Ont i ryggslutet, vad ska jag göra?

Home Forums Skador och rehabilitering Ont i ryggslutet, vad ska jag göra?

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Hej! Jag har gymmat i nästan ett år nu och har aldrig tidigare haft ont i ryggen men de senaste 2-3 veckorna har jag börjat fått värk i ryggslutet.

Har aldrig kört t.ex marklyft riktigt tungt och failat utan varit väldigt noggrann med mina ryggövningar.

Jag är ganska lång och har alltid haft halvdålig hållning men jag är förvånad att jag inte fått ont i ryggen tidigare då jag är starkare i den än jag någonsin varit. Jag började jobba på industri för ett par månader sedan och undrar om det kan ha något med mina hårda sulor på skorna att göra men smärtan känns framförallt när jag kör bänkpress, militärpress eller sitter på en stol. Har även kommit på att det gör ont när jag går med något halvtungt på jobbet.

Så min fråga är, vad ska jag göra? Ska jag fortsätta träna med lättare vikter, vila eller göra någon annan slags rehabilitering?

Tacksam för svar och ursäktar för mitt något förvirrande första inlägg.

be arbetsgivaren om nya skor eller bättre sulor..

hårda skor o hård golv kan ju leda till ischias…
    ingen expert men så har jag hört..

gällande träning, så militärpress kanske kan va nåt som du bör ta d lite lungt med…

Gå till en kiropraktor och låt dom kolla ryggen, dom kan ju säga om du behöver vila eller rehab.

Alla skador skall kollas av en mer professionell yrkesman än en glad amatör som jag.

Men jag kan berätta om mitt problem och lösningen på det.
    Jag har bitvis drabbats av smärtor i nedre korsryggen, typ vid de två kotor som sitter strax över svanskotan.
    Detta beror i MITT fall på att mina lårmuskler (baksida lår) är för korta och fäster vid dessa kotor och då drar i fästet.

Något klantigt forumulerat men det innebär iaf konkret att jag måste strecha baksidan av låret kontinuerligt för att inte få skador och smärta.

Dessa skador kommer alltså inte från för tunga marklyft eller så utan av anledningen ovan.

Om det stämmer för dig vet jag däremot inte.

My 5 cents

Larre wrote:
    Gå till en kiropraktor och låt dom kolla ryggen, dom kan ju säga om du behöver vila eller rehab.

Eller till en sjukgymnast som kan ställa en evidensbaserad diagnos och inte bara knäcker ryggen.

Eddie Vedder wrote:
    Eller till en sjukgymnast som kan ställa en evidensbaserad diagnos och inte bara knäcker ryggen.

Du rekommenderar alltså att gå till en sjukgymnast? Jag har själv smärtor i nedre ryggen och var nyss för andra gången den här veckan hos en kiropraktor. Han la mig i några onaturliga ställningar och knäckte lite sen använde han sig av akupunktur. Ska tillbaka på måndag men kan efter två gånger och 900 kr fattigare helt ärligt säga att det gör lite mer ont nu än innan.

Har också smärtor där, ibland bara värk men ibland strålar det ner i skinkan också.

Gå till sjukgymnast o ryggläkare först och få diagnos.

Bäste medicinen för mig är lätt aktivitet, stilla sittande är det som ger mig smärta. Ju aktivare livsstil desto mindre smärtor. Att ha blod i området, vilket kommer vid aktivitet, förkortar också läkningsprocesen!

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.