Ont i underarm

Home Forums Skador och rehabilitering Ont i underarm

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 28 total)
  • Author

Jag får ont i höger underarm när jag kör bicepscurls. Nån som har en idé om varför och vad man kan göra åt det. Smärtan kommer ffa efter seten.

jag f

Troligen är det strama pronatorer (M. pronator teres och/eller M. p. quadratus) som smärtar. Är dessa strama så smärtar dom vid supinering av underarmen som i tex biceps curl med rak stång. Rakstång är mycket effektivare vid bicepsträning än tex en EZ-stång!

håller med arne där jag hade samma problem förut men dum som man är så körde man på ändå så till slut så ficka jag ta en viloperiod på 3 mån innan det gick över:evil:

Har samma problem. Någon som har nåt tips om vad man kan göra åt det?

Mina problem med underarmarna försvann när jag började stretcha dom. Det tog ett tag att få bort det helt. Ett tips är att köra armar väldigt lätt ett tag och stretcha. Jag fick även väldigt ont när jag kördt triceps, speciellt press från pannan. Vilade givetvis från övningarna där det gjorde som mest ont, nu har jag inga problem alls!

Arne Persson wrote:
    Troligen är det strama pronatorer (M. pronator teres och/eller M. p. quadratus) som smärtar. Är dessa strama så smärtar dom vid supinering av underarmen som i tex biceps curl med rak stång. Rakstång är mycket effektivare vid bicepsträning än tex en EZ-stång!

Varför?

olle wrote:
    Varför?

Varför vad?

Jag var visst aningen oprecis i min fråga…:D Jo varför är rak stång effektivare än EZ?

olle wrote:
    Jag var visst aningen oprecis i min fråga…:D Jo varför är rak stång effektivare än EZ?

Därför att dina händer supinerar mkt effektivt med en rak stång och direktpåverkar aktiviteten på M. biceps brachii vilket snarare är det motsatta meden EZ-stång där händerna är i ett semipronerat läge vilket märkbart minskar effekten på biceps.

Hade ocks

St

melancoolio wrote:
    Mina problem med underarmarna försvann när jag började stretcha dom. Det tog ett tag att få bort det helt. Ett tips är att köra armar väldigt lätt ett tag och stretcha. Jag fick även väldigt ont när jag kördt triceps, speciellt press från pannan. Vilade givetvis från övningarna där det gjorde som mest ont, nu har jag inga problem alls!

Jag har haft samma problem med armarna, men jag gick ner till naprapaten till slut. Han bad mig stretcha efter övningarna och sen masserade han ut armen.
    På mig så var felet att jag fick in friskt blod, men fick en infektion precis vid hinnan som sitter innanför muskeln men utanför benet, dvs det samlades slaggprodukter där som blodet inte kunde föra ut.

Idag är jag fri från detta tack vare stretch!

…Enda problemet med att köra E-Z stång istället för rak är att man med rak stång får förbannat ont i handlederna istället….de blir ju skevt vridna vid träningsmomentet..

Eller….?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 28 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.