Ont i ryggen mellan skuldrorna!

Home Forums Skador och rehabilitering Ont i ryggen mellan skuldrorna!

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Hejsan
    har nu en längre tid haft ont i ryggen, mellan skuldrorna på höger sida, ryggen ”klickar” ofta och sedan känns det som om muskeln är spänd och ibland sticker det i muskeln. Om jag tex bar vapen på axeln eller ryggsäck en längre tid får jag enormt ont? Vad kan detta bero på? Någon som haft något liknande problem?

Alla råd är välkomna!!!

Chris E

Quote:
    Hejsan
    har nu en längre tid haft ont i ryggen, mellan skuldrorna på höger sida, ryggen ”klickar” ofta och sedan känns det som om muskeln är spänd och ibland sticker det i muskeln. Om jag tex bar vapen på axeln eller ryggsäck en längre tid får jag enormt ont? Vad kan detta bero på? Någon som haft något liknande problem?

Alla råd är välkomna!!!

Chris E

Jag har haft samma problem. Fick de när jag körde stående vadpress. Jag gick till en kiropraktor, sen var ja lite öm ett tag i ryggen nån vecka, men de gick över. Kör aldrig stående vadpress numera. Kiropraktorn sa att kotorna ”sätter sig” om man belastar ryggen tungt. Man kan även bli öm i den regionen på ryggen pga att skulderbladen skrapar i revbenen. Han sa även åt mig att stretcha mkt, de gör att man inte får muskelknutar i ryggen, som kan göra ganska ont.

Du säger att muskeln känns spänd, testa att stretcha en gång per dag framöver, går de inte över så boka tid hos en kiropraktor.

Mvh Jerka

Jag har ett liknande problem.
    När jag sträcker på mej pressar ut bröstet och för armarna bakåt så klickar det till i mitten av bröstkorgen, i bröstryggen känns det som.

Har också ont under höger skulderblad, ser dessutom ut som muskeln på höger sida är lite svullen och stelare, nästan lite hård.
    Smärtan varierar dessutom från dag till dag, har inte ont alls vissa dagar och ibland är det tvär jobbigt.

Jag har vart hos både naprapat och hos kiropraktor.
    Naprapaten löste problemet, men efter 1 vecka som kom det smygande tillbaks.

Kiropraktorn jag var hos verka lite knas, jag förklarade mitt problem och mina symptom.
    Men han behandlade inte området jag hade ont på, han ”knäckte” istället rätt en kota i nacken.
    Han sa att om han släppte spänningen i nacken så skulle kroppens nervsystem funka bättre och då skulle kroppen själv läka spänningarna i ryggen.
    Verkar lite som skitsnack, det har iaf inte hjälpt mej.

vet inte vad jag ska ge dej för råd mer än att mina naprapat/kiropraktor besök har bara kostat mej pengar i onödan.
    Så om du ska besöka en kiropraktor osv hör runt först med folk du känner, kanske någon som kan rekomendera dej nån bra.

Jag har precis samma problem ibland, men ofta på båda sidorna av skulderbladen. Och jag känner igen det där ”knaket” när man sträcker ut. Men jag tycker nog att det blir bättre när jag får strechat efter varje pass, vilket är väldigt lätt att annars hoppa över. Jag brukar då även vara noga med att strecha nacken eftersom knutor och muskelspänningar ofta sitter hela vägen upp.

Mvh Petra

chris E wrote:
    Hejsan

Alla råd är välkomna!!!

Chris E

Tja Chris

Nu har det gått ett tag sedan du skrev men mitt råd är detta:

– Du har haft ryggvärk mellan skulderbladen
    – Du nämner att det sticker i muskeln på högersida axel

Det låter som en irritation av dom sensoriska nervarna som innerverar din högra skulderblad. Dom sensoriska nerverna går med dom motoriska vilket brukar påverka kraftutvecklingen i de muskler dom innerverar.

Som kiropraktor ska man se till att leder som inte är ”rörliga” eller mobila ska bli det vilket kommer att påverka musklerna i regionen till att bli avslappnade (pga dom jobbar i en mer optimal situation). Nerverna som innerverar i regionen kommer från nedre delen av nacken samt övre delen av bröstryggen. Som kiropraktor brukar man behandla eller manipulera dessa nivåer för att minska smärtan.

Man ska även vara säker på att det inte rör sig om skolios (krökning av rygg, som är strukturell) för då brukar dessa besvär vara vanliga

Lycka till
    /
    Kiropraktor E

[www.ontiryggen.se]

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.