Home › Forums › Skador och rehabilitering › Ont i underarmarna av datorarbete
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 januari, 2006 at 08:30 #1025440Anonym anvandareMember
Jag har haft lite problem med h
16 januari, 2006 at 08:30 #93572Anonym anvandareMember16 januari, 2006 at 10:19 #1025441Anonym anvandareMemberHar sj
16 januari, 2006 at 11:14 #1025442Anonym anvandareMemberHar du bärbar eller vanlig stationär dator? På jobbet har vi något som heter Roller Mouse som jag vet är väldigt bra för de som har besvär av musarms-liknande besvär. Har du bärbar däremot är ju inte denna till särskild mycket hjälp dessvärre.
[img=http://www.frolundadata.se/prod_imgs/rollermouse.jpg]
16 januari, 2006 at 12:21 #1025443Anonym anvandareMemberNu vet jag inte om det st
16 januari, 2006 at 19:38 #1025444Anonym anvandareMemberNina Lätt wrote:Jag har haft lite problem med höger underarm ett tag, men i torsdags blev det riktigt besvärligt. Jag vilade underarmen nästan helt från datorarbete under fredag, lördag, och söndag, men har fortfarande problem. Igår satt jag ~½ h och använde högerarmen till att styra musen. Jag hade sedan besvärande värk under resten av kvällen, och när jag vaknade imorse hade det ännu inte gått över. Idag provade jag att placera musen på vänster sida om datorn och använde vänster arm istället, men efter ett litet tag fick jag känningar i den också. 😥 Nu sitter jag med musmattan i knäet, och det känns något bättre. Jag skall försöka vila mina armar så mycket jag kan, men jag måste trots allt arbeta. Jag undrar om det är någon som känner igen sig, eller som vet vad det kan vara. Min arbetsplats är mycket bra ur ergonomisk synvinkel. Jag har haft ont i rygg och axlar tidigare, så jag har sett över den noga.Det är en svidande värk i musklerna på ovansidan av underarmen. Det gör inte ont när jag trycker på muskeln (i början var tryck snarare en lättnad). Det gör inte ont att använda armen på andra sätt än just statiskt så som att skriva på tangentbordet. Värken är konstant och ökar vid statisk belastning. Jag känner mig inte stel i muskeln. Jag har inte ont någon annanstans förrutom att det spred sig till biceps i torsdags kväll. (kompensationsspänning?) Smärtan är inte pulserande, jag känner inget behov av att massera, fingrarna pirrar inte, och jag har inget känselbortfall. Det är bara denna svidande värk.
Jag är orolig.
Upplevde samma sak, förutom att det spred sig till armarna, för några veckor sedan. Min värk försvann dock efter 5-6 dagar, efter att jag ”slet” mig från datorn…
17 januari, 2006 at 08:40 #1025445Anonym anvandareMemberJag svarar s
17 januari, 2006 at 08:51 #1025446Anonym anvandareMemberKan du ha r
17 januari, 2006 at 08:57 #1025447Anonym anvandareMemberJeppe wrote:Kan du ha råkat ut för tennisarmbåge kanske ?
Din beskrivningen matchar på några punkter så det verkar inte helt otroligt.[http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=11020]
Krya på dig !
”Oftast är man mycket öm på armbågens utsida. Om man böjer handleden bakåt/uppåt mot motstånd brukar det orsaka en kraftig smärta över de inflammerade muskelfästena, och smärtan strålar oftast ner mot handleden.”
Nix, thats not it. Det stämmer inte alls.
Tack för påkryiningsönskningen!
17 januari, 2006 at 10:38 #1025448Anonym anvandareMember”Oftast”
17 januari, 2006 at 12:13 #1025449Anonym anvandareMemberNina Lätt wrote:Incredible1: Grymt bra om det är samma sak, och jag kan få ordning på det lika snabbt som du fick. Jag känner mig faktiskt något bättre idag. Jag fick ett tips om att prova att varmt bad för att lösa spänningar, och jag tror faktiskt att det funkade. Jag tror jag skall ta mig ett idag också. Höll du dig helt ifrån datorn? Jag hade ont i biceps innan också, så visst f-n sprider det sig. Galet.Ja, helt. Jag satte mig där nån gång, men kände av det direkt då. Men har du som arbete att du måste sitta vid datorn så är det nog lite jobbigare….
17 januari, 2006 at 12:28 #1025450Anonym anvandareMemberIncredible1 wrote:Ja, helt. Jag satte mig där nån gång, men kände av det direkt då. Men har du som arbete att du måste sitta vid datorn så är det nog lite jobbigare….Då tar det kanske lite längre tid för mig, men det finns i alla fall hopp. Jag har faktiskt jobbat lite med blyertspenna idag. Det går ju det också…
Jeppe: Du é snäll!
17 januari, 2006 at 12:35 #1025451Anonym anvandareMemberNina Lätt wrote:Då tar det kanske lite längre tid för mig, men det finns i alla fall hopp. Jag har faktiskt jobbat lite med blyertspenna idag. Det går ju det också…Jeppe: Du é snäll!
Blyertsvadå????
Hoppas det blir bättre iaf! :up:
26 mars, 2006 at 23:46 #1025452Anonym anvandareMemberHej ett tips kan vara att föra armen inåt mot magen så att man styr musen vid magen för att avbelasta rotatorkuffen alltså axelns muskler som lätt blir statiskt spända. om du rör handlederna i olika vinklar upp dorsalflexion ner palmarflexion åt sidorna är det någon rörelse som gör ont? hoppas det ordnar sig..
27 mars, 2006 at 10:59 #1025453Anonym anvandareMemberPalmarflex – handen böjs nedåt
Dorsalflex – handen böjs uppåtDin smärta i armen kan bero på många saker, men något som är säkert är att långvarigt monotomt rörelsemönster (som att sitta vid datorn t ex) är förödande och kommer alltid leda till smärta om man inte håller muskulaturen i trim.
träna och stretcha din rotatorcuff och undvik långa monotoma rörelser, ta pauser från datorn, rör dig mera…
Spela badminton, det är bra för rotatorcuffen… Finns fler sporter!Lycka till!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.