Ont i ryggen.

Home Forums Skador och rehabilitering Ont i ryggen.

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

I måndags körde jag ett ryggpass som inte skiljde sig märkbart från de ryggpass jag kört de senaste 3 veckorna (i stort sett samma vikt, tom lite mindre marklyft). Kände mig iofs lite trött innan passet och kanske stressade passet lite när jag väl var igång.

Till saken hör att jag fortfarande idag (fredag) är väldigt stel (öm) längst ner i ryggen (känts väldigt dåligt dagarna innan) men även har träningsvärk i övre rygg och lats.

Brukar inte ha sådan träningsvärk (brukar gå över efter 3 dagar och aldrig vara såhär intensiv) och man blir ju lite orolig över ländryggen. Kan det bara bli såhär ibland eller har jag kanske överansträngt mig?? Kan det bero på att jag kört rätt hårt senaste 2 månaderna utan någon vilovecka och förändring i schemat förutom viktökningar?

Övningarna jag körde var kabelrodd, latsdrag och marklyft.

Lite smått oroad nybörjare är tacksam för svar.

Pikehunter wrote:
    I måndags körde jag ett ryggpass som inte skiljde sig märkbart från de ryggpass jag kört de senaste 3 veckorna (i stort sett samma vikt, tom lite mindre marklyft). Kände mig iofs lite trött innan passet och kanske stressade passet lite när jag väl var igång.

Till saken hör att jag fortfarande idag (fredag) är väldigt stel (öm) längst ner i ryggen (känts väldigt dåligt dagarna innan) men även har träningsvärk i övre rygg och lats.

Brukar inte ha sådan träningsvärk (brukar gå över efter 3 dagar och aldrig vara såhär intensiv) och man blir ju lite orolig över ländryggen. Kan det bara bli såhär ibland eller har jag kanske överansträngt mig?? Kan det bero på att jag kört rätt hårt senaste 2 månaderna utan någon vilovecka och förändring i schemat förutom viktökningar?

Övningarna jag körde var kabelrodd, latsdrag och marklyft.

Lite smått oroad nybörjare är tacksam för svar.

Sån där ”gubbkänsla” har jag också haft så in i … Efter min rygg och även böjträning.

Om du känner på dina filéer – känns de hårda och stela?
    En vilande muskel skall vara mjuk och avslappnad… Är den inte det har den dålig cirkulation, eller något som kallas ”hög muskeltonus”. (nåt sånt)

Stretching och massage som gäller! Iaf som gällde för mig :).

Tack för svaret mikaelf. Fileerna känns hyfsat mjuka, iofs bättre nu. Men det tar värst typ nästan nere vid svanskotan.

Efterfrågade i någon annan tråd men fick inget svar om bra stretch och rörlighetsövningar. Ryggen har jag dålig koll på vad gäller stretching. Iofs hela överkroppen.

Nu efter ganska exakt 6 dagar är träningsvärken borta. Kan det ha varit bara en jävla träningsvärk eller var det inflamation/överansträngning???

Blir ju lite orolig att köra mer marklyft om man ska vara som en gubbe i ryggen 5-6 dagar efter varje ryggpass. Eller svaret kanske är att köra lättare….

Pikehunter wrote:
    Nu efter ganska exakt 6 dagar är träningsvärken borta. Kan det ha varit bara en jävla träningsvärk eller var det inflamation/överansträngning???

Blir ju lite orolig att köra mer marklyft om man ska vara som en gubbe i ryggen 5-6 dagar efter varje ryggpass. Eller svaret kanske är att köra lättare….

jag har haft sån värk i 9 månader :emo-thumb
    Men stretch och massage hjälper… det är cirkulationen som är kass vanligtvis. Och ja, kör inte tungt 40 veckor i sträck så blir det nog bättre :)

Bra tips på stretch för ryggen då Mikaelf??

Pikehunter wrote:
    Bra tips på stretch för ryggen då Mikaelf??

Kola lite här: [http://www.exrx.net/Lists/ExList/WaistWt.html#anchor1945210]

Det kan ha varit allt från en liten sträckning till en överbelastningsskada/ruptur/bristning så lassa inte på för tungt, kör strikt as hell och se till att få tillräckligt med vilodagar emellan :emo-thumb

Tack. Skitbra sida!!

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.