Ont längst ned i ländryggen efter marklyft

Home Forums Skador och rehabilitering Ont längst ned i ländryggen efter marklyft

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Tjena!

För nån vecka sedan så började jag köra marklyft på gymmet, en övning som jag knappt kört någonting förut.
    Har börjat med ganska lätt vikt för att få in tekniken. Efter att ha kört 4 pass med marklyft så provade jag köra ett set med 5-6x105kg. Innan hade jag värmt upp med 60 och 80kg. När jag värmer upp så brukar jag inte släppa ned stången till golvet utan gå ner och vänder alldeles i knähöjd. Nu provade jag samma sak med 105kg då det inte kändes alltför tungt.

Det som hände nu var att jag efter ca 5 reps kände en liten smärta från nedre ländryggen. Ingen plötslig smärta, utan en mer smygande vilket gjorde att jag avbröt hela övningen. Efteråt kändes det lite skumt i ryggen, ungefär som en mindre sträckning eller nåt. Dagen efter så känner jag smärta när jag böjer mig framåt, så länge jag svankar så känns det ganska ok. Nu så här 3 dagar efteråt så känns det bättre för varje dag, men jag kan fortfarande inte stretcha ut svanken helt och hållet, eller gå snabbt från sittande till stående.

Frågan är vad det kan vara för nåt. Det jag vet är att jag gjorde fel som körde marklyft som sista övning i ett benpass, vilket troligtvis bidrog till att jag var trött och fuskade med tekniken och inte lyckades få ryggen i rätt position. Sen ska man väl egentligen släppa ned stången på marken mellan repsen, vilket var dumt av mig att inte göra. Belastningen hamnade mer på nedre ländryggen istället för korsryggen. Hur som helst vore jag tacksam för input om vad min åkomma kan tänkas vara. Vad det var som utlöste det hela är jag väl medveten om :) Någon som känner igen sig i detta?

Det låter som att du fått ett lättare ryggskott. Har själv råkat ut för detta. I höstas och även nu i vintras.

Senaste gången var just i marklyft. Efter att jag fick ont i höstas så körde jag lätt och mycket bål. I slutet av januari kändes allt ganska bra och jag ville testa 100kg i marklyft. Upp var inga som helst problem, det var på vägen ner som jag gjorde fel och försökte sätta ner vikten sakta. Då högg det till.

Hur som helst så var jag hos en naprapat efter skadan i höstas, den värsta av dessa två. Jag fick då tips om att stretcha sätet (länk till utförande nedan). Senaste tiden har jag även börjat med rörlighetsövningar och foamroller, vilket har hjälpt till otroligt mycket.

Nu i vintras så rörde jag mig väldigt mycket mer än jag gjorde i höstas efter skadad. Det hjälper också. Till exempel så stod jag hela dagarna på jobbet och stretchade lite då och då för att ryggen inte skulle stelna. Växla mellan varmt och kallt kan göra att det gör mindre ont för stunden men gör inga underverk för återhämtningen.

Jag har känt samma sak. Jag var uppe på 150 och vände och fuskade bara för att egot ville lyfta 150, vilket jag kom att ångra dagen där på ;) Troligen som du säger så har du fuskat, men det är inget som inte går att fixa. När jag fick mitt första ”ryggskott” så hjälpte det med att göra några knäböj, att gå runder och att böja mig ner försiktigt några gånger. Ta det lungt i en vecka till två, sen kan du köra på igen (iallafall var det så för mig). Tänk exakt på vad du gör när du marklyfter, är du svag i dina hamstrings när du släpper ner eller är det på vägen upp som du börjar använda andra muskler?

Prova kör fulla range of motion sets där du fokuserar på formen, eller kan du fokusera på nedsläpp, eller när du går upp. Jag hade rekommenderat att aldrig släppa ner direkt, du bygger GRYMMA (!) hamstrings om du släpper ner försiktigt varje gång, men det är ju upp till dig. Som iKitfr sa så hjälper uppvärmning och stretching grymt mycket. Sen skadar det ju aldrig att lägga lite mer tid på din stackars ländrygg. Alternativet finns att du skaffar dig en ”Trap bar”, en sexkantig järngrej som har hjälpt mig grymt mycket att bygga upp mitt pr i marklyft och det bästa är att det inte belastar ländryggen alls, mer lår och ben.

Vad du än gör – sluta inte marklyfta. Jag citerar Elliot Hulse – ”Its not the exercise that’s fucked up, its your body!”

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.