Home › Forums › Skador och rehabilitering › Ont i vänstra biceps! HJÄLP?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
3 februari, 2008 at 13:13 #75237Anonym anvandareMember3 februari, 2008 at 13:13 #593515Anonym anvandareMember
Hej jag är 24 år ”sliten” kille. Jag har haft problem med min vänstra biceps nu i tre månader och det har inte blivit bättre utan nästan värre.. Det började med att jag körde väldigt tung träning i biceps, med mycket rakstång och väldigt tunga basövningar. Fast jag hade ont i början så fortsatte jag träna på som vanlig och lyfte ännu tyngre vikter då jag trodde smärtan i min biceps skulle försvinna bara av sig själv.. Men nu har det vart så här i tre månader som sagt och det har inte blivit bättre.. Jag har inte tränat biceps på två månader och kör bara vissa ryggövningar som inte gör ont.. Samt i axelpress känner jag av bicepsen då den ”värker”. Jag har provat Diklofenak och IBUX och jag har provat att smörja med Ipren men inget av det hjälper så jag tror inte att det är någon inflammation. Problemet är att jag kan lyfta biceps nästan till 90 grader men lyfter jag längre upp så ilar det i armen. Nyligen körde jag ett bicepspass och då kunde jag köra rakstång upp till 40 kg utan att det gjorde ont, men jag kunde inte köra supinerat med hantlar lr annat, för då ilar det mitt i armen. Jag har även ont i underarmen och lite i axel på vänstra sidan.
Så vad kan problemet vara? Mvh M.
3 februari, 2008 at 13:47 #593516Anonym anvandareMemberFinns massor jag är ingen läkare (hint hint) men,
Nu har jag glömt bort vad den kallas, men runt en muskel finns det en ”strumpa” om din muskel växer för fort kanske den här ”strumpan” hinner med och det gör ont.
Nervskada?Uppsök en läkare, och inte akuten utan boka tid med din husläkare och be att få en remiss till en expert efter att du pratat med honom.
Pilla inte i dig massa skit eller använd ipren, du måste gå till roten av det onda.
3 februari, 2008 at 18:44 #593517Anonym anvandareMemberHelt rätt! Sök hjälp för att få diagnos. Kan vara fästet för långa bicepsmuskeln och detta har ofta sin grund i axelleden….. Kan vara påverkan på nervstruktur pga av instabil axel, kan vara ….. som du ser finns många diagnoser och utan undersökning vill jag inte säga mer. Jag är själv specialicerad i axelområdet.
Se till att få remiss till KUNNIG bedömare – ortoped eller sjukgymnast men nöj dig inte med en ”allmän” inom dessa yrken.
Var i landet bor du?4 februari, 2008 at 12:53 #593518Anonym anvandareMemberHej och tack för era svar :up:
Jag ringde och beställde en tid hos sjukgymnasten och jag ska dit den 14 februari. Så nu får vi se hur det går
Att det har med axeln att göra tror jag faktist det kan vara då dom skadorna kom nästan samtidigt men axeln kan jag fortfarande träna då det inte gör så ont, samtidigt har den även blivit bättre men det har inte armen blivit. Sen har jag även ont i muskelfäste i underarmen på samma sida så det kan ju vara vad som helst?
Jag bor i Skutskär 1.5 mil söder om Gävle kom hit och hjälp mig
4 februari, 2008 at 19:04 #593519Anonym anvandareMembersmocke wrote:Har haft ont i biceps plus biceps fästet plus övre underarms muskeln till och från i 2 år.. skär nog av av mej armen snart…Jag lider verkligen med dig. Man känner sig verkligen handikappad! Förr hade jag aldrig några problem, kunde träna hur hårt som helst och det spelade ingen roll hur jag lyfte vikterna.. Jag jobbar som ställningsbyggare och jag har aldrig haft några problem med leder och muskelfästen tills nu. Måste alltid tänka mig för när jag ska lyfta upp nåt på jobbet och hela tiden tänka på att inte använda vänstra biceps för mycket, och det är jobbigt
11 februari, 2008 at 09:24 #593520Anonym anvandareMemberÅse wrote:Helt rätt! Sök hjälp för att få diagnos. Kan vara fästet för långa bicepsmuskeln och detta har ofta sin grund i axelleden….. Kan vara påverkan på nervstruktur pga av instabil axel, kan vara ….. som du ser finns många diagnoser och utan undersökning vill jag inte säga mer. Jag är själv specialicerad i axelområdet.
Se till att få remiss till KUNNIG bedömare – ortoped eller sjukgymnast men nöj dig inte med en ”allmän” inom dessa yrken.
Var i landet bor du?Hej Åse! Du verkar ha bra koll på vilka som är duktiga på idrottsskador. Har liknande biceps problem som dankenownz beskriver. Vet du vem/ vilka i Falun med omnejd som är kunniga på området?
mvh Magnus
14 februari, 2008 at 09:49 #593521Anonym anvandareMemberKom nyss hem från mitt besök hos sjukgymnasten och jag har fått lite hopp iallafall.. Han kände bröt och bände och massarede på dom ömma ställen han hittade i ryggen. Jag var väldigt stel mellan den tredje och sjunde kotan i ryggen samt i vänstra axeln.. Så nu ska jag dit igen på tisdag och sen är det bara hoppas att det blir bättre.. Jag fick oxå ett antal stretching-övnngar jag ska göra, jag ska även försöka sträcka ut ryggen på gymet när jag tränar.. Sen ska jag börja träna biceps igen fast med lätta vikter.
15 februari, 2008 at 12:04 #593522Anonym anvandareMembersmocke wrote:Mitt problem satt i ryggen också plus bröstryggen! har nu totalt förbud att träna bicepsFår köra på triceps så armarna håller sej stora .. men visst stretching är viktigt som man slarvar med! men men…
Varför fick du totalförbud att träna biceps då när det sitter i ryggen? jag frågade om det var okej att börja träna biceps igen och han sa att det inte var någon fara, fast jag skulle inte köra för tungt. Bröstryggen vad menas med det? Hur ofta gick du på massage?
15 februari, 2008 at 19:40 #593523Anonym anvandareMemberKörde rygg och biceps idag och det gick faktist ganska bra!
Rygg gick utan problem och kände knappt av armen.
Biceps gick faktist att träna nu! Körde hantlar upp till 30kg men sen vart det för mycket kände jag så jag gick över till rakstång och gjorde 3×10 på 50kg som kändes jäkligt bra
Jag hade ingen smärta när jag lyfte upp vikten utan nu är problemet på väg ner när jag håller emot. Hantlar gjorde ont påväg ner så jag skippa dom och körde bara stång och skippade det negativa. Utan jag släppte bara ner stången utan att hålla emot.
Får se hur det känns imorgon, det känns bra nu iallafall!
Känns som smärtan flyttar sig, nu känner jag av underarmen mot bicepsfästet och underarmens översida mest.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.