Home › Forums › Skador och rehabilitering › Ont i underarmarna av datorarbete
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
27 mars, 2006 at 11:01 #1025454Anonym anvandareMemberJeppe wrote:Kan du ha råkat ut för tennisarmbåge kanske ?
Din beskrivningen matchar på några punkter så det verkar inte helt otroligt.[http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=11020]
Krya på dig !
Smärtan hon beskriver är musarm eller golfarm, tennisarmbåge är lite annorlunda. Men du har rätt, väldigt lika symtom…
Oroa dig inte Nina, du behöver antagligen bara bryta din rörelsemöster lite, och börja träna upp rotatorcuffen lite.
Lycka till!
27 mars, 2006 at 11:13 #1025455Anonym anvandareMemberNina Lätt wrote:Jag har haft lite problem med höger underarm ett tag, men i torsdags blev det riktigt besvärligt. Jag vilade underarmen nästan helt från datorarbete under fredag, lördag, och söndag, men har fortfarande problem. Igår satt jag ~½ h och använde högerarmen till att styra musen. Jag hade sedan besvärande värk under resten av kvällen, och när jag vaknade imorse hade det ännu inte gått över. Idag provade jag att placera musen på vänster sida om datorn och använde vänster arm istället, men efter ett litet tag fick jag känningar i den också. 😥 Nu sitter jag med musmattan i knäet, och det känns något bättre. Jag skall försöka vila mina armar så mycket jag kan, men jag måste trots allt arbeta. Jag undrar om det är någon som känner igen sig, eller som vet vad det kan vara. Min arbetsplats är mycket bra ur ergonomisk synvinkel. Jag har haft ont i rygg och axlar tidigare, så jag har sett över den noga.Det är en svidande värk i musklerna på ovansidan av underarmen. Det gör inte ont när jag trycker på muskeln (i början var tryck snarare en lättnad). Det gör inte ont att använda armen på andra sätt än just statiskt så som att skriva på tangentbordet. Värken är konstant och ökar vid statisk belastning. Jag känner mig inte stel i muskeln. Jag har inte ont någon annanstans förrutom att det spred sig till biceps i torsdags kväll. (kompensationsspänning?) Smärtan är inte pulserande, jag känner inget behov av att massera, fingrarna pirrar inte, och jag har inget känselbortfall. Det är bara denna svidande värk.
Jag är orolig.
Testa massage med följt av en sån där värmekudde du värmer i micron! Sen när du ska gå&lägga dig, samt när du går upp, smörj in armen med en kombo av ibumetin smärtstilladne gel/hästliniment:up: :up: gör såhär till smärtan försvunnit.. kramiz&lycka till :nod
27 mars, 2006 at 14:06 #1025456Anonym anvandareMemberAnvänder du en vanlig datormus Nina? Investera i en s.k. Mousetrapper! Det har hjälpt mig med min musarmbåge!
27 mars, 2006 at 15:47 #1025457Anonym anvandareMemberNannis wrote:Använder du en vanlig datormus Nina? Investera i en s.k. Mousetrapper! Det har hjälpt mig med min musarmbåge![http://www.mousetrapper.se/]
27 mars, 2006 at 17:29 #1025458Anonym anvandareMemberJaså minsann. Min tråd har vaknat till liv igen. Det blir ett snabbt svar för armarna värker som in i h-e.
Nicce: Jag kan inte framkalla smärtan genom att vinkla handen på något sätt. Sedan jag skrev i tråden har jag varit hos sjukgymnast och massör. Mina underarmar är tydligen mycket spända.
Chiro: Ett annorlunda rörelsemönster är nog det viktigaste. Jag tränar redan rotatorcuffen. Hur stretchar man den, och vad skulle det ha med saken att göra menar du?
Frida: Tack för huskuren. Men funkar linnementet verkligen utöver att det känns smärtstillande för stunden? Jag har hört olika saker angående det. När jag testade tigerbalsam var det snarare så att det sved så mycket så det tog över fokus. Värme funkar så en sån där vetevärmare kanske får inköpas.
Nannis: Vilken av dem använder du? Jag fattade inte riktigt vad som var poängen med dem jämfört med att vara utan. Dyra grejer, eller?
27 mars, 2006 at 17:57 #1025459Anonym anvandareMemberDet finns en uppsjö av olika hjälpmedel för datoranvändare i dagenssamhälle. Endel skull faktiskt vara lite roliga att testa
[http://www.hi.se/aktivmeddator/datorhjalpmedel/datormus/huvudmus.htmHuvudmus Huvudmus]
[http://www.hi.se/aktivmeddator/datorhjalpmedel/datormus/joystick.htm Joysticksmus]
[http://www.hi.se/aktivmeddator/datorhjalpmedel/datormus/andra.htm Annan musstyrning]
27 mars, 2006 at 18:37 #1025460Anonym anvandareMemberJag använder Mousetrapper Electronic, kostar väl lite över 2000:- inkl. moms.
