Ont i undre korsryggen vid benpress

Home Forums Skador och rehabilitering Ont i undre korsryggen vid benpress

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Hej,

När jag kör benpress sittandes i ”maskin” (och pressar, typ uppåt) så får jag väldigt ont i nedre ryggen. Det känns som den blir tungt belastad. Det är ju inte så att jag använde ryggmuskler på något sätt. Är det vanligt?
    Är lite orolig att lasta på allt för tungt även om nog benen skulle klara det, men inte ryggen. Vad tror ni?

//Teancum

Jag är ingen expert och är ingen tungviktare, men det brukar bli bättre för mig om jag försöker ha ryggen platt mot det där, om du hajjar :)

Teancum wrote:
    Hej,

När jag kör benpress sittandes i ”maskin” (och pressar, typ uppåt) så får jag väldigt ont i nedre ryggen. Det känns som den blir tungt belastad. Det är ju inte så att jag använde ryggmuskler på något sätt. Är det vanligt?
    Är lite orolig att lasta på allt för tungt även om nog benen skulle klara det, men inte ryggen. Vad tror ni?

//Teancum

Du ska inte gå så djupt att du blir tvungen att lyfta på ryggen. Vanligt fel många gör faktiskt. Håll dig fast så ryggen aldrig behöver lämna stödet. Gör du rätt ska du inte behöva få ont i ryggen

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.