuz.
Det förstår jag, jag syftade till att Stenis pratade om ”korsryggen”.
19 september, 2007 at 18:15 #713232Anonym anvandareMemberUndefined, jag är mycket väl medveten om vad jag menar. Jag sa korsrygg och jag menade korsrygg.
I korsryggen satt en kota fel på mig, han räta till det och påstod att den troligen drog i muskeln på sidan, dvs. nedre trapezius som mitt problem låg i. Efter detta och efter att ha börjat köra strikt så har problemet försvunnit helt.
Mvh
19 september, 2007 at 18:51 #713233Anonym anvandareMemberstenis wrote:Undefined, jag är mycket väl medveten om vad jag menar. Jag sa korsrygg och jag menade korsrygg.I korsryggen satt en kota fel på mig, han räta till det och påstod att den troligen drog i muskeln på sidan, dvs. nedre trapezius som mitt problem låg i. Efter detta och efter att ha börjat köra strikt så har problemet försvunnit helt.
Mvh
Trapezius fäster inte i närheten av korsryggen och jag kan inte se hur manipulation av korsryggen som sitter nere vid bäckenet(tänk bla svanskota) skulle hjälpa då. Trapezius ska inte heller fästa i lumbalkotorna i ländryggen men de sitter ju i alla fall i anslutning till Trapezius fästen i bröstryggens kotor. Oavsett så är det ju dock bra att du blev hjälpt, but no offense, jag tror fortfarande på ländrygg.
På bilden ses Hueso Sacro(5 sammanväxta kotor) & Coxis som utgör korsrygg. Vertebras Lumbares är de fem kotorna i ländryggen och ligger alltså ovanför.
[img=http://www.sidisalta.com.ar/Cuerpo/images/full/O_PELVIS.jpg]19 september, 2007 at 22:32 #713234Anonym anvandareMemberUndefined: Jag får börja med att be om ursäkt, jag trodde korsrygg var densamma som bröstrygg. Ber igen om ursäkt.
Dock är det inte ländryggen jag menade utan bröstryggen. Var i bröstryggen som en kota satt fel, och tydligen drog i nedre alt. mellersta trapezius.
Iaf, han rätade till detta.. Jag for hem och vilade ett par dagar, sen satte jag igång på gymet och körde strikt som bara fan.. Visst kör jag ostrikt emellanåt idag oxo, men de händer inte ofta, försöker alltid köra strikt nu och det har funkat lysande för min rygg, ”sträckningarna” är som bortblåsta.
Mvh
19 september, 2007 at 23:33 #713235Anonym anvandareMemberstenis wrote:Undefined: Jag får börja med att be om ursäkt, jag trodde korsrygg var densamma som bröstrygg. Ber igen om ursäkt.Dock är det inte ländryggen jag menade utan bröstryggen. Var i bröstryggen som en kota satt fel, och tydligen drog i nedre alt. mellersta trapezius.
Iaf, han rätade till detta.. Jag for hem och vilade ett par dagar, sen satte jag igång på gymet och körde strikt som bara fan.. Visst kör jag ostrikt emellanåt idag oxo, men de händer inte ofta, försöker alltid köra strikt nu och det har funkat lysande för min rygg, ”sträckningarna” är som bortblåsta.
Mvh
Stenis – det är lugnt. :up:
Jag menade inte alls att dissa dig, bara just att det ofta förväxlas.19 september, 2007 at 23:43 #713236Anonym anvandareMemberUndefined wrote:Stenis – det är lugnt. :up:
Jag menade inte alls att dissa dig, bara just att det ofta förväxlas.Lugnt :up:
Trodde med stor säkerhet att korsrygg och bröstrygg var samma sak, bra att jag fick anledning och kika upp det och se att så inte är fallet, lärde man sig något nytt idag också
Mvh
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.