Istället för en vanlig mus så har du den här nedtill ”under” tangentbordet och använder båda händerna till att styra en platta istället för att överanstränga armen med en vanlig datormus.
Läs mer på den sidan som jag länkade till dig!
29 mars, 2006 at 00:36 #1025461Anonym anvandareMemberNina Lätt wrote:Jaså minsann. Min tråd har vaknat till liv igen. Det blir ett snabbt svar för armarna värker som in i h-e.Nicce: Jag kan inte framkalla smärtan genom att vinkla handen på något sätt. Sedan jag skrev i tråden har jag varit hos sjukgymnast och massör. Mina underarmar är tydligen mycket spända.
Chiro: Ett annorlunda rörelsemönster är nog det viktigaste. Jag tränar redan rotatorcuffen. Hur stretchar man den, och vad skulle det ha med saken att göra menar du?
Frida: Tack för huskuren. Men funkar linnementet verkligen utöver att det känns smärtstillande för stunden? Jag har hört olika saker angående det. När jag testade tigerbalsam var det snarare så att det sved så mycket så det tog över fokus. Värme funkar så en sån där vetevärmare kanske får inköpas.
Nannis: Vilken av dem använder du? Jag fattade inte riktigt vad som var poängen med dem jämfört med att vara utan. Dyra grejer, eller?
Rotatorcuffen består av infraspinatus, supraspinatus, subscapularus och teres minor.
Vad det kan hjälpa? eftersom det verkar som du har problem med just rotatorcuffen och bröstrygg så är det ju fundamentalt att du både tränar och stretchar…
Stretchningen har en viktig effekt på hur väl muskeln mår i både passivt såval som aktivt läge.29 mars, 2006 at 06:46 #1025462Anonym anvandareMemberChiro wrote:eftersom det verkar som du har problem med just rotatorcuffen och bröstrygg så är det ju fundamentalt att du både tränar och stretchar…Gör det? Inte för att vara den som är den men jag undrar hur du drog den slutsatsen. Tråden handlar ju om spända underarmar.
Nilsjohan: Huvudmusen, helt klart! :emo-thumb
Nannis: Jag har läst noga på sidan, så klart, men jag är lite trög.
29 mars, 2006 at 08:21 #1025463Anonym anvandareMemberHÄSTLINIMENT skiljer sig avsevärt från tigerbalsam iom att det går verkligen på djupet. Tar senor/muskler på djupet inte bara på ”ytan”! Och det ska vaa kombon HÄSTLINIMENT/smärtstillande gel!!!
29 mars, 2006 at 08:23 #1025464Anonym anvandareMemberFrida G wrote:HÄSTLINIMENT skiljer sig avsevärt från tigerbalsam iom att det går verkligen på djupet. Tar senor/muskler på djupet inte bara på ”ytan”! Och det ska vaa kombon HÄSTLINIMENT/smärtstillande gel!!!Aha. Vad bra! *hoppfull* Är du så pass att du kan rekommendera märke och inköpsställe?
29 mars, 2006 at 08:43 #1025465Anonym anvandareMemberNina Lätt wrote:Aha. Vad bra! *hoppfull* Är du så pass att du kan rekommendera märke och inköpsställe?Jag använder ett hästliniment för tävlingshästar, det är en genomskinlig flaska med blå text, Det står lliniment för tävlingshästar på flaskan.
Dock så hittar man den bara på djuraffärer, tidigare så hade även apoteket den.
Den fungerar kanonbra, har använt den under flera år.29 mars, 2006 at 08:51 #1025466Anonym anvandareMemberBjörn Ö wrote:Jag använder ett hästliniment för tävlingshästar, det är en genomskinlig flaska med blå text, Det står lliniment för tävlingshästar på flaskan.
Dock så hittar man den bara på djuraffärer, tidigare så hade även apoteket den.
Den fungerar kanonbra, har använt den under flera år.Tack! Är det den här?
[img=http://www.gibbon.se/archive/images/produkter/large/81/819250.jpg]
29 mars, 2006 at 09:12 #1025467Anonym anvandareMemberNEJ, helt fel liniment. Denna ska de va:
Den kan köpas på djuraffärer, EKO (om de har djuravd. vill säga, de har det här i Värnamo iaf)..29 mars, 2006 at 09:12 #1025468Anonym anvandareMemberTesta med akupunktur.
Känner en som testade det som hade spända underarmar som troligtvis berodde på många års styrketräning.
Kan öka genomblödningen så att det kanske släpper.Värt att prova kanske om problemet består.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.