Home › Forums › Skador och rehabilitering › Ont i ryggen av knäböj?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
2 december, 2007 at 02:17 #76236Anonym anvandareMember2 december, 2007 at 02:17 #622746Anonym anvandareMember
Jag har på senaste tiden haft ont i korsryggen. Smärtan sitter långt ner och jag kopplar den till knäböjen. Har förr kört ganska tungt men alltid väldigt strikt. Har aldrig känt något under själva passet utan smärtan har liksom smugit sig på. Nu har jag börjat stretcha baksidan av låren (som jag är väldigt stel i) och kör lättare och ända ner i rörelsen. Tränar även magen ordentligt men värken är kvar. Ska jag strunta i knäböjen helt? Älskar övningen och vill egentligen inte det.
Någon som hört om någon annan med samma problem?2 december, 2007 at 23:22 #622748Anonym anvandareMemberKöp ett sånt bälte, typ ett måste vid tunga vikter
Marklyftet kan det ju komma från annars?
20 december, 2007 at 10:40 #622750Anonym anvandareMemberHur är det med tekniken? Knäböj är ju en väldigt teknisk övning och man kan få ont i ryggen vid felaktig teknik.. dock vet jag inte om det är runt korsryggen eller om det är högre upp som skadas.
20 december, 2007 at 14:56 #622751Anonym anvandareMemberÖka rörligheten och se till att köra knäböj så djupt du kan. Så blev jag av med mina ryggbesvär som jag fick av knäböj. Räckte inte med att bara stretcha baksida lår för mig utan fick även ge mig på höftböjaren och framsida lår.
Sen om det hjälper dig är ju iof en annan femma!
6 januari, 2008 at 10:43 #622752Anonym anvandareMemberOm jag vore dig skulle jag kolla upp så att det inte är ett diskbråck du går med.Hände nämligen mig, hade ett stort sådant som jag körde på med utan att veta det tills det brast helt.
Hade liknande bekymmer som dig när jag just körde ben att det gjorde ont.
Ett tips bara:emo-thumb6 januari, 2008 at 12:45 #622753Anonym anvandareMemberStretcha alla involverade muskler, även gluteus.
Trodde att jag hade diskbråck för x år sedan men det visade sig vara en kombination av förkortade sätesmuskler och – faktiskt – för korta magmuskler.
6 januari, 2008 at 13:12 #622754Anonym anvandareMemberFörsök att hålla stången lite längre ner på ryggen istället för på själva nacken när du kör knäböj.Det funkar för mig och det är ett bra tips också för alla långa killar.
7 januari, 2008 at 13:02 #622755Anonym anvandareMemberAbsolut den vanligaste orsaken till ryggbesvären i korsryggen är höftböjarna.
Om du inte stretchar ordentligt så blir dessa så stela och då fungerar musklerna i korsryggen på så sätt att de försöker heltenkelt dra tillbaka höften o då blir du till slut överansträngd i korsrygg.Det bästa sättet är att lägga sig på en bänk med mage ner med en fot i backen som placeras så långt fram som möjligt utan att flytta fram kroppen,sedan ber du en vän pressa din andra fot så att hälen trycks mot häcken samtidigt dom han håller ner din höft mot bänken.
Om detta var begripligt så prova den gärna efter varje träningspass så tror jag nog att det snart känns bättre.
mvh.Rosell7 januari, 2008 at 20:18 #622758Anonym anvandareMemberRosell wrote:Absolut den vanligaste orsaken till ryggbesvären i korsryggen är höftböjarna.
Om du inte stretchar ordentligt så blir dessa så stela och då fungerar musklerna i korsryggen på så sätt att de försöker heltenkelt dra tillbaka höften o då blir du till slut överansträngd i korsrygg.Det bästa sättet är att lägga sig på en bänk med mage ner med en fot i backen som placeras så långt fram som möjligt utan att flytta fram kroppen,sedan ber du en vän pressa din andra fot så att hälen trycks mot häcken samtidigt dom han håller ner din höft mot bänken.
Om detta var begripligt så prova den gärna efter varje träningspass så tror jag nog att det snart känns bättre.
mvh.RosellDet spelar väl ingen roll om man trycker hälen mot häcken? Då strethas endast quadriceps? Iliopsoas går inte ner över knät.. det man ska göra om man stretchar liggande på mage är att lyfta överbenet uppåt.. Eller helt enkelt ligga ned på rygg med rumpan precis utanför bordskanten, dra upp ena benet mot magen och låta det andra hänga ner med ev lite tryck på..
7 januari, 2008 at 21:36 #622760Anonym anvandareMemberJag skulle aldrig skriva detta om jag inte har egen erfarenhet av.Men prova gärna själv och berätta om vad du tycker själv.
Om du tränar på gymbolaget så kan jag hjälpa dig.
Mvh.Rosell7 januari, 2008 at 23:48 #622762Anonym anvandareMemberNej, jag håller med Jenny_sg. Iliopsoas sträcks inte i särskilt stor utsträckning i den positionen du beskriver. Däremot sträcks rectus femoris som verkar över höftleden och resterande del av quadriceps.
8 januari, 2008 at 08:38 #622764Anonym anvandareMemberPeda wrote:Jag har på senaste tiden haft ont i korsryggen. Smärtan sitter långt ner och jag kopplar den till knäböjen. Har förr kört ganska tungt men alltid väldigt strikt. Har aldrig känt något under själva passet utan smärtan har liksom smugit sig på. Nu har jag börjat stretcha baksidan av låren (som jag är väldigt stel i) och kör lättare och ända ner i rörelsen. Tränar även magen ordentligt men värken är kvar. Ska jag strunta i knäböjen helt? Älskar övningen och vill egentligen inte det.
Någon som hört om någon annan med samma problem?Eller varför inte låta bli? Visst är knäböj bra och effektivt men…hallå? Om du får ont…?!
Det finns andra övningar som funkar utmärkt. Jag har inte kört knäböj på över ett år eftersom jag har haft problem med både axlar och rygg.
Såååå bra är inte knäböj….
mvh
Stefan
8 januari, 2008 at 23:15 #622766Anonym anvandareMemberRosell wrote:Jag skulle aldrig skriva detta om jag inte har egen erfarenhet av.Men prova gärna själv och berätta om vad du tycker själv.
Om du tränar på gymbolaget så kan jag hjälpa dig.
Mvh.RosellDå får du gärna utveckla hur du menar… Mitt yrkesval gör att jag jobbar med liknande så jag vet hur iliopsoas både går och hur den stretchas! Därför jag ifrågasätter hur en rörelse i knät ska kunna stretcha iliopsosas som inverkar på höften? Jag köper ditt argument att ligga på mage och stretcha om rörelsen sker i höften, dvs en ext i höften.
8 januari, 2008 at 23:32 #622768Anonym anvandareMember[http://www.ryggochmuskelakuten.se/system/visa.asp?FID=397&HID=350&HSID=4460&ActMenu=4472]
Stretching av iliopsoas finns längre ner på sidan.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